61

coconut wrote:

Heel defensie zat inderdaad niet in het complot maar een belangrijk deel (hogere officieren) wisten wel af van de plannen en hebben al die tijd gezwegen. De man die na meer dan 30 jaar gesproken had zei achteraf "Ik voel me hier niet goed bij, ik heb mijn kameraden verraden". Na al die jaren bleek "kameraadschap" zwaarder te wegen dan het feit dat nabestaanden in het ongewisse bleven en hun geliefden verloren waren.

Er zijn bewijzen toegevoegd aan het dossier waarover Coconut hier schrijft.

62

Klopjacht naar Kapllan Murat - Is hij de leider van de Bende van Nijvel?

Rijkswacht en politie zoeken nu al weken aan een stuk naar Kapllan Murat, een amper 21-jarige Italiaan die nog aan “Het Rad” te Anderlecht heeft gewoond.

Men is er wel niet zeker van dat hij de leider is van de bende die o.a. de moordovervallen te Temse, Nijvel en Beersel op zijn actief heeft, maar men zou al een flink eind op de goede zijn als men deze man als verdachte zou kunnen schrappen.

Gisteren werd te Anderlecht een ware klopjacht op deze verdachte georganiseerd. Er werd ook een huiszoeking verricht, die evenwel niet veel zou hebben opgeleverd.

Wel werd achterhaald dat Kapllan Murat nog regelmatig contacten heeft met een familielid te Anderlecht. Daarom wordt de buurt waar die woont extra in het oog gehouden. Toch weet Kapllan zelf ook wel dat hij zich voorlopig maar best niet aan het Rad moet vertonen. Dan zou zijn rijk wel eens uit kunnen zijn.

Kapllan Murat ontsnapte begin juni van dit jaar uit de gevangenis van Vorst. Sindsdien is hij spoorloos. Een paar weken geleden liep hij in de buurt van Affligem in de val, nadat te Dilbeek een wagen werd gestolen. De rijkswacht vuurde dan verscheidene keren naar Kapllan Murat en een medeplichtige maar eens te meer konden de boeven ontkomen.

Voor hij 18 jaar was, werd Kapllan reeds zo’n twintig keren door de politie van Anderlecht voorgeleid, telkens wegens diefstal van Porsches, BMW’s en Golf GTI-wagens.

150 Minuten

Tijdens de nacht van 18 op 19 juni, enkele dagen na zijn ontsnapping uit Vorst, werd Kapllan aan het stuur van een gestolen Porsche gezien. 150 minuten lang weerstond hij toen aan een achtervolging waarbij tien politiekorpsen werden ingezet.

Na de moorden te Temse en te Nijvel reeds werd door de politie de verbinding gelegd tussen Kapllan Murat en die moordovervallen.

Van de man is ondermeer geweten dat hij een voorliefde heeft voor ultra-snelle wagens en dat hij met wapens kan omgaan. Daarom heeft de rijkswacht de door de bandieten zeer gevreesde groep Diane ingeschakeld.

Bron: Gazet van Antwerpen | 12 Oktober 1983

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube