Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

In het boek staat ook een interessante passage over afpersing, iemand is zich bij de grootvader op een dag komen aanmelden met de info dat Delhaize zich zou laten afpersen hebben i.v.m. graanproductie in de VS.

Delhaize had aandelen in een firma, die de plaatselijke boeren (niet vergelijken met boeren hier, dat zijn mega boerderijen) failliet concurreerden. Deze persoon had van een kennis-gedetineerde de vraag gekregen of hij niet wou participeren bij een overval op een Delhaize in Aalst.

Hij haakte af toen hij hoorde dat er vrouwen en kinderen diende vermoord te worden om Delhaize onder druk te zetten. Als participant had je een goedgevulde bankrekening en vrijgeleide. David dacht aan de zoveelste fantast. Delhaize verkocht wel zijn aandelen na Aalst

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Het boek van David heeft mij heel sterk aangegrepen. Iedereen kende wel het verhaal van een negenjarig jongetje dat bij de aanval in Aalst zwaargewond werd en waarbij zijn ouders en zus brutaal werden afgeslacht, maar niemand heeft weet van de gevolgen van deze gruwelijke feiten: de lichamelijk en geestelijke revalidatie, de psychologische moeilijkheden, de leerachterstand, de praktische regelingen (erfenis, verkoop huis, uitkeringen, verzekeringen, medische kosten, ....) en daarnaast nog de confrontatie met het hautain gedrag van de speurders die nooit hebben willen luisteren naar het verhaal van David en zijn grootvader.

Uit wat David vertelt over de speurders, de bendecommissie, het onderzoek, Haemers, de recente reconstructie die vol fouten zit ... kan alleen maar besloten worden dat er gewoon geen onderzoek is en dat het zelfs niet mag onderzocht worden. Het is overduidelijk dat de waarheid nooit aan het licht mag komen. Er is wel degelijk een duistere kracht die heel de zaak in de doofpot houdt.

Ik begrijp nu waarom Eddy Vos zo bits reageerde in de uitzending van Goedele. Met zijn boek heeft David het deksel van de beerput gehaald en wordt er geen fraai beeld van de speurders beschreven.

23 (edited by Merovinger 15-10-2010 13:09)

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

En toevallig nu het boek van David uit is, hebben de speurders hem nu ondervraagd. Ah ja, ze kunnen nu niet anders. De speurders moeten binnen 5 jaar toch tegen de buitenwereld kunnen zeggen dat ze alles uit de kast hebben gehaald om het mysterie op te lossen (zelfs een reconstructie van de aanval in Aalst) maar dat ze er jammer genoeg niet in geslaagd zijn. "We hebben nog eens in 2010 heel aandachtig naar het verhaal van kroongetuige David Van De Steen geluisterd en toch hebben we de daders en opdrachtgevers niet kunnen pakken, spijtig."

Kroongetuige Bende van Nijvel na 25 jaar verhoord

Een kwarteeuw na de feiten is David Van de Steen ondervraagd door speurders die onderzoek doen naar de Bende van Nijvel. Van de Steen keek op 9 november 1985 als kind van negen de 'reus' in de ogen. "Ik ben blij dat ik eindelijk eens mijn verhaal kon doen." Vorige week presenteerde Van de Steen zijn samen met Humo-journaliste Annemie Bulté geschreven boek 'Niet schieten, dat is mijn papa!'. Dinsdag werd hij door twee speurders van de Cel Waals Brabant drie uur lang ondervraagd.

Meer » Nieuws

24 (edited by Raf 18-10-2010 13:47)

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Heb zaterdag het boek gekocht en in 1 ruk uitgelezen. David geeft zelf een mogelijke link aan, zijn familie zou niet al te beste betrekkingen gehad hebben met een motorhandelaar uit het Aalsterse een zekere P. Iedereen weet dat het Podevijn betreft.

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Raf, is dat het stukje dat de politie zocht achter Potevijn i.p.v. Podevijn? (In het boek zijn de namen aangepast.)

26 (edited by Raf 18-10-2010 13:46)

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Er bestaat geen Poteveyn, het is weldegelijk Podevijn. In het boek staat ook dat zowel de ouders als de zus van David na met Riotguns neergeschoten geweest te zijn nog een nekschot gekregen hebben. Is dat de forumleden bekend?

Ik was ook sterk aangegrepen door het boek. Het gaat de laatste tijd slecht met het been van David, en hij kan niet meer gaan werken. Nu leeft hij van een uitkering. Wij kunnen hem helpen door zijn boek te kopen, en hem zo financieel te steunen. Deze man heeft al die miserie niet verdiend.

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat David rust kan vinden in zijn situatie, en voor zover mogelijk een normaal leven kan hebben.

27

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Volledig mee eens Raf! Aangrijpend en aan te raden wie de Bende van Nijvel nog raakt. Maar wat komen die speurders toch belabberd en dronken uit het verhaal. Je wenst je ergste vijand niet wat David overkwam! Justitie en co: een dikke nul.

28

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Tommy, volgens mij is er meer dan "iets" verborgen gehouden door de politie/ambtenaren/... mensen hadden gewoon teveel schrik in de periode van de Bende van Nijvel (mijn visie). Niet voor niets dat mensen na 25 jaar (echt) durven spreken (getuigenissen) al of niet goed.

29

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Voor de fans van de boekenbeurs :

Drie keer zal Annemie Bulté samen met David Van de Steen het boek "Niet schieten, dat is mijn papa!" signeren. Op 4 november van 19u00 tot 20u00, op 7 november van 13u00 - 14u00 en 9 november (de 25ste verjaardag) van 19u00 tot 20u00.

Voor de mensen die het boek nog niet hebben gekocht :

Zeker doen. Ik dacht dat ik alles over de Bende al had gelezen, maar dit boek vertelt waarschijnlijk het echte verhaal van de puinhoop die de bende heeft aangericht.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

30 (edited by Biggus Dickus 19-10-2010 16:38)

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Raf wrote:

Wij kunnen hem helpen door zijn boek te kopen, en hem zo financieel te steunen. Deze man heeft al die miserie niet verdiend.

Dat dit een schrijnende situatie is staat buiten kijf, maar alleen met de verkoop van zijn boek zal hij het niet ver schoppen: in België vangt een auteur voor de eerste oplage tussen de 5 en 10% van de verkoopprijs, die VDS naar alle waarschijnlijkheid nog zal moeten delen met Bulté.