691

Re: Nijvel: 17 September

Zeno, laten we samenwerken maar ons baseren op feiten i.p.v. aannames en veronderstellingen. Niemand op de fora kent de waarheid maar laten we samen zoeken naar de waarheid op basis van feiten niet op meningen en veronderstellingen. Als iemand zijn mening plaatst op basis van kennis en inhoudelijk reageert is dat ok. We zoeken allemaal, laten we dat samen doen. En voor alle duidelijkheid iedereen is welkom. Ik bedoel dit positief.

692

Re: Nijvel: 17 September

Het openbranden van de deur zou een 30 minuten geduurd hebben. Om 1u30 gaat een stil alarm af in de winkel, dus ze zijn binnen. Dit impliceert dat ze rond 1u begonnen zijn. Fourez arriveert om 1u10, betaalt aan de terminal, zet de pomp op automatisch tanken en gaat een plasje doen. Dat brengt hem in het zicht van de Saab en de gangsters die nog niet binnen zijn. Gewoonlijke modus operandi: de getuigen worden opgeruimd en de Mercedes mee ingeschakeld in de diefstal.

Ze willen meer en duurder spul meenemen (sigaretten en whisky), maar de uitkijk meldt de komst van een combi. Vliegensvlug stellen ze zich in hinderlaag op. Een gangster schiet laag vanuit de Colruyt Morue in de enkel. Een andere dwingt Lacroix zijn positie te verlaten dmv zwaar riotgun geschut en volgt hem om de auto. De derde schiet wss van achter de Saab. De riotgun gangster schiet dan van achter de combi Morue dood en ontwapent die zich voor dood houdende Lacroix. Na het mislukte genadeschot vluchten ze weg om 1u34, de whisky en sigaretten achterlatend.

Tien minuten later zitten ze klem tussen twee politiewagens en beslissen ze zich eruit te vechten. Hierin volg ik wat Werner schreef in 2013: ze stellen zich aan weerskanten op zodat de politie indien ze stoppen en het gevecht aan gaan geen dekking heeft. Tot hun verbazing rijdt de wagen door en ontkomt. Hierop weten ze dat ze zo snel mogelijk moeten verdwijnen.

My 2 cents? Het was hen om de (deels achtergelaten) buit te doen, als toetje om politieaandacht op Nijvel te trekken zodat hun kompaan De Staerke ongehinderd uit Henegouwen kan ontkomen.

693

Re: Nijvel: 17 September

Tragisch wat het lot van Morue betreft ... maar bij deze toch enkele vragen/bedenkingen:

Als de lichamen van Fourez-Dewit aan de achterkant gedeponeerd zouden zijn (zie foto ergens in deze topic), dan moeten Morue en Lacroix deze toch gezien hebben toen ze kwamen aanrijden met hun combi met "grote lichten"? Als ze er niet lagen (ik bedoel: niet ver van waar de inbraak plaatsvond, ttz aan de achterkant van het gebouw), hoe kun je dan die grote bloedplassen verklaren? Ik kan me moeilijk inbeelden dat beiden al ongeveer 20 minuten voor de politie/Rijkswacht-interventie daar al gelegen moeten hebben ... Zijn er concrete sporen ontdekt dat ze al eerder en op een andere locatie vermoord werden en pas later daar gelegd geweest zijn? Kun je dit rijmen met de grote bloedplassen niet ver van de plaats waar de inbraak plaatsvond?

Was Morue bezig met een officieel onderzoek of deed hij dit op eigen houtje? Zo niet, bestaan daar dan geen verslagen, rapporten, pv's ... van?

Hij werd blijkbaar opgeroepen tijdens zijn ziekenverlof: had dit te maken met de fameuze ontsnapping van tientallen criminelen uit de gevangenis van Doornik? Wist Morue dit voor hij opgeroepen werd? Was hij bang dat enkelen, die het voorwerp uitmaakten van zijn onderzoek, zich richting Nijvel zouden begeven?

Lacroix - de collega van Morue: klopt zijn verklaring dat één van de daders gezegd zou hebben: "voilà, dat is er weer één minder"? Want dat kan impliceren dat ze niet wisten dat het om Morue ging en kan bijgevolg ook de thesis van een bewuste afrekening uit de wereld helpen. Althans wat Morue betreft ... want je kan de verklaring van Lacroix ook anders interpreteren: waarom één agent wreedaardig afknallen (ook het koppel Fourez-Dewit) en de andere (bewust) in leven laten: een signaal? Vreemd toch ...

De bewuste witte auto (Taunus?) met oranje streep; het voertuig dat kort na de Golf de barrage probleemloos kon passeren: is er eigenlijk wel voldoende onderzoek gedaan naar voertuig en bestuurder. Kan misschien de uitkijk geweest zijn maar ook daar blijkt er niet veel relevante info beschikbaar over te zijn. Van waar kwam dat voertuig eigenlijk? En heeft iemand dit voertuig opgemerkt kort voor, tijdens of na de feiten?

Mijn excuses voor de vele vragen; maar mits erover gezien te hebben in deze toch wel vrij gestoffeerde topic, zijn deze me toch wel bijgebleven.

694

Re: Nijvel: 17 September

Ben wrote:

Voor een domme nachtelijke inbraak in de Colruyt van Nijvel, heeft de Bende met volgende wapens geschoten (niet verschieten, het zijn er zes!):

  • Een jachtgeweer (riot gun)

  • Een pistool, 22 LR FN

  • Een revolver, 357 Magnum

  • Een pistool 9mm

  • Een pistool 7.65 FN

  • Een Colt 1911 .45

Tijdens de schietpartij in Eigenbrakel schoot de Bende met twee riot guns. Wat dus wil zeggen dat ze tijdens de overval in Nijvel nog een tweede riot gun hadden die ze niet hebben gebruikt.

Hoewel Nijvel een atypische grootwarenhuisoverval is, heb ik vaag de indruk dat alleen hier het volledige tweede team (3 man dat "typisch" klaar stond áchter het grootwarenhuis) eveneens in actie geschoten is. Als dit waar is, droeg dat team dus voornamelijk vuistvuurwapens. Heel misschien, maar de laspost spreekt dit wat tegen, was Nijvel een repetitie, om het later eens overdag te doen.

695

Re: Nijvel: 17 September

Vroeger had je het circuit van Nijvel en als ik mij niet vergis stond dat in 1985 al leeg want wij gingen daar oefenen. Nu herinnerde ik mij dat aan dat circuit een grote vijver is (oude diepe zandput). Is er weet dat er daar ooit naar iets is gezocht? Let wel, niets wijst in die richting, mijn vraag is enkel informatief! Het oude circuit ligt achter de gebouwen waar Le Soir nu is gevestigd en ben vandaag gaan kijken en de zandput is er nog steeds en is heel diep.

696

Re: Nijvel: 17 September

De locatie van het oude circuit van Nijvel ken ik een beetje. Niet dat ik er veel geweest ben, maar ik ken de locatie vaag. In de dichte omgeving van dit circuit weet ik inderdaad een grote "waterplas" liggen. Deze zandput werd volgens mij gegraven voor het ophopen/opspuiten van bouwwerken daar, die veel later plaats vonden (toen het circuit al lang gesloten was).

Als we het over dezelfde put hebben, dan kan ik zeggen dat deze zandput er ZEKER nog NIET in 1985 lag. Ik weet niet exact wanneer deze gegraven werd, maar zelfs begin jaren '90 lag deze er niet. Om geen misverstanden te hebben, kan je me de coördinaten of beschrijving van de plaats (bijvoorbeeld op Google Maps) geven over welke put je het exact hebt?

Non semper ea sunt quae videntur

697

Re: Nijvel: 17 September

Frecr, je hebt waarschijnlijk gelijk. Als ik wat in mijn geheugen graaf was er op de plaats van de vijver in 1985 een crossparcours voor crossmotoren. Het is raar maar dat circuit had in 1985 iets luguber met al die oude gebouwen dat in verval waren. Wat mij altijd is bijgebleven, is toen wij daar gingen oefenen op dat verlaten illegale circuit dat daar eens jagers waren met een groene Toyota Camry met groot schuifdak en van daaruit schoot er een jager op konijnen in al dat lawaai.

Re: Nijvel: 17 September

Over dit circuit is jaren terug op dit forum al het nodige geschreven. Kan het alleen niet zo snel terugvinden met de zoekfunctie hier.

699

Re: Nijvel: 17 September

noorderling wrote:

Over dit circuit is jaren terug op dit forum al het nodige geschreven. Kan het alleen niet zo snel terugvinden met de zoekfunctie hier.

Denk bij topic Colruyt Nijvel, ergens in het tweede gedeelte als ik me goed herinner.

Re: Nijvel: 17 September

noorderling wrote:

Over dit circuit is jaren terug op dit forum al het nodige geschreven. Kan het alleen niet zo snel terugvinden met de zoekfunctie hier.

noorderling, je vindt het hier terug in de topic van de foto's van Nijvel » Forum