Re: Saab 900 Turbo

Ben wrote:
Boemerang wrote:

Er is sinds de diefstal ongeveer 800 kilometer afgelegd met het voertuig. De dagteller staat op 38,4km.

Dit blijft een interessant gegeven waarmee je kan "spelen" op een kaart. Laat ons ervan uitgaan dat de Saab die dag enkel wordt gebruikt om naar de Colruyt van Nijvel te rijden en daarna naar Eigenbrakel, waar de wagen werd gevonden., en dat er niet geknoeid is met de teller.

• De afstand tussen het Colruyt-warenhuis en de Diable Amoureux is 8,8 km (via N27).

• De afstand tussen de Diable Amoureux en de Chaussée d'Alsemberg nummer 404, waar de Saab werd gevonden, is 4,9 km (via Avenue Alphonse Allard, omdat ze na de schietpartij zijn omgedraaid). (*)

• Als je die twee afstanden optelt, kom je aan 13,7 km. Trek dat getal van het dagtotaal af en je komt aan 24,7 km. Die 24 km is dus de afstand die Saab - in deze theorie - zou gereden hebben van het startpunt/safe house naar het Colruyt-warenhuis.

Op onderstaande kaart zie je het Colruyt-warenhuis met daarrond twee cirkels. De grote cirkel heeft een radius van 24,7 km, de kleine cirkel heeft een radius van 20 km. Je kan de kaart ook hier bekijken » www.mapdevelopers.com

Opmerkingen of suggesties zijn zeker welkom.

https://i37.servimg.com/u/f37/11/22/12/24/nijvel10.jpg

(*) Deze telling houdt geen rekening met het feit dat de gangsters mogelijk een tijdelijke schuilplaats hebben gezocht, bv. de Ferme de Hougoumont.

Aangezien Cocu op een gegeven moment beweerde dat ze vanuit Drogenbos vertrokken, heb ik de afstand via Google Maps eens gemeten tussen de Langestraat in Drogenbos (waar de Borains garageboxen hadden) en de Colruyt in Nijvel. Met de auto stuurt hij je dan via de E19 naar Nijvel. Afstand: precies 24,7 km.

122

Zeer interessant Patrick, hoewel we niet zeker weten hoe het zat met die dagteller. Echter, ik acht de kans niet onbestaande dat ze die - het was een stresserende nacht - gewoon vergeten zijn toen ze de Saab moesten achterlaten. In elk geval was het plan niet hem achterlaten.

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat minstens een paar 'borains' - vrijgesproken of niet - betrokken waren bij feiten van de 'eerste golf'.

123

Op 16 september 1983 werd in Sint-Denijs-Westrem een Saab opgemerkt. De exacte tijd is onbekend, maar minder dan 24 uur later, op 17 september rond 1 uur ’s nachts, sloeg de Bende toe in Nijvel. De Saab zal wellicht in uiterlijk niet gewijzigd zijn tussen beide momenten.

Het is niet duidelijk waarom de getuige de Saab opmerkte in Sint-Denijs-Westrem, noch op welke gronden men vermoedt dat het effectief om het voertuig van de Bende van Nijvel ging. Deze locatie bevindt zich immers ver buiten de gekende actieradius van de Bende.

Noot: van de bestuurder van de Saab werd toen robotfoto G5 gemaakt.

Hieronder geef ik een mogelijke verklaring waarom deze specifieke Saab als zodanig herkenbaar kan worden beschouwd dat zelfs op een plaats die aanvankelijk niet met de Bende van Nijvel in verband werd gebracht, iemand deze wagen toch kan hebben herkend.

Wat deze Bende-wagen bijzonder maakte, was niet alleen het merk, maar vooral wat er niet op stond. Alle logo’s waren verwijderd, op één na: een klein plaatje met het opschrift "5 speed". Een detail dat vandaag weinig zegt, maar in 1983 een indicatie was van een krachtig en duur model. De meeste wagens hadden toen slechts vier versnellingen. Enkel topmodellen, zoals de Saab 900 Turbo, beschikten over vijf.

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/saab_911.jpg

De verwijdering van de logo’s gebeurde bovendien slordig. Zelfs op wazige foto’s zijn sporen zichtbaar van waar de emblemen ooit zaten. Voor een kenner zou dit meteen verdacht zijn: wie haalt nu op amateuristische wijze de logo’s van een wagen van meer dan één miljoen Belgische frank?

Wanneer de Saab vergeleken wordt met gelijkaardige modellen uit die tijd, vond ik geen versies terug zonder logo’s. Enige uitzondering hierop waren cabrio’s (wat de Saab die de Bende van Nijvel gebruikte duidelijk niet was). Men zou hieruit kunnen concluderen dat de daders bewust de identiteit van de wagen wilden verdoezelen, maar dit deden op een manier die juist (onbedoeld) extra aandacht trok.

Een Saab zonder logo’s, met een opvallend "5 speed"-plaatje, kon voor elke autoliefhebber een opvallend gegeven zijn geweest.

Opmerking: Vooralsnog is het mij niet bekend op basis waarvan de Saab werd opgemerkt in Sint-Denijs-Westrem. Het model van de Saab zag men niet om de haverklap, maar was ook geen exclusieve wagen die men nooit tegenkwam. Er moet dus een specifiek kenmerk zijn geweest dat de getuigenverklaring geloofwaardig maakte. De hierboven aangehaalde mogelijkheid is slechts één van de wellicht vele mogelijkheden. Het is even goed mogelijk dat een andere reden aan de basis lag van de verklaring van de getuige.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

124

De Saab die werd gezien in Sint-Denijs Westrem werd getankt en de chauffeur vulde ook een jerrycan. Op zich niets bijzonders, zeker indertijd. Maar na de feiten in Nijvel werd in de pers aandacht besteed en info gevraagd over de metalen jerrycan van 10 liter met inslag '1977' die aangetroffen werd in de koffer.

Je zou het moeten kunnen nakijken in de oorspronkelijke pv's maar ik heb me laten vertellen dat de groene metalen jerrycan de link was, in combinatie met het model en de kleur van de wagen. Het staat bijgevolg niet mathematisch vast dat het dezelfde Saab was maar het was best wel een zeldzame wagen waarvan er niet veel circuleerden.

De logo's, weet iemand of die verwijderd werden door de criminelen of door Jadot (die ook nogal amateuristisch de motor had opgevoerd en daardoor heel het motormanagementsysteem van Saab in de war had gestuurd, wat ertoe had kunnen bijdragen dat één cylinder totaal vervormd was en de rest beschadigd)?

patrick111 wrote:

Aangezien Cocu op een gegeven moment beweerde dat ze vanuit Drogenbos vertrokken, heb ik de afstand via Google Maps eens gemeten tussen de Langestraat in Drogenbos (waar de Borains garageboxen hadden) en de Colruyt in Nijvel. Met de auto stuurt hij je dan via de E19 naar Nijvel. Afstand: precies 24,7 km.

Bedankt voor dit interessante bericht.

126

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/img_1610.jpg

De vindplaats van de Saab 900, enkele uren na de feiten aan het Colruyt-warenhuis in Nijvel. Ze zijn hun nacht begonnen aan een DATS 24-tankstation en hun nacht geëindigd aan een DATS24-tankstation.

• De oprit waar de Saab stond, is rechts van mij, aan de overkant van de straat.

• In de verte zie je het kruispunt van Mont-Saint-Pont. Tot vlak na het kruispunt heeft een hond van de politie het spoor van de daders kunnen volgen. De afstand is ongeveer 260 meter.

• Links, achter het laatste huis, is het restaurant waar de VW Golf geparkeerd stond tijdens de overval op het Delhaize-warenhuis van Eigenbrakel. Daarachter ligt het Delhaize-warenhuis.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

127

Ben wrote:

Ze zijn hun nacht begonnen aan een DATS 24-tankstation en hun nacht geëindigd aan een DATS24-tankstation.

Correctie: in 1983 stond daar nog geen tankstation.

128

Het is opvallend dat ze de Saab niet in brand hebben gestoken nadat ze hem gedumpt hebben. Er zat zelfs een jerrycan met benzine in de wagen, dus ze hadden dit kunnen doen. Waren ze misschien van plan om terug te keren met een andere wagen om de buit nog te kunnen recupereren? Maar hebben ze dit niet gedaan omdat het ondertussen licht was geworden?

129

Ben wrote:

Waren ze misschien van plan om terug te keren met een andere wagen om de buit nog te kunnen recupereren? Maar hebben ze dit niet gedaan omdat het ondertussen licht was geworden?

Dat is mogelijk alhoewel erg gevaarlijk.

Wat ook kan, er vanuit gaande dat ze moesten stoppen omdat de Saab niet verder kon en ze daardoor te voet verder moesten, toch in ieder geval een behoorlijk eind: een brandende Saab is een baken en ik verwacht dat de omgeving vergeven was van politie. Ik zou in die tijd en die situatie de auto ook niet in brand steken om zo ver mogelijk weg te komen voordat deze ontdekt wordt.

130

Het is moeilijk om in hun hoofd te kruipen, we weten niets over de omstandigheden na hetgeen gebeurde te Nijvel en er zijn wel theorieën over waarheen ze gingen na de 'diable' maar geen absoluut bewijs.

Feit was dat ze geen andere keuze hadden dan te stoppen met de Saab te en geen dadelijk beschikbaar alternatief hadden want anders hadden ze wellicht niet getracht eerst het kapotte wiel eraf te halen. Daar stonden ze dan: bebloed, in hun uitrusting en tot de tanden bewapend maar zonder vervoer. De omgeving krioelde van politie.

Auto in de fik steken: dadelijk de onverdeelde aandacht van de ordediensten en met zekerheid uitkammen van de streek.

Woonde er één in de buurt en zijn ze naar die z'n huis gewandeld? Stond er zoals Cocu beweerde een wagen aan het station van Braine en zijn ze daarheen getrokken (1.8 km)? Of hebben ze gebeld vanuit de telefooncel naast de benzinepomp waar ze zich zouden 'opgefrist' hebben en is iemand hen komen ophalen?

Ik vraag me af of er ooit onderzocht geweest is of die nacht gebeld werd vanuit cellen in de omgeving en zo ja, naar welke nummers.