111

Re: Overzichtsschema

Die 2 ingrams die gestolen zijn bij Dekaise waren dus een M10 en een M11 ? (als ik de calibers goed interpreteer).
En enkel de M10 is gebruikt geweest (de 9x19), en enkel in 1985. Volgens het overzichtsschema die later gemaakt is.

https://farm1.staticflickr.com/795/41143580821_454ca13d1d_c.jpg

Nochthans in dit eerste overzicht van 21.03.1986 staat bij die 6 "gebruikte wapens" niets van een ingram. Ook het schema van de ballistiek van 21.03.1986 staat niets van een ingram of 9x19mm. Men spreek daar enkel van een cal 12 shotgun en 7.68.

Wist men toen nog niet dat de ingram gebruikt was in 1985 ? Is er met die ingram niet geschoten ? Heeft men die enkel gezien ?
Vermeulen !? Waar zit ge? Ik heb uw hulp nodig ;-)

https://eq5i4g.am.files.1drv.com/y4mHR3-2nTZfH7nHr0e3VW_JHi-M7oaPTLvrt52fqLoUIRgdPfw-wgUfsVTVZmNYQcsmDmEsmN0ZraYqiA3JNnTbUsJ_cdC8b8IQqGTTbKaAUeinzWOgJxIUsgDEfH1AVdgzxDWDcJDmBtlgMqn59Vu2_E-BCBGkU1evvXLcxkULETJJaHpOc5aZJnXprFNtslwIMe-3M088UhKk5axgE_NSQ?width=1409&height=2377&cropmode=none

112

Re: Overzichtsschema

LEO wrote:

Geen enkele reden om hiervoor het forum te verlaten Vermeulen . Uw inbreng word zeker gewaardeerd en gebruikt . Door de jaren heen zijn er steeds zulke problemen gerezen en gelukkig lossen ze zichzelf op , met of zonder hulp van de forumbeheerder . De gemiddelde forumleden op dit forum zijn niet dom en kunnen zeker de info die ze krijgen van al eender wie naar waarde inschatten . Mijn wens : blijf aub , uw deelneming word zeker met aandacht bekeken !

Vermeulen , de heer Bossi vraagt me om U zijn waardering over te maken in verband met je postings . Tevens vraagt hij U niet te zwaar te tillen aan het feit dat een andere forumbeheerder ( zijnde Cobra ) verwarring sticht door het vermelden van jullie namen als zijnde één en dezelfde persoon . In de hoop dat dit bericht je bereikt , groeten . LEO .

113

Re: Overzichtsschema

Bericht voor "Vermeulen", niet rechtstreeks met dit topic te maken (sorry Ben)

Vermeulen wrote:

altijd onmiddellijk de juiste afbrekende commentaar

Dat valt al bij al nog mee vind ik. Het is echter zo dat de mensen vooral negatieve zaken onthouden en de positieve (of neutrale) zaken vergeten.
Maar ik zal't onthouden dat ik in de toekomst ook een beetje positievere berichten moet schrijven.

Om een stap in die richting al te zetten, kan ik wel zeggen dat ik het apprecieer als iemand de moeite doet iets uit te testen of iets kan of niet (zoals bijvoorbeeld het roesten van ijzerwaren uittesten). In gans het "bendeverhaal" zijn zo enorm veel zaken die nog kunnen uitgezocht worden, dat het onmogelijk is voor 1 iemand alleen (en we werken hier zo goed als allemaal als "individueel" en niet als "ploeg"), dus als iemand anders dan de moeite doet om zijn resultaat te delen (zoals vb. het checken van de serienummers), dan is dat een hoop werk gespaard voor de rest.


Vermeulen wrote:

Beste FreCre, het is altijd wat met uw commentaar en dat ben ik beu. Doe dan zelf ook eens wat in plaats van altijd en alleen maar afbrekende commentaar te schrijven. Daarom verlaat  ik ook dit Forum.

Nu moet je ook wel niet overdrijven, ik heb best ook wel wat positieve reacties geschreven op zaken van u, of aanvullingen die uw berichten enkel ten goede uitkwamen of bevestigden. Mijn excuses als je sommige van die berichten als negatief ervaart. Dat is niet de bedoeling alvast. Ik kan me wel enkele negatieve berichten van mij op het forum herinneren, echter, niet naar u gericht of naar iets wat jij aanhaalde gericht.

Omdat ik er me niet bewust van ben dat ik zo negatief zou zijn t.o.v. U, heb ik in mijn eigen berichten zitten scrollen en alle berichten waarin ik u "quote" er uit gefilterd en opnieuw gelezen. Na het lezen van die berichten ben ik nog steeds van mening dat het negativisme best nog meevalt aangezien ik in die berichten zaken schrijf over uw bevindingen zoals:

  • dat is inderdaad een raar gebeuren. (waar ik uw stelling ook een "raar gebeuren" vind ivm bizarre wapenkeuze bij Dekaise)

  • De techische/chemische uitleg ivm roesten, dat zal wel juist zijn en idem voor de gevolgtrekking er uit.

  • Het is zeker geen idiote piste (i.v.m. Wittock-Van Landeghem)

  • Dat was ook mijn eerste gedachte. (i.v.m. de duikers die vanuit Burcht vertrokken richting Ronquières)

(bovenstaand enkel maar van de maand november)


Dus, sorry als ik ergens te negatief overkom naar u persoonlijk, dat zal niet de bedoeling geweest zijn.
Misschien ervaarde je berichten van mij negatiever dan dat ze bedoeld waren, dat kan: dit is een forum met tekst en tekst is soms wat emotie-loos waardoor ook ik soms een negatieve indruk krijg op berichten die misschien helemaal niet negatief bedoeld waren.

Als jij ten gevolge daarvan dit forum wenst te verlaten, dan zou dat wat mij betreft een jammere zaak zijn aangezien je zaken op het forum zette wat voor een meerwaarde zorgde (zoals het praktische roest-testje).

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Overzichtsschema

Besten.
De CBO-lijst bevat een aantal fouten, één serienummer staat bij twee wapens en er zitten enkele schrijffouten in sommige serienummers, andere serienummers staan op de verkeerde plaats/ bij het verkeerde wapen en er staat zelfs een serienummer dubbel in... Ook op de CBW-website staan de nodige fouten en verkeerde of verwisselde foto's evenals (kleine verschillen) in de Franse en de Nederlandstalige beschrijvingen.

Wat betreft de Colts:
70SE77230 zou een Colt Government kal .45, M1911 70-serie (MK-IV) moeten zijn.
Volgens CBW is het wapen afgewerkt in nikkel.

80BS8136 zou een Colt Government kal .45, M1911 80-serie (MK-IV) moeten zijn.
Volgens CBW afgewerkt in blauw.
Het vreemde is dat het '80-type pas vanaf 1983 werd geproduceerd, dus óf de info (serienr. - CBW) klopt niet, hetgeen dus niet ondenkbaar is... of Dekaise had een prototype of pré-productiemodel. Nu had Dekaise meer prototypes in huis dus ook dat is niet geheel ondenkbaar.

SA30168 zou een Colt "Long Colt", kaliber .45,  5,5 inch barrel, single action army Revolver (blauw gevlekt oftewel "Case Hardened Blue") moeten zijn. Naar het schijnt een Collecters item. De serienummers beginnend met SA zouden vanaf 1978 in productie zijn gegaan.

CBW toont op haar website hun foto van dit wapen een tweede maal en dus foutief, bij de beschrijving van een Ruger Blakhawk.
Hun beschrijving van de Colt: Een revolver van het merk Colt Kal.45 type Long Colt, simple action, loop 5" - afwerking 'bleu jaspé' "Blauw gevlekt"(Colt .45 LC SAA) single action army is ook niet duidelijk... LC staat gewoon voor Long Colt en SAA voor Single Action Army,,, wat ze daarvoor nog Simple Action noemen. je hebt dit wapen wel met 4 3/4e en 5,5 inch loop maar niet met 5 inch....  en zo staan er wel meer foutjes in hun opsomming van de Dekaise-wapens. Op één uitzondering na geven ze helaas ook de serienummers niet.   
 

En een goede avond verder...
Boems

115

Re: Overzichtsschema

Raak hier maar eens aan uit....

Op 1 oktober 1982 geeft mevrouw Dekaise een lijst van 29 gestolen wapens door aan de BOB. Van die wapens waren er 2 niet ingeschreven in het register. Op 11 oktober, nadat Daniël Dekaise uit het ziekenhuis kwam, geeft deze een "nieuwe lijst" door met de gestolen wapens. Op die lijst staan er maar 14 wapens in plaats van de 29 die eerst doorgegeven werden. Twee weken later, op 25 oktober 1982 dient Dekaise een aanvulling op die lijst in met nog wat gestolen wapens. Op die lijst stonden o.a. de twee Enfield cal. 370 pistolen en het Schmeisser MP40 machinepistool. Op 27 januari 1983 geeft Dekaise door dat hij bij het maken van zijn inventaris opmerkt dat hij een Smith & Wesson cal. 357 ontbreekt.
Uiteindelijk raakt niemand er nog aan uit welk wapen nu gestolen werd of niet en wordt de wapenlijst nog enkele keren aangepast.

De lijst hier boven afgebeeld komt uit het boek van Ponsaerts & Dupont uit 1988, en toen stond de Beretta nog op de wapenlijst. Die Beretta maakt zelfs deel uit van een theorie welke o.a. uitgeschreven staat in dat boek en ook een rapport/synthese opgesteld door Bihay.
In de zakken van Ronquières meende men onderdelen te hebben gevonden van deze Beretta. Uiteindelijk komt Dekaise in 1990, bijna 8 jaar na de feiten, met de verklaring dat deze toch niet gestolen was.

Wat nu het juiste antwoord is, dat is al een even groot mysterie blijkbaar. Indien ik in bovenstaand een foutje zou gemaakt hebben, gelieve me dan te corrigeren, want met al die verschillende versies raakt een mens er op den duur niet meer aan uit smile 

Duidelijk is dat Dekaise nu niet bepaald hulpvaardig is geweest in bepaalde delen van het onderzoek.

Non semper ea sunt quae videntur

116

Re: Overzichtsschema

FreCR wrote:

Raak hier maar eens aan uit....

Op 1 oktober 1982 geeft mevrouw Dekaise een lijst van 29 gestolen wapens door aan de BOB. Van die wapens waren er 2 niet ingeschreven in het register. Op 11 oktober, nadat Daniël Dekaise uit het ziekenhuis kwam, geeft deze een "nieuwe lijst" door met de gestolen wapens. Op die lijst staan er maar 14 wapens in plaats van de 29 die eerst doorgegeven werden. Twee weken later, op 25 oktober 1982 dient Dekaise een aanvulling op die lijst in met nog wat gestolen wapens. Op die lijst stonden o.a. de twee Enfield cal. 370 pistolen en het Schmeisser MP40 machinepistool. Op 27 januari 1983 geeft Dekaise door dat hij bij het maken van zijn inventaris opmerkt dat hij een Smith & Wesson cal. 357 ontbreekt.
Uiteindelijk raakt niemand er nog aan uit welk wapen nu gestolen werd of niet en wordt de wapenlijst nog enkele keren aangepast.

De lijst hier boven afgebeeld komt uit het boek van Ponsaerts & Dupont uit 1988, en toen stond de Beretta nog op de wapenlijst. Die Beretta maakt zelfs deel uit van een theorie welke o.a. uitgeschreven staat in dat boek en ook een rapport/synthese opgesteld door Bihay.
In de zakken van Ronquières meende men onderdelen te hebben gevonden van deze Beretta. Uiteindelijk komt Dekaise in 1990, bijna 8 jaar na de feiten, met de verklaring dat deze toch niet gestolen was.

Wat nu het juiste antwoord is, dat is al een even groot mysterie blijkbaar. Indien ik in bovenstaand een foutje zou gemaakt hebben, gelieve me dan te corrigeren, want met al die verschillende versies raakt een mens er op den duur niet meer aan uit smile 

Duidelijk is dat Dekaise nu niet bepaald hulpvaardig is geweest in bepaalde delen van het onderzoek.

Hèt grote mankement  natuurlijk, zoals met alles in dit dossier : als de gegevens waarmee men een onderzoek begint al niet betrouwbaar zijn heeft men een probleem.

Bovendien is ook steeds de vraag ‘waar ging het mis ?’. Ligt het probleem bij Dekaise of werd de lijst gemanipuleerd binnen het onderzoek zelf ? Ik weet niet of dit reeds gebeurd is (mss bij andere zaken/PV’s eveneens) maar is er telkens bekend wie de eerste verklaringen/getuigenissen afnam en ook wie vervolgens de opvolging/aanpassing deed ?
Want in het hele dossier zijn er wel véél getuigenissen en documenten nadien aangepast of ingetrokken.
Misschien interessant om degene te kennen die de PV’s opmaakten ?

117

Re: Overzichtsschema

Kenniz05 wrote:

is er telkens bekend wie de eerste verklaringen/getuigenissen afnam en ook wie vervolgens de opvolging/aanpassing deed ?

Normaal gezien wel. Het oorspronkelijke PV wordt altijd behouden. Bij een wijziging in de verklaring, wordt die oorspronkelijke PV niet gewijzigd maar wordt er een nieuwe opgesteld. Dus eigenlijk wordt een PV niet gewijzigd. Als er op die nieuwe PV terug een wijziging wordt gedaan, dan is dat terug in de vorm van een nieuwe PV, enz... . Nu, we weten hoe ordelijk alles verliep in de jaren '80 (het originele dossier rond taxichauffeur Angelou = foetsie, verdwenen, oeps), dus kan er wel hier en daar misschien eens een PV'tje ontbreken. Tegenwoordig is alles digitaal en zal dat niet zomaar meer voorvallen uiteraard.

Non semper ea sunt quae videntur

118

Re: Overzichtsschema

Focus jullie niet te veel op dit schema als zekerheid. Een paar voorbeelden, de 7;65 is tussen bepaalde feiten aangepast, zelfde loop andere slagpin. Er zou met 2 verschillende RG in Temse geschoten zijn. en voor de 9 mm die in 85 gebruikt is, er zijn daar maar 12 hulzen van terug gevonden waarvan er 2 in Aalst. En zouden 2 .45 gebruikt zijn in plaats van 1, ( van de 8 gevonden hulzen zijn er 7 met één wapen en 1 met een ander wapen afgevuurd).

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

119

Re: Overzichtsschema

the end wrote:

Focus jullie niet te veel op dit schema als zekerheid. Een paar voorbeelden, de 7;65 is tussen bepaalde feiten aangepast, zelfde loop andere slagpin. Er zou met 2 verschillende RG in Temse geschoten zijn. en voor de 9 mm die in 85 gebruikt is, er zijn daar maar 12 hulzen van terug gevonden waarvan er 2 in Aalst. En zouden 2 .45 gebruikt zijn in plaats van 1, ( van de 8 gevonden hulzen zijn er 7 met één wapen en 1 met een ander wapen afgevuurd).


Het interessante aan dit allereerste schema van het CBO uit 1985 is dat
- de vondst in Ronquieres nog niet gebeurd was (nog geen "manipulatie" dus)
- Er niet gesproken wordt over de Faul Centaure, Dinant staat zelfs niet opgelijst als bende-feit in dit document.
- De Ingrams niet gebruikt zijn volgens dit schema. De Ingrams zijn enkel gestolen bij Dekaise, maar verder niet gebruikt.

Het is pas door Ronquieres dat men de Faul centaure als bende-wapen gaan beschouwen is (en dus ook de diefstal in Dinant), en pas dan erna is men ook getuigenissen gaan krijgen dat dit wapen gebruikt is bij Dekaise, en in Aalst.
Ballistisch gezien waren deze wapens niet gekend of gebruikt in deze lijst.

Wie, waarom, en wanneer heeft de ingrams als gebruikt wapen op de lijst gezet ?

120

Re: Overzichtsschema

bertlagaisse wrote:

Wie, waarom, en wanneer heeft de ingrams als gebruikt wapen op de lijst gezet ?

Logisch nadenken zat er bij de opsteller niet bij blijkbaar. in de lijst gebruikte munitie staan er verschillende 9 mm tussen , in het wapenschema ontbreek de 9 mm. Staar je niet blind op dit lijstje er werden hulzen van 9 mm gevonden en projectielen er was geweten dat er een 9 mm gebruikt was.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.