11

Re: Boek: Drugsbaron in spijkerbroek

Ik dacht ook aan G15. Heb nog eens het topic geopend waar niemand echt een zinnig antwoord heeft wie het zou kunnen zijn op basis van de beschrijving. We zoeken dus een roodharige reus met inderdaad zeer bleke huid. Zoveel kunnen er dat toch niet zijn? Neem daar nog de gegevens bij dat het een Nederlander was/is en waarschijnlijk linkshandig.

12

Re: Boek: Drugsbaron in spijkerbroek

Zoiets dacht ik eerder ook al. R'dam, heb je ook een foto van Hans Dufour (kunnen vinden)?

13

Re: Boek: Drugsbaron in spijkerbroek

Mincky, ik heb er nog geen gevonden maar ben serieus op zoek hoe deze mannen eruit zien. Heb wel het volgende kunnen vinden wat mijn wenkbrauwen deed fronsen:

Rodney G. (1966)

Rodney G. komt voor het eerst echt bovendrijven wanneer hij in verband wordt gebracht met de zogenoemde Dagobert-groep, een bende die op zeer gewelddadige wijze geldauto's in Nederland en België overvalt. De bende – Nederlanders, Belgen en Albanese ex-commando’s – heeft alleen al in 2002 acht gewelddadige overvallen gepleegd op geldtransporten van Brinks en Geldnet in Nederland en België. Van de criminele groepering – in vertrouwelijke stukken van justitie wordt gesproken van de Dagobert-groep – maken onder anderen Job B. en Rodney G. deel uit. De Dagobert-groep beschikt volgens ingewijden over contacten bij justitie in Brussel, Antwerpen, Amsterdam en Haarlem.

Ook zouden ze worden bijgestaan door computerhackers en scannerfreaks, en zouden ze toegang hebben tot Intranet (Justweb), het interne computernetwerk van justitie. In 1999 begint officier van justitie mr. Koos Plooy een onderzoek naar de bende onder de codenaam 'Dagobert'. In februari 1999 wordt op de hoek van de Borneolaan en de Cornelis van Eesterenlaan in Amsterdam een poging gedaan een geldwagen van Brinks op te blazen met semtex. Bij een wilde schietpartij wordt een agent neergeschoten en raakt een andere licht gewond. Mede dankzij informatie van de toenmalige BVD (nu AIVD) opent justitie daarna gerechtelijke vooronderzoeken tegen vooral Job B. en Rodney G. Ruim een maand later worden de twee door een arrestatieteam aangehouden in een hotel in Hoofddorp. Het gerechtelijk vooronderzoek resulteert uiteindelijk niet in een strafzaak.

De overvallen waarmee de bende de geldvervoerders Brinks en Geldnet teistert, hebben steeds hetzelfde patroon. Twee auto’s van steeds zwaarder kaliber – het begon met Audi’s, daarna four wheel drives, en sinds kort kleine vrachtwagens – proberen de geldwagen klem te rijden. De eerste keren werden nog waarschuwingsschoten gelost, maar later beginnen de overvallers meteen te schieten, gericht, met kalasjnikovs. Als de geldwagen inderdaad stil komt te staan, wordt getracht die met semtex open te blazen. Brinks is het vaakst het slachtoffer: in november 2001 in Heerlen, in maart 2002 in Tongeren (België), in april in Breda, in mei in Luik (België), in november in Heerlen en in december nogmaals in Breda. Geldnet wordt getroffen in maart 2002 in Haarlemmerliede, in november in Hoogeveen. Twee weken eerder wordt ook een geldwagen van De Nederlandsche Bank overvallen. Alleen de overvallen in mei in Luik en in april in Breda zijn succesvol. Hoe groot de buit in beide gevallen is, is nooit bekendgemaakt.

Niet alleen bij de overvallen zelf is sprake van een vast patroon, ook bij de voorbereiding daarvan. In de meeste gevallen worden wagens gebruikt die zijn gestolen in Frankrijk en die vervolgens worden voorzien van valse kentekenplaten; de wagens worden dan gebruikt in België, Luxemburg en Nederland. Wat justitie grote zorgen baart, is niet alleen dat de bende bij overvallen in toenemende mate grof geweld gebruikt, maar ook dat individuele bendeleden nergens meer voor terug lijken te deinzen. Zo krijgt de toenmalige Criminele Inlichtingendienst (CID; tegenwoordig CIE) van de Amsterdamse politie in 1999 (nadat Job B. en Rodney G. in Hoofddorp zijn aangehouden) informatie binnen dat Rodney G. van plan is 'op de renbaan' ene S. te vermoorden 'met een mitrailleur met demper'. Ook krijgt justitie van de BVD te horen dat er vergevorderde plannen zijn voor 'een op handen zijnde ontvluchtingspoging', waarbij Rodney G. met 'explosieven' zou moeten worden bevrijd uit toren De Schans van de Bijlmerbajes. G. wordt daarop eerst in een isoleercel geplaatst, en wordt later overgeplaatst naar De Marwei in Leeuwarden. Het onderzoek naar de bende levert uiteindelijk geen arrestaties op en enige betrokken van Rodney G. bij de bende wordt nooit bewezen.

Bron: wikispaces.com

14

Re: Boek: Drugsbaron in spijkerbroek

Rooie Frank had dus nauwe contacten met Gerry van Hilten, in één van mijn vorige stukjes ook Gerrie Hillen genaamd (blijkt dezelfde persoon te zijn). Als je de omschrijving leest dan was het een beer van een gozer en zijn bijnaam zal ook ergens vandaan komen. Ik denk door de haarkleur maar dat probeer ik te confirmeren.

Rooie Frank de kroongetuige/kroonleugenaar?

Op HJK zagen wij een stuk over Cliff(ord) staan. Wij noemden hem altijd Cliff en was destijds altijd samen met zijn maat Rooie Frank. Onafscheidelijk duo totdat Frank verdween. Wij kregen het onderstaande stuk toegestuurd maar we gingen er nog eens over nadenken om het te plaatsen. "Ik ken/kon een Rooie Frank uit die Tijd (jaren 90 en daarvoor) Hij ging om met een Nederlandse Chinees, die de bijnaam had Mooie Clifford ( die is ook vreselijk in elkaar geramd). Als we het over dezelfde hebben: Rooie Frank was een beer van een gozer, die samen met Clifford in zijn glori tijd wel eens in een rooie Ferrari reed. Rooie Frank heeft eerst met/voor Gerry van Hilten [bekende familie uit de Amsterdamse Pijp, red. CS] gewerkt: Gokken met vaste dobbelstennen en een beetje Zwarte Stuf, etc. Frank zijn rol bij Gerry was dan van de incasseerder. Ik heb daar meen ik zelfs over geschreven toen hij voor Gerry geld bij mij wou komen halen. Toen ik hem had uitgelachen, had Gerry Ferry Koch gestuurd die daarna mijn vriend werd.

Daarna zijn ze voor of samen gaan werken met de groep van Sam en john ( allemaal jaren negentig of daarvoor) Het is inderdaad waar dat hij en zijn maatje Clifford op een geven moment zwaar in onmin zijn geraakt met ik dacht de groep van Miiremet en dat zij daarop vreseijk in elkaar zijn geslagen. Gebroken boten en alles. Dat werd in die tijd altijd door de Joego's gedaan van Pajo. Er werden zelfs grappen over gemaakt in de trant van Mooie Cliiford is niet zo meer meer, etc na een schoonheids-behandeling van de Jogo's Na dat pakslaag zijn beide wel volledig van de Rader verdwenen. Het bovengenoemde verhaal was algemeen bekent in bepaalde kringen."

Wij hebben Cliff nog wel eens gesproken [zijn zus ook destijds, maar da's weer 'n heel ander verhaal] in Beverwijk. Zijn gezicht ziet er overigens ongeschonden uit na dat zgn pak slaag. Als de HA lezen dat zij bij HJK worden genoemd als degenen die Rooie Frank een pak slaag hebben gegeven kan HJK maar vast een goeie advocaat in de hand nemen. We weten er nog wel een die niks te doen heeft.