1 (edited by Hestur 25-06-2010 20:09)

Topic: Liquidaties

Het regent werkelijk zelfmoorden en executies in het Bende-dossier. De logica die dit topic volgt, is erg simpel: misschien moeten we de puzzelstukjes die deze mensen hebben achterhaald, eens naast elkaar leggen. Ik ben ervan overtuigd dat dit een van de meest effectieve manieren is om regelrecht tot bij de kern van de zaken te komen.

Daarom eventjes een overzichtje maken: wie is er in de jaren tachtig allemaal vermoord omdat hij teveel wist? Wat hebben zij voor hun dood allemaal gelost? En hoe valt hij/zij te linken aan de bestaande pistes?

Re: Liquidaties

Guy Bouten geeft in zijn boek De Bende van Nijvel en de CIA een lijstje van 'cadaveri eccellenti', zijnde politiemannen, veiligheidsagenten, informanten, ... die volgens hem ook moeten beschouwd worden als slachtoffers van het netwerk rond de Bende van Nijvel. De meesten onder hen zouden vermoord of gezelfmoord zijn omdat ze teveel wisten over de Bende van Nijvel of omdat ze de spelregels hadden overtreden van de maffieuse organisatie waartoe ze behoorden.

Ziehier het lijstje:

De meeste van deze slachtoffers zijn me bekend of heb ik via Google meer info gevonden maar van anderen heb ik nog nooit gehoord. Weet iemand meer over bovenstaande namen met een (*) en hoe deze overleden zijn?

Re: Liquidaties

Die naam Willy Debrandt ben ik zeker al tegengekomen maar ik kan het echt niet meer plaatsen waar.

Servo per Amikeco

4

Re: Liquidaties

Misschien komt dat door Philippe De Brandt die op het forum genoemd wordt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Liquidaties

Het is goed mogelijk. smile

Servo per Amikeco

Re: Liquidaties

Merovinger wrote:

- Denis Marin

Komt een paar keer voor in het boek 'Het riool van Belgie' van André Rogge. Denis Marin werkte in de bibliotheek van de gevangenis Sint-Gillis, kende Bultot en Claude Leroy, was vriend van Renson van de bende van Habran, had 20 jaar gekregen en moest voorkomen in een andere zaak i.v.m. valse cheques waar Renson en Rogge bij betrokken waren. Marin en Renson gingen ook naar vergaderingen van onderwereldfiguren met rechtse politici.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Liquidaties

Palsterman wordt in verband gebracht met trafiek van diamanten, zijn kinderen kenden hem nauwelijks want hij was overwegend in Zaïre in de jaren 80 en hij heeft als extraatje ook een schoonzoon uit Libanon.

8

Re: Liquidaties

Hier is al veel werk verricht van waar ik naar op zoek was, nl een lijstje van de mensen die mogelijk betrokken zijn bij de bende (en/of andere bendes) en/of uit het misdaadmilieu en te linken zijn met...

Het lijkt me interessant om een heel sec lijst samen te stellen met daarop alle namen van overledenen (en een link naar meer info over hun betrokkenheid in de zaak), de manier waarop ze om het leven zijn gekomen. Ook eventuele informanten, agenten, mogelijke getuigen, omwonenden, onderzoekers, nakomelingen, ... kortom iedereen die van ver of kortbij te linken is met de feiten uit de jaren '80 en de vermeende bovenbouw.

Over liquidaties zou ik nog niet spreken, maar het is wel opvallend dat veel betrokkenen statistisch gezien veel vroeger overleden dan verwacht, ik vermoed zelfs dan men kan verwachten voor criminelen (die sowieso al wel vroeger komen te overlijden door hun blootstelling aan hogere risico's) aan allerhande oorzaken.

Naam, datum en oorzaak van overlijden en één zinnetje dat de link of het beroep weergeeft volstaat denk ik.

9

Re: Liquidaties

Deze lijst van Merovinger chronologisch ipv alfabetisch (en liefst ook officiële doodsoorzaak en de datum van overlijden), lijkt me handig. Wanneer is het recentste verdachte overlijden geweest? Is het ooit gestopt?

Re: Liquidaties

Kandidaten voor het lijstje:

  • Dr Michel Delescaille (1983, vermoord)

  • Willy Acke (1994, zelfmoord)

  • Hubert Massa (zelfmoord)

  • Albert Faccenda (1984)