Topic: Treinstations

Wat me bij het bekijken van die locaties vanuit de lucht opviel, is dat er opvallend vaak een treinstation vlak in de buurt ligt. Dinant, Lembeek, Mabeuge, Beersel, Waver, Watermaal-Bosvoorde, Halle, Temse, Nijvel, Erps-Kwerps, Eigenbrakel, ...  Al die delictplaatsen liggen op wandelafstand van een station. Dat is voor een grotere stad niet vreemd, maar het is veel minder evident voor de kleinere locaties. Er zijn immers niet zo gek veel spoorlijnen in België. Is er in het bos van Houssières tussen een aantal halfverbrande spullen trouwens geen treinticket Brussel-Oostende gevonden?

Zou hier een mogelijke modus operandi achter schuil kunnen gaan? Een verkenning per trein?

2

Re: Treinstations

Na een overval worden wegblokkades opgezet. Spoorwegstations of luchthaventerminals werden niet gecontroleerd. Toen toch niet. De trein is een veilige ontsnappingsroute. Diskreet en vlug.

3

Re: Treinstations

Wat ligt er tussen Brussel en Oostende? Juist, Aalst. wink

4 (edited by Rockefeller 24-01-2010 02:36)

Re: Treinstations

LEO wrote:

Na een overval worden wegblokkades opgezet. Spoorwegstations of luchthaventerminals werden niet gecontroleerd. Toen toch niet. De trein is een veilige ontsnappingsroute. Diskreet en vlug.

Ja, maar er blijven toch vragen. Wat doe je met je wapens en je buit in een trein? Wat als je trein vertraging heeft?  De bende had volgens alle getuigenissen op deze website bij heel wat wapenfeiten wagens ter beschikking. Ik geloof niet dat ze de trein gebruikten bij de overvallen zelf (er zijn nochtans recent dergelijke bendes gepakt in noord-Antwerpen...). Voor de diefstal van de autoparking in Erps-Kwerps klinkt het al iets logischer. Als je met een auto ergens heen moet rijden om er een tweede te stelen, is het misschien eenvoudiger er per trein heen te gaan. Laat minder sporen na.

Een wilde gok, want er zijn heel wat interpretaties mogelijk (als de nabijheid van stations geen stom toeval is): ik ga er van uit dat men meestal wel op verkenning ging. Maar als de bende enkel gestolen auto's ter beschikking had, waren ze er misschien niet altijd tuk op om met dezelfde auto's op overval én op verkenning te gaan. Verkenning per trein biedt dan uitkomst. Een andere interpretatie kan zijn dat een auto een nummerplaat heeft, maar iemand op een trein niet. Anoniemer dus. Als je ziet hoeveel feiten er gepleegd werden (meer dan 20), dan is het evident dat de Bende niet meer dan 20 auto's in een garage had staan. Ze zouden met andere woorden soms met dezelfde voertuigen op verkenning moeten gaan. Dat schept een patroon - en op basis van patronen worden daders altijd gevat.

Probleem met deze hypothese is dat bij sommige overvallen vooraf echter wel verdachten in of nabij een auto gezien werden. Misschien moet eens worden gecheckt of ze vooral in een auto werden gesignaleerd als die locaties moeilijker per trein te bereiken zijn of als het om latere overvallen ging. Indien dat zo zou zijn, dan zitten we misschien wel op een nieuwe aanwijzing.

Hieronder het volledige lijstje. Op- en aanmerkingen welkom:

  • Dinant: vlak naast station

  • Lembeek: vlak naast station

  • Maubeuge: wandelafstand station

  • Elsene: Brussel, stations genoeg

  • Beersel: vlak naast station

  • Waver: vlak naast station

  • Bergen: nabij station

  • Watermaal-Bosvoorde: vlak naast station

  • Genval: wandelafstand station

  • Plancenoit: verderaf, 4 kilometer in vogelvlucht tot station Braine l'Alleud

  • Ukkel: Brussel, stations genoeg

  • Halle: wandelafstand station

  • Etterbeek: Brussel, station Etterbeek

  • Eigenbrakel: wandelafstand station

  • Eigenkrabel: wandelafstand station

  • Temse: wandelafstand station

  • Nijvel: wandelafstand station

  • Ohain: verderaf, nabij Plancenoit, enkele kilometers in vogelvlucht tot station Brain l'Alleud

  • Houdeng-Goegnies: station op (enige) wandelafstand

  • Beersel: station op enige wandelafstand

  • Anderlues: station verderaf (piéton, 4 kilometer in vogelvlucht)

  • Erps-Kwerps: nabij station

  • Eigenbrakel: nabij station

  • Overijse: station verderaf (Groenendaal, 4 kilometer in vogelvlucht)

  • Aalst: wandelafstand station

  • Bois de la Houssière: 3 km in vogelvlucht van station Braine le Comte.

Conclusie: 23 op 27 locaties lagen in de onmiddellijke nabijheid van een station en konden met een eenvoudige treinrit bereikt worden. Interessant is dat het centrum van dit spinnenweb niet Nijvel, maar Brussel is.

5

Re: Treinstations

Rockefeller, wapens en buit kunnen door de uitvoerders van de overvallen overhandigd zijn in een safe-house aan wat ik de hulpjes noem (Borains, de Staerkes, Bouhouche en co). Om de buit was het sowieso niet te doen, de wapens werden gedumpt, niet door de overvallers maar door de hulpjes. Het wordt zo stilaan duidelijk dat het doel van de acties het uitschakelen van bepaalde personen was.

Ik bezie de uitvoerders, de killers dus, als ingehuurde personen die op voorhand betaald werden en na een Hit and Run opdracht zo spoedig mogelijk verdwenen. En dit kon gerust via spoorweg of luchthaven. Mijn idee erover hoor, ik wil de zaken niet moeilijker maken. Maar als je alles op een rijtje zet is het goed mogelijk.