91

Re: Jean-Paul Dauphin

Sorry Ben, maar als dat:

Ben wrote:

Dit heeft Dauphin trouwens zelf toegegeven

waar is, geloof ik hem nog niet. Ik geloof Reneke:

Reneke wrote:

...laag begaafd.

Er zullen wel redenen zijn waarom men het niet in een pv gegoten heeft. Redenen van ongeloofwaardigheid.

Re: Jean-Paul Dauphin

Dat is mij dunkt ook het geval. De ronkende verklaringen van tal van die zelfverklaarde keizers en hun even maffe volgelingen swingen allicht de pannen uit en de speurders en co weten dat waarschijnlijk ook wel naar waarde te schatten. En ja, ik treed Reneke en Charly bij.

93

Re: Jean-Paul Dauphin

Je krijgt hier weer dezelfde discussie als Kester. Mensen van op het terrein of de woonomgeving worden niet geloofd. Reneke (die ik overigens niet ken en met wie ik het niet altijd eens ben) heeft Dauphin jaren zien rondlopen op Cantersteen en stelt gezien de fysionomie dat deze man on-mo-ge-lijk in staat was om bij de overvallen betrokken te zijn geweest. Wel dan moeten wij dat aanvaarden en niet blijven discussiëren over verklaringen die niet eens op papier staan! Mocht hij tot bekentenissen zijn overgegaan zat hij nu in de cel en niet in een rusthuis. En btw, multiple sclerose is hier niet aan de orde. Het is mogelijk dat Reneke zich vergist maar de kans dat anderen hier zich vergissen is in dit geval 100x groter.

94

Re: Jean-Paul Dauphin

Beste Zeno, nee ik vergis me niet. Ik heb me al die voorafgaande tijd afgevraagd wie die mankepoot wel kon zijn. Maar toen ik de foto zag die Ben hier gepost heeft, herkende ik hem direct, mijn mond viel open en mijn klomp brak “Oh nee, toch niet den diene, dat kan toch niet!” Want zo een figuur blijft je wel bij. Bovendien heb ik iets met gezichten, maar dat wist je al wel. smile Ben, waar heb je die foto vandaan? Heb je foto’s van al het personeel van Cantersteen van toen? Heb je ook een foto van mij? LOL.

95

Re: Jean-Paul Dauphin

Dé mankepoot is groot:

een man, groot van gestalte, die aan een been gewond leek.

Hiertegenover staat dat gezien de beschrijving, Dauphin wel de laatste was die ze zouden meenemen.

96

Re: Jean-Paul Dauphin

P-51 wrote:

Dat is toch wel bedenkelijk: heeft Christian De Valkeneer enige poging ondernomen om die bekentenis - dus niet in een pv gegoten - te verifiëren? Als Dauphin dat zou toegegeven hebben, dan ga je dit - OR zijnde en in de wetenschap van deze verklaring - toch wel na?

De Valkeneer was geen OR in het bendedossier maar hij was procureur-generaal.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Jean-Paul Dauphin

Zijn handicap belette hem niet om met de auto te rijden. Dus is het nog steeds mogelijk dat hij de chauffeur of een van de chauffeurs van de bende was.

98

Re: Jean-Paul Dauphin

Je vertrekt van iets wat je niet weet en je koppelt daar een gevolgtrekking aan vast. Logica zit anders in elkaar.

Re: Jean-Paul Dauphin

Reneke wrote:

Je vertrekt van iets wat je niet weet en je koppelt daar een gevolgtrekking aan vast. Logica zit anders in elkaar.

Beste Reneke, je hebt toevallig geen contacten meer met ex-collega's die daar toen ook werkten en misschien Dauphin beter kenden als jij? Iemand die met hem meermaals sprak bijvoorbeeld, kwestie van te weten of hij tweetalig was, simpel van geest of net niet enzoverder...

100

Re: Jean-Paul Dauphin

Django68 wrote:

Zijn handicap belette hem niet om met de auto te rijden. Dus is het nog steeds mogelijk dat hij de chauffeur of een van de chauffeurs van de bende was.

Het kan dat mensen met zo'n lichamelijke handicap met een wagen kunnen rijden die niet speciaal aan hun handicap aangepast is. Ze hebben het alleen wat moeilijker om bijvoorbeeld scherpe bochten te nemen (moeilijker kunnen draaien aan het stuurwiel) of minder snel kunnen schakelen (en kiezen dan meestal een automaat versnellingsbak).

Volgens de ooggetuigenverklaringen en gekende gegevens, had de Bende van Nijvel een vlotte chauffeur. Dat een bende overvallers "zo goed is als hun slechtste schakel" klopt grotendeels. Een goeie vlotte chauffeur is een basisvereiste voor zo'n bende.

De vraag is of Jean-Paul Dauphin een goeie chauffeur was met z'n eventuele beperkingen toen. Indien hij wel kon autorijden maar dit niet zo vlot lukt als bij de gemiddelde chauffeur, lijkt hij me een minder geschikt profiel als chauffeur van de Bende te hebben.

Non semper ea sunt quae videntur