31

Re: Saab 900 Turbo

Het lijkt me wat vreemd dat kinderen de nummerplaat onthouden.

32 (edited by Michiel 17-12-2012 22:27)

Re: Saab 900 Turbo

Zeker getraind door zijn vader. lol

Re: Saab 900 Turbo

Inderdaad ook ik heb sterke twijfels over de getuigenis van de kinderen. Niets is zo gemakkelijk om een kind een nummerplaat te laten bevestigen tijdens een ondervraging. Er was misschien wel een Saab maar een andere met een andere of zonder nummerplaat.

34 (edited by Hestur 20-12-2012 00:38)

Re: Saab 900 Turbo

Als tienjarige kende ik minstens de helft van alle nummerplaten in mijn straat. Net als die op weg naar school. Ik was zot van auto's, had een goed geheugen en zag veel auto's tweemaal per dag - 's morgens en 's avonds. Sommige nummerplaten ken ik een dikke twintig jaar later nog altijd. Mij lijkt dit verhaal daarom niet onmogelijk. Als kind let je op andere dingen.

35 (edited by Boemerang 18-02-2013 01:47)

Re: Saab 900 Turbo

De valse nummerplaten die de Bende van Nijvel op de Saab monteerde bleken spoorloos verdwenen toen Jumet het dossier overnam van Nijvel.

"Dans quelles conditions ont disparu les reproductions de plaques SX 676 ayant été apposées par les malfaiteurs sur la voiture Saab ? (pièce à conviction disparue du greffe de Nivelles no 19.721; voir instructions du juge d'instruction Lacroix se plaignant de ce que ce dépôt n'a pas pu être transféré à Charleroi-8 décembre
1987)."

Bron: questions Magnee

Leo wrote:

Als ik zo lees wat er allemaal verdween uit de gebruikte wagens kan ik me niet van de indruk ontdoen dat een bepaalde persoon deze zaken kon gebruiken om andere wagens een meerwaarde te geven bij tweede-handsverkoop. Radio's, boxen, verstralers, logo's, achterbanken, ... Ik kan me moeilijk voorstellen dat moordlustige overvallers zich laten verleiden om een mooi radioke met boxen, hippe verstralers, ... gaan slopen omdat ze het kunnen gebruiken in hun eigen wagen.

Mij doet het denken aan rally-rijders, alle overbodige toestanden van de wagen halen en zeker de overbodige elektriciteit eruit. Vervolgens werkten ze de ontstane lege plekken netjes weg ( zij monteerden netjes een plaatje in het gat waar de radio van de Saab in had gezeten en dichten de bij hun voertuigen het gat van de weggehaalde antenne).

36 (edited by K& 19-02-2013 17:38)

Re: Saab 900 Turbo

Opgelet, er is heel wat verwarring in wat er waar is teruggevonden, dus zoek maar drie versies en besluit dan wat ongeveer de waarheid zou kunnen zijn, want: er zijn versterkers, radios, verstraler, mistlampen, modif ontsteking, claxons, plaatjes, plastic tape en gaatjes en kogelgaten van binnen naar buiten en van buiten naar binnen en hagel in de benzinedekplaat en een gebuur die op de Saab geschoten heeft bij de Diable Amoureux en aldaar mogelijks de platte band veroorzaakt heeft. (dixit W)

Ik weet alleen dat er in de koffer van de platteband Saab enige materiaal lag dat gedemonteerd was (en dus niet verwijderd) en ook dat men de radio zou gepoogd hebben te verkopen in een frituur bij Jean Le Grec in Nijvel tegenover het café van Asmoui maar uiteindelijk zou de radio verpatst zijn aan een verzekeringsbediende-directeur? Door een prost (zie kladboekjes Armory, denk ik).

Ik denk dat Amory het dichtst bij de waarheid geraakt is maar men heeft hem belet om verder te zoeken (ik denk hierbij aan 4 jonge rijkswachters uit Nijvel die lid zouden kunnen geweest zijn van Groep G maar men nooit heeft kunnen identificeren (footnote commissiesverslagen) en ook aan een mogelijke levering van (deze) Saabs aan de de gendarmerie.

Cowboy verhalen bij de vleet dus maar je moet ze eerst kennen alvorens ze te kunnen droppen en heropvissen zo nodig.

Re: Saab 900 Turbo

Boemerang wrote:

De wagen werd op zaterdagmorgen 17-9-1983, omstreeks 10:30uur (schrijft Le Soir 19-9-83) in de ochtend aangetroffen door de politie op een oprit ter hoogte van perceel 404 van de Chaussee d'Alsemberg in Eigenbrakel. Een buurtbewoner verklaarde omstreeks 07:00uur meerdere schoten te hebben gehoord. Op 27-9-1985 zal 50 meter verderop de aanslag op de Delhaize van Eigenbrakel plaatsvinden, daarbij valt een slachtoffer dat enkele huizen naast de vindplaats van de Saab woonde.

Die getuigenis van 7.00 uur is toch maar eigenaardig. Die persoon hoort meerdere schoten. Heeft hij onmiddellijk de politie gebeld? De wagen wordt nl. pas omstreeks 10.30 aangetroffen door de politie.

Waar zijn de daders met de Saab gebleven tussen het moment van de gekruiste schietpartij en 7.00 u. Wolf zegt dat de auto tijdelijk gestald werd achter een schuur. Maar waarom rijden de bendeleden er dan in de ochtend nog mee rond en met de buit dan nog wel! Werd hen belemmerd (door de politie/versperringen of de eigenaar van de schuilplaats) om naar hun schuilplaats te trekken? Als je de omgeving bekijkt waar de auto werd achtergelaten is dit toch wel heel risicovol om gezien te worden (drukke steenweg en veel woningen). Of was het achterlaten van de Saab op deze oprit en het beschieten van de auto een boodschap naar Plat. die later neergeschoten zou worden aan de nabijgelegen Delhaize? Kan het zijn dat ze zover met een lekke band hebben gereden?

38

Re: Saab 900 Turbo

Tijdens zijn verhoor van 24 november 1983 heeft Michel Cocu het over de nummerplaten van de Saab. Eén van de daders kent volgens hem iemand uit Brussel die de nummerplaten gemaakt zou hebben. Deze persoon zou echter niet meegedaan hebben tijdens de overvallen.

"En ce qui concerne les plaques de la voiture Saab, je sais que un des auteurs connaissait quelqu'un de la région Bruxelles, qui s'en occupait mais celui-ci n'a pas participé aux coups."

Zoals je kan lezen, worden er geen namen genoemd: niet van de mededader en niet van de persoon uit het Brusselse.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

39

Re: Saab 900 Turbo

Tijdens zijn verklaringen voor de Eerste Bendecommissie heeft Yves de Prelle de la Nieppe het ook over de Saab:

Commissie: Quelle est cette voiture?

de la Nieppe: "C'est celle qui a servi au Colruyt de Nivelles et à la fusillade de Braine l'Alleud. Vous la retrouvez ensuite à la sortie de Braine l'Alleud avec un pneu crevé. (...) Nous avons retrouvé un bec verseur volé M. De [...] (onleesbaar). La voiture appartenait au Ministère Wallon. Je ne sais plus lequel."

"Un bec verseur" is volgens mij een jerrycan. De onderzoekers hebben een jerrycan gevonden in de koffer van de Saab. Ik begrijp ook niet goed over welk voertuig volgens hem toebehoorde aan een Waals minister: de Saab of de wagen waarvan de jerrycan gestolen was?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Saab 900 Turbo

Yves de Prelle de la Nieppe heeft het over het feit dat in de Saab de jerrycan met giettuit gevonden werd die gestolen werd van Raymond Dewee, ambtenaar bij het ministerie van de Franse cultuur en eigenaar van de Peugeot 504.

De beschrijving van de daders van de diefstal van de Peugeot 504 van Raymond Dewee komt overeen met de beschrijving van de daders van de overval in Genval. Ter info Latinus kende Dewee en nog een andere ambtenaar van het ministerie van de Franse cultuur.