Re: Aalst: 9 November

Bossi wrote:

Bij vuurwapengebruik is het evident dat men het pistool of revolver in beslag neemt waarop onderzoek wordt uitgevoerd. Verontschuldigde Gerechtelijk commissaris Fons Van Rie zich niet wat er eigenlijk was misgelopen? Doe maar spooronderzoek wanneer alles vertrappeld en naar de haaien is geholpen door het plaats delict niet ordentelijk te vrijwaren. En maar afvuren op de pianisten...

Bossi, het is niet mijn bedoeling om te schieten op wie dan ook. Dat het bendemysterie nog steeds bestaat en nog altijd niet is opgelost ligt aan zeer veel zaken.

Eén van deze zaken zijn, wat je zelf al eens hebt aangehaald, de in de chaos gebrekkige vaststellingen die op terrein zijn gebeurd door de ordediensten, technische staf, enz ... En dit bij zowat alle bendefeiten, in Wallonië (rondschoppen van de hulzen door Deprêtre wat onvoorstelbaar is, in Genval werd pas een jaar later een kogel teruggevonden in het plafond) als in Vlaanderen (in Aalst werd door een jongen nog dagen na de feiten een huls gevonden op de parking, in Beersel werd na de overval de achterbank van de Golf van Van Camp niet opgemerkt, in Temse werd ook pas een dag later de diefstal van de kogelwerende vesten ontdekt, enz ...).

Een tweede element zijn de talrijke tegenstrijdige afgeleverde getuigenissen geweest en dit zowel voor de beschrijving van de wagens, als van de daders.

Daarbovenop heeft het steekspel tussen de verschillende politiediensten (rijkswacht versus GP), de opdeling in verschillende juridische arrondissementen, de bemoeienissen door politiekers, de obstructies door magistraten, enz ... het dossier ook geen deugd gedaan.

Kortom iedereen heeft boter op zijn hoofd zowel de eerste vaststellers die in al de chaos vaststellingen moesten doen, de getuigen, de getuigen die zaken hebben opgemerkt maar zwijgen of veel te lang gezwegen hebben, de speurders (Waver, Nijvel, Delta, CWB, enz ...) die nadien het dossier hebben opgevolgd, de magistraten, enz .... En dat is heel jammer voor alle slachtoffers want hierdoor gaan ze waarschijnlijk nooit de broodnodige antwoorden krijgen op hun vragen door wie en waarom de crapuleuze feiten zijn gepleegd.

Nu wat betreft Eddy Nevens en je reactie dat zijn pistool in beslag ging genomen worden zegt Eddy Nevens het volgende:

"De GP van Aalst heeft me maanden later kort ondervraagd. Ze vroegen niet eens naar mijn revolver of naar de hulzen. Gelukkig had ik alles thuis bewaard. Gewoon als souvenir."

Bron » Feiten

602

Re: Aalst: 9 November

Merovinger wrote:

Bossi, het is niet mijn bedoeling om te schieten op wie dan ook.

Dit is me al van in het begin duidelijk, Merovinger. Verontschuldig me indien mijn bericht zo overkwam. Maar ik kom hier zeker nog op terug. Het staat buiten kijf dat er heel wat zaken mis liepen. Rijkswacht, Heizel drama nog steeds indachtig o.a..

Laat ons ook de interne oorlog niet vergeten binnen de Gerechtelijke politie in die perioden. Ik ben geplaatst te kunnen zeggen dat men binnen de Rijkswacht destijds heel wat zaken toe te dekte die het daglicht niet mochten zien. Dit gegeven doorkruist ons land van Oost naar Zuid. Wantoestanden die binnen de Rijkswacht situeerden. Naar de openbaarheid werden ze met de liefde der mantel toegedekt. Een substituut dat zijn echtgenote afranselde met "opzettelijke slagen en verwondingen" en verdacht van nog andere feiten. Enige tuchtmaatregel? Enkele maanden zittingen waarnemen op de politierechtbank ipv correctionele zaken te waarnemen. Dit was de gebruikelijke interne en politieke tegenwind.

Tuchtmaatregel aan een Procureur te Brussel ten tijde de zaak Dutroux. Daarop hogere bevordering...

Zoals geschreven, ik kom op uw bericht nog terug.

603

Re: Aalst: 9 November

Een getuige van Aalst, vandaag als reactie op HLN:

Patrick van avermaet: "ik was aan delhaize die avond,kwam van mijn werk,gauw boodschappen doen heb ze gezien,donkere gekleurde wagen,bivakmutsen,en dan ribbedebie weg.de volgende dag pas alles gehoord.spijtig maar ik wist alleen dat er lichamen lagen her en der.ben dan maar snel vertrokken richting centrum,spijtig dat ik geen nr-plaat heb kunnen noteren,maar wie denkt daar op dat ogenblik aan.heb veel geluk gehad zeker."

Kwam hij ook niet meermaals in de media, meteen na de aanval?

Re: Aalst: 9 November

Neen Charly dat is niet dezelfde Patrick, zie » dit krantenartikel.

Re: Aalst: 9 November

In het verslag van de Eerste Bendecommissie staat  - voor zover dit correct is - volgend relaas van de feiten in Aalst. Twee zaken vallen hierbij op. De daders droegen bivakmutsen en er is sprake van een revolver colt 38.

The end heeft dat gegeven van die colt 38 hier al eens aangehaald. Is dit een vergissing? Want daarna is er officieel nooit nog sprake geweest van het gebruik van een colt 38 in Aalst als we de tabellen van de CWB bekijken.

15. Aalst – 09.11.1985 – Delhaize-warenhuis: 8 doden

Op 9 november 1985 om 19u37 dringen drie personen de parkeerplaats van het Delhaize-warenhuis binnen. Zij dragen een bivakmuts en zijn in het bezit van wapens van zwaar kaliber (riot gun, machinepistool, revolver colt 38).

Twee inzittenden van wagens die op de parkeerplaats gestationeerd zijn, worden ter plaatse neergeschoten. Een gezin, bestaande uit ouders en dochter, wordt ter plaatse neergeschoten. Daarop dringen de overvallers het warenhuis binnen. Eén van hen dwingt de exploitant de brandkast te openen.

Nadat de daders nog eens drie klanten hebben neergeschoten, nemen zij de vlucht. Op de parkeerplaats wordt hen door een politiewagen de weg versperd. Deze laatsten slagen er evenwel in te ontsnappen en nemen de politie verder onder vuur vanuit hun wagen (Golf) met openstaande achterdeur.

Buit: een bedrag van 737 777 BEF
Balans: 8 doden en 6 gewonden

Bron: Verslag Eerste Bendecommissie | Uiteenzetting van de Vice-Eerste Minister en Minister van Justitie Jean Gol van 24 februari 1988

606

Re: Aalst: 9 November

Merovinger wrote:

The end heeft dat gegeven van die colt 38 hier al eens aangehaald. Is dit een vergissing? Want daarna is er officieel nooit nog sprake geweest van het gebruik van een colt 38 in Aalst als we de tabellen van de CWB bekijken.

Neen, dit is geen vergissing, het staat in het officieel verslag van de wapendeskundige op 1/4/1986. Men heeft trouwens ook nog nooit naar buiten gebracht hoe het er op de parking echt aan toe gegaan is in Aalst. Men kan Aalst niet vergelijken met Overijse en Eigenbrakel.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Aalst: 9 November

Acht doden liggen her en der verspreid in en om de supermarkt in Aalst. De daders hebben een brandkastje met veertien duizend gulden in hun Golf gezet maar rijden nog niet weg. "Het leek wel of ze stonden te wachten op de politie," zegt ooggetuige George Pellarin (56). "Ik denk dat het wel vijf minuten duurde voor ze eindelijk wegreden. Misschien zelfs nóg wel langer. Toen pas stoven ze achterwaarts de parkeerplaats af. Maar op het moment dat ze bij de uitrit het inmiddels gearriveerde politiebusje zagen staan, stopten ze opnieuw. De schutter die achterin de Golf had plaats genomen, sprong naar buiten en nam eerst dat politewagentje nog onder vuur alvorens ze definitief verdwenen."

Kroongetuige Pellarin was overigens nóg iets merkwaardigs opgevallen: de hele middag stond vlak bij de supermarkt een Mercedes met Nederlands kenteken waar drie ongure types - "Het leken wel clochards" - omheen hingen. Na de overval was mijn eerste reactie dat dit de daders moeten zijn geweest of handlangers die de zaak aan het verkennen waren.

Bron: De Telegraaf | 16 november 1985

608

Re: Aalst: 9 November

Merovinger wrote:

Acht doden liggen her en der verspreid in en om de supermarkt in Aalst. De daders hebben een brandkastje met veertien duizend gulden in hun Golf gezet maar rijden nog niet weg. "Het leek wel of ze stonden te wachten op de politie," zegt ooggetuige George Pellarin (56). "Ik denk dat het wel vijf minuten duurde voor ze eindelijk wegreden. Misschien zelfs nóg wel langer. Toen pas stoven ze achterwaarts de parkeerplaats af. Maar op het moment dat ze bij de uitrit het inmiddels gearriveerde politiebusje zagen staan, stopten ze opnieuw. De schutter die achterin de Golf had plaats genomen, sprong naar buiten en nam eerst dat politewagentje nog onder vuur alvorens ze definitief verdwenen."

Kroongetuige Pellarin was overigens nóg iets merkwaardigs opgevallen: de hele middag stond vlak bij de supermarkt een Mercedes met Nederlands kenteken waar drie ongure types - "Het leken wel clochards" - omheen hingen. Na de overval was mijn eerste reactie dat dit de daders moeten zijn geweest of handlangers die de zaak aan het verkennen waren.

Zag het Nederlands kenteken er toen niet identiek uit aan het Frans kenteken? Waarom is de getuige zo zeker van zijn stuk? Heeft hij de daders onderling horen praten? Heeft hij het kenteken genoteerd en doorgespeeld?

Re: Aalst: 9 November

Misschien was die Mercedes met 'clochards' een afleidingsmanoeuvre? Het kan ook een verkleedpartijtje geweest zijn. Onbewust ben je gefixeerd op zulke types ... en ondertussen doen anderen onopvallend het voorbereidende werk. Maar herinner wel... De bezoekers van het café van Kuros, beschreef hij ook als 'mensen die door hun uiterlijk' niet aan de bak konden komen in de 'maatschappij'.

Het kan ook een soort wraak geweest zijn net hierom. Of dat ze gestuurd werden door bepaalde personen die hen belangrijk deden voelen (vb. Libert die Dauphin op pad stuurt). En stel dat ze gepakt worden. Wie gaat belang hechten aan hun verklaring.

610

Re: Aalst: 9 November

P-51 wrote:

Zag het Nederlands kenteken er toen niet identiek uit aan het Frans kenteken?

Nederlandse kentenplaat was of a) geel met zwarte letters, of b) (oud model) blauw met witte letters. Het zou mogelijk zijn dat het Nederlandse oude model verward wordt met het oude Franse model zwart met witte letters. Deze getuigenverklaring is te weinig specifiek om daar enig licht op te werpen.