11 (edited by K& 23-11-2011 12:13)

Re: Vos en Bouten: potentiële boezemvrienden

Beetje de analyse zoals Postal die maakte rond 1988: meerdere groepen ook in de eerste golf maar ook meerdere redenen. Door alles te mengen  wordt de zaak onuitrafelbaar voor de speurders. Daarom stel ik voor eens de episodes te groeperen die groepeerbaar zijn en te zien waar de blokkeringen zitten.

Groep A: Maubeuge, Dinant, Dekaise heeft volgens mij ook te maken met groep Z: Aalst-Mendez. Kern: wapentrafieken. De silencers zijn maar een bijzaak. In groep A: er wordt eerst geoefend: wagens stelen, wapen pikken, stelen + gendarme afschieten. Als ze klaar zijn, heb je de aanval op Dekaise, waar het afschieten van Haulotte geen toeval was maar volgens mij gepland!

Er was namelijk een tweede wagen die na het passeren van Haulotte de rue Haute heeft afgesloten voor verder verkeer. Ik versta echter niet hoe de wagen van Haulotte is gestopt en de rol daarin van de para getuige. Naargelang het onderzoek vorderde, (zonder de medewerking van Dekaise!) moest men uitkomen op de Libanezen die onmiddellijk dreigen te klagen bij  hun lange arm (Eerste Bendecommissie), die leidt naar de grootste aandeelhouders van de generale, PRB, ... Ik veronderstel dat heel de affaire Dekaise een beetje opgezet is geweest om druk uit te oefenen, een soort  chantage.

12 (edited by Hestur 11-02-2013 20:01)

Re: Vos en Bouten: potentiële boezemvrienden

Nog kort een aantal (door mij qua formulering licht herwerkte) quotes uit de persartikelen van het voorbije jaar, sinds het vertrek van Vos:

Christian De Valkeneer en Martine Michel volgen een nieuwe visie en vissen naar politieke motieven achter de raids die in de jaren tachtig aan 28 mensen het leven kostten.

En:

Het staat intussen vast dat de twee reeksen overvallen wel door dezelfde personen werden georganiseerd, maar door verschillende daders werden uitgevoerd. (februari 2012)

Dit sluit aan bij de visie van Bouten. En inderdaad: vorig jaar stond er 'ergens' in een artikel dat de visie van Bouten de nieuwe speurders erg aansprak. Maar er is toch sprake van een 'nieuwe' visie, die van die van Vos verschilt. Het verschil lijkt mij dat Vos wel verschillende uitvoerende teams zag, maar geen politieke motieven zocht/vond. Als er nu dus effectief een doorbraak zou zijn, dan zijn dit vermoedelijk de krijtlijnen van de Bende van Nijvel:

  • Meerdere dadergroepen (Borains en De Staerkes?);

  • Actief voor één organisator;

  • Extreem-rechts milieu;

  • Politieke motieven voor bepaalde feiten.