Re: Mossad

dim, allemaal heel leuk maar de meeste informatie komt weer van personen die gewoon absoluut een eigen agenda hebben en als ik het zo lees kom ik via het Bende van Nijvel-dossier uit bij o.a. Dutroux. Dus je trekt een klein verband tussen verschillende zaken. Ik kom uit op oa Nihoul, Haemers, ... Het feit dat iemand talen spreekt zegt niets over banden met de Mossad. Het feit dat iemand actief is in landen waar veel Mossad zat, zegt eigenlijk ook niets.

Het feit dat Darville een huurling was kan verklaren waarom hij soms contact had met de Mossad. Dit soort mensen kruisen vaak elkaars wegen. Hij kan ook makkelijk contact kunnen hebben met de CIA, KGB, ... Het feit dat hij volgens sommige hoofdverdachte is in de zaak Bende van Nijvel zegt ook niets. Het zijn allemaal personen van bedenkelijk niveau die dit beweren. Ik vertrouw dit soort personen voor geen meter, dat moet je toch snappen?Diamanten, Mossad, ok dat kan kloppen als de Mossad erin zat. Met de moord op Szymusik, waarom zo te werk gaan? Dat kan ook op de Mossad-manier.

dim wrote:

Volgens Ostrovsky: De anti-terrorristische adviesafdeling van de Mossad zou de slapende Stay Behind-cel tot leven hebben gewekt met toestemming van de Belgische staatsinlichtingendienst, resulterend in WNP. Tenminste drie betrokkenen bij de Bende van Nijvel moesten in 1985 België verlaten, ontsnapten naar Israël en kregen er een nieuwe identiteit. Een en ander zou opgezet zijn geweest door een Mossad case-officer met de naam Barda. Hoofd van de operatie was Itsik Efrat.

En kun je me dan even het doel van deze operaties geven want ik zie hem even niet? Misschien kun je me op weg helpen?

42

Re: Mossad

Bon, ik denk dat mensen die de moeite willen doen om de relevantie van de Mossad-piste na te gaan, met bovenstaande wel even zoet zullen zijn. Vergeet vooral niet om het dossier Atlas te lezen. Ik kan de belangrijkheid ervan niet genoeg benadrukken.

43

Re: Mossad

Nog even deze verse info van "alain"op het forum tueries over la Chamade, rue Defacqz, met Denise Tyack en Rita Verstraten:

"bel endroit, frequenté par un petit groupe de nanas qui rendez des services a Faez, aux freres Haemers et a Cosa-Nostra (en meme temp)"

Waar we opnieuw dus de Mossad zien kruisen met zowel WNP (Faez Al Ajjaz) als de Bende Haemers! De link tussen de bende Haemers en de Mossad is sowieso een studie op zich waard (en er is zo veel meer dan enkel de verbanden via de "sayanim" Szombat, de Atlas-connecties van Vander Elst en de Israël-achtergrond van Darville, en Haemers die in Zuid-Amerika verklaarde gedekt te worden door een zekere "-ski", ... lees ook het rapport Toussaint er maar eens op na, zeer verhelderend over de entourage van Tyack!)

44

Re: Mossad

Strikt genomen spreekt men van een complot of samenspannen vanaf de betrokkenheid van 2 personen. Deze geest van de wet, geld zowel voor Belgisch strafrecht alsook bij internationaal strafrecht.

Re: Mossad

Mel33 wrote:

Ik geloof zelf normaal ook niet in complottheorieën maar bij de Bende van Nijvel moet je alle opties openhouden, helemaal omdat er geen logica achter de diefstallen, kraken, moorden en gewapende overvallen zit. (Waarom ga je met veel gedoe een supermarkt doen als je de auto die je daarvoor gestolen hebt (blijkbaar met grootste gemak) voor meer dan de overvalopbrengst kan verhandelen?) Kijk even naar de bomaanslag op het station van Bologna om te zien waar staatterrorisme toe kan leiden, of naar de gefrustreerde Nederlandse Gladio officier die het nodig vond om Nutricia af te persen (waar lijkt dat op?)

Een bomaanslag is inderdaad een ideale terroristische techniek. Veel slachtoffers zonder veel moeite. Waarom, als terrorist, van een gestolen auto geen bomauto maken in plaats van er met veel gedoe een supermarktoverval mee te doen? De afpersing van Nutricia is bekend omdat Nutricia die afpersing niet geheim hield.

dim wrote:

Iemand die Barda en/of Itsik Efrat kan plaatsen?

Welke zijn de oorspronkelijke (familie)namen van die drie betrokkenen die ontsnapten naar Israël met nieuwe identiteit?

46

Re: Mossad

Dat weten we helaas niet (en vermoedelijk weet Ostrovsky dat zelf ook niet).

Re: Mossad

Maar als niemand dat weet, dan hadden ze toch geen nieuwe identiteit nodig? Als ik een moord pleeg op een onbekende en ik word niet verdacht, dan moet ik toch niet vluchten?

48

Re: Mossad

Als niemand dat toen wist, wat niet wil zeggen dat het gevaar dat ze het te weten zouden komen niet bestond, vooral als hun sporen niet toegedekt werden. Lijkt me een goede deal voor een job-well-done: jullie stelletje huurlingen gaan de boel daar professioneel en netjes in goede banen leidden en wij [de Mossad] zorgen ervoor dat er genoeg mogelijke zondebokken voor handen zijn en dat jullie een nieuwe identiteit krijgen, dus no worries. Wie zegt trouwens dat ze na die passage in Israël niet sinds lang terug gekeerd zijn naar hun land van gewooonte (België of waar dan ook), eenmaal duidelijk werd dat het onderzoek helemaal niets zou opleveren?

Zo zou ik graag eens het parcours van Jean-Claude Darville weten sinds 1982. Ooit moet hij wel langs Israel gepasseerd zijn gezien zijn zoon hebreeuws spreekt, maar wanneer en hoelang?

Re: Mossad

Ik veronderstel dat wie een nieuwe identiteit krijgt zijn oude niet meer in stand houdt. Persoon X die met een nieuwe identiteit ZY vertrekt naar Israël verdwijnt in België voor de belastingen, de ziekenkas, werkgever, RVA en al de rest. Dan volstaat het om na te gaan wie in 1985-86 van de aardbodem verdwenen is om de drie betrokkenen te vinden.

50

Re: Mossad

Goed punt, maar als het al over Belgen gaat, natuurlijk, en als er geen "technische" manieren zijn om een identiteit intussen op stand-by te zetten (ik zou het niet weten). Helaas weten we ook niet in welke mate Ostrovsky nauwkeurig is in zijn bewering (hij zal op de hoogte geweest zijn van de zaak maar vermoedelijk niet bij de details betrokken; wie weet betrof het niet gewoon een onderduiken eerder dan echt een formele identiteitsvernieuwing). De oefening die je voorstelt lijkt me desalniettemin nuttig, helaas beschikken wij niet over de middelen om dat te doen. Het uitvissen wie Itsik Efrat en die case officer Barda waren lijkt me eveneens prioritair, maar daar zal de "diplomatie" wel een stokje voorsteken. Die vissen krijg je nooit te pakken.