1

Topic: Temse: 10 September

De diefstal van kogelvrije vesten

Omstreeks 2u30 wordt de 73-jarige Hector Riské plotseling wakker. Hij woont met zijn vrouw Josephine in de Gasthuisstraat, vlakbij het kerkhof van Temse, een gemeente aan de Schelde halfweg Gent en Antwerpen. Riské stapt uit bed. Tussen de overgordijnen loert hij in zijn straat. Hij ziet een hem onbekende auto staan, die gedeeltelijk gestationeerd staat op het fietspad ter hoogte van de woning van zijn dichtste buur, de weduwe Van Puyvelde. Een gemaskerde man stapt naar de wagen toe. Alsof hij zich betrapt voelt, kijkt hij in de richting van Riské en richt zijn wapen. Riské laat zich onmiddellijk op de grond vallen. Het venster van de slaapkamer wordt aan diggelen geschoten. Weduwe Van Puyvelde wordt door deze schietpartij uit haar slaap opgeschrikt. Ze wil door het raam kijken om te weten wat er aan de hand is. Ook zij wordt onmiddellijk onder vuur genomen, maar de kogel mist zijn doel. Pas veel later worden deze inwoners van de Gasthuisstraat er zich van bewust, dat ze als het ware oog in oog hebben gestaan met een bloeddorstige moordenaar.

De inmiddels toegesnelde rijkswacht heeft immers het ontzielde lichaam gevonden van de 26-jarige Jozef Broeders, badend in een grote plas bloed. Zijn zwaar gekwetste vrouw, de 25-jarige Linda van Huffelen, is in allerijl naar het ziekenhuis overgebracht, waar ze verscheidene weken in coma ligt. Broeders, zijn vrouw en hun kinderen Sharon (3 jaar) en Patricia (2 maanden) betrokken de conciërgewoning van de onderneming Wittock-Van Landeghem. De fabriekshal en de aanpalende woning van het gezin Broeders zijn gebouwd op een lap grond achter de woningen in de Gasthuisstraat. De bedrijfsgebouwen zijn vanuit de Gasthuisstraat niet zichtbaar, maar van daaruit wel bereikbaar via een lange smalle steeg. De onderneming is deels eigendom van en wordt geleid door de Brusselse familie Wittock. De overheid participeert in het kapitaal in het kader van de steunmaatregelen aan de nationale textielsector. Wittock-Van Landeghem staat inderdaad als textielbedrijf gecatalogeerd.

Het is een zeilmakerij dat zich heeft toegelegd op een wel zeer specifieke markt. Men produceert er onder andere allerlei soorten dekkleden voor militaire en burgerlijke voertuigen, tenten, rugzakken, kitbags, gereedschapstassen, camouflagevesten, beschermvesten en dergerlijke. Goederen waarin veiligheidsdiensten en het leger erg geïntereseerd zijn. Linda van Huffelen is concièrge bij Wittock-Van Landghem. Jozef Broeders werkt in een schilderbedrijf in de Antwerpse randgemeente Wilrijk. Hij geniet enige faam als bokser. Hij heeft bijna 100 kampen betwist en het merendeel ervan gewonnen. De speurders die belast zijn met het onderzoek naar de brutale aanslag, sluiten aanvankelijk niet uit dat het om een afrekening in de bokswereld gaat, maar deze hypothese snijdt geen hout.

Feiten » Temse

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Temse: 10 September

Mochten ze in machte zijn om mensengeheugens te verfilmen had ik beelden van alle daders. Waarom ze niets met mijn verklaring deden? Het is na mijn vraag aan een Bendecommiesie-lid blijkbaar kwijt, foetsie, verloren, maar vooral doodgezwegen in Nijvel. Hoofd bende onderzoeker Vos is al van in het begin aangesteld om alles te verdoezelen en sporen te laten doodlopen of onbruikbaar te maken. Geen wonder dat er nooit van ons leven nog iets uit zal komen.

3 (edited by Renne 22-08-2007 19:03)

Re: Temse: 10 September

Chenda, u verklaringen van over welke overvallen gaan die? Aalst toch niet? Of alléén van Temse?

4

Re: Temse: 10 September

Chenda en vele anderen hebben gelijk, elk spoor wordt gewoon van tafel gesmeten. Eerst dacht ik aan onbekwaamheid, doch er is meer. Ofwel mag het niet van hogerhand? Procureur misschien? En toch hoop ik nog iemand te ontmoeten die wel zal luisteren en een onderzoek zal voeren (maar zal dan wel op eigen initiatief en zonder toestemming van hogerhand moeten gebeuren). Jumet is om te wenen (niet om te lachen).

5

Re: Temse: 10 September

Misschien moeten de mensen die iets meer weten eens bijéén komen, de onderzoekers (mogen) doen niks, volgens mij wijst dat er de staatsveiligheid ook wel voor een groot deel tussen zit.

6

Re: Temse: 10 September

Zaken die niet onderzocht werden ivm de kogelvrije vesten: het is toch duidelijk dat de rijkswacht een curciale rol gespeeld heeft. Lees deze link » Een parlementaire vraag van Bert Ancieux

7

Re: Temse: 10 September

Renne wrote:

Misschien moeten de mensen die iets meer weten eens bijéén komen, de onderzoekers (mogen) doen niks, volgens mij wijst dat er de staatsveiligheid ook wel voor een groot deel tussen zit.

Dat zou een mooi initiatief zijn, maar je kan je dan wel afvragen wat het uithaalt? Er is te weinig politieke en publieke interesse om de zaak nog op te lossen. Misschien is het tijd om de stekker uit de CWB te trekken en de zaak te laten onderzoeken door mensen die het wel willen oplossen. Dan weten we misschien nog wie en waarom. Want zoals het nu gaat zullen we het nooit weten.

Even terug over de overval in Temse. Er bestaat een grote mogelijkheid dat de overvallers ofwel getipt waren door de rijkswacht of zelf rijkswachters waren. Het bedrijf werkte samen met de rijkswacht alhoewel dit na de overval door beide partijen werd ontkent. De samenwerking zou pas na de overval begonnen zijn, niet waar zeggen getuigen uit de firma. Reeds sinds het begin van de jaren tachtig bezochten hoge rijkswachters het bedrijf om kogelvrije vesten te ontwikkelen.

En net met die vesten gaan de daders aan de haal. Toeval? Eén ding staat vast, het rijkswachtspoor is nooit onderzocht geweest! Nog een interessant punt. De Bende van Nijvel bouwde Kevlar in hun Golf GTI's. Kevlar is de stof die werd gebruikt in de kogelvrijevesten van Wittock-Van Landeghem.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

8

Re: Temse: 10 September

Ik heb die artikels gelezen op de site » Rijkswachtconnectie. Als je dat leest doet het toch opnieuw de wenkbrauwen fronsen, de rijkswacht zou al '83 kogelvrijevesten aangekocht hebben volgens sommige getuigen (o.a. werknemers van Wittock). En in die boekhouding is dan zogezegd niets terug te vinden van die aankopen. En 1 spoor is eigenlijk nooit onderzocht en dat is die richting rijkswacht. En als je het bekijkt kan het bijna niet anders dat er rijkswachters bij betrokken zijn of via een inside tip, maar ik gok op het eerste. smile

9

Re: Temse: 10 September

Het probleem is niet zozeer dat de rijkswacht contacten had met Wittock-Van Landeghem, maar het probleem is dat ze het ontkennen en erover liegen. Wat hebben ze dan te verbergen? En waarom kan je er niets van terugvinden in de boekhouding?

In de tekst wordt op een bepaald moment ook gesuggereerd dat het misschien rijkswachters waren die niet in opdracht van de Centrale Aankoopdienst van de rijkswacht naar de fabriek kwamen, maar enkel om privé-redenen. Dat zou kunnen verklaren waarom de rijkswacht niet op de hoogte was en er niets van terug te vinden is in de boekhouding.

Maar de rijkswacht liegt als ze zegt dat ze voor 1983 geen kogelvrije vesten van Wittock hadden. Er bestaan namelijk foto's van het SIE waarop rijkswachters staan met vesten van Wittock-Van Landeghem, en die foto's zijn genomen tussen 1980 en 1981.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

10

Re: Temse: 10 September

chenda wrote:

Hoofd bende onderzoeker Vos is al van in het begin aangesteld om alles te verdoezelen en sporen te laten doodlopen of onbruikbaar te maken.

Chenda, hier moet ik een correctie aanbrengen, Vos is één van de weinigen die 24 op 24 zijn tijd heeft gezet in het onderzoek. Zelfs tot de dag van vandaag geeft hij die zaak niet op.

Ben wrote:

De rijkswacht gaf geen opdrachten aan bedrijven, dat was hun taak niet. De aankoop gebeurde zoals op ieder ministerie, namelijk met offertes voor de laagste prijs, ik sluit niet uit dat van dit laatste afgeweken werd maar dat gebeurd ook in de privé.

Daar was niks mis mee, die stof werd verwerkt in de deuren die kogelbestendig moesten zijn.