Topic: Mohammed Asmaoui
Na de huiszoeking in februari 2012, valt de naam van Mohammed Asmaoui. Hier enkele zaken die ik gevonden heb:
Hij is een jeugdvriend van Christian Amory en die voor Amory werkte als informant. Hij stond in contact met de Algerijnse oppositie geleid door Ben Bella die in 1984 de Mouvement pour la Democratie en Algérie oprichtte, de MDA.
Het was Asmaoui die op Amory een beroep deed om de Algerijnse vice-president neer te knallen voor twee miljoen frank (50.000 euro). De moord moest plaatsvinden in de Fouquet’s in Parijs. Amory heeft het contract niet uitgevoerd maar de info doorgegeven aan de Franse geheime diensten.
Asmaoui diende, volgens Amory, eigenlijk twee heren. Enerzijds de MDA en anderzijds de Franse geheime diensten en de SAC. Vandaar zijn bijnaam "monsieur Deux Rois". Nog volgens Amory leverde Beijer Asmaoui valse identiteitspapieren
En nogmaals Amory aan het woord: "Na de moord op Mendez vroeg Bob mij of ik wapens en dynamiet kon verpatsen aan Asmaoui. Hij vroeg 200.000 frank (5000 euro) voor de wapens en 1500 frank (37 euro) per dynamietstaaf en zei toen letterlijk: "Je voudrais faire sortir des armes chaudes du Brabant wallon." Wie weet waren het de wapens van de Bende? Maar mijn Algerijnse vriend bleek niet geïnteresseerd."
Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten