Topic: Boek: Legacy of Ashes - the history of the CIA

Legacy of Ashes - the history of the CIA

http://bks0.books.google.be/books?id=4SZeGEZiGwoC&printsec=frontcover&img=1&zoom=1&imgtk=AFLRE71M7v3NrIqWpmXtpnuRZbftOMwSMiQbvRB8hDgrbxPZcfAox6nUbPc5DoKtfZoOFS4J_MDsrJG4L2yV9pA7ppK3GPL9zwG-D2MTb_JlyC1dhte6JRiEpgBbO44u6GHXsDLEUw3A

Vanop de achterflap:

All-powerful, brilliant, decisive, ruthlessly effective this is the image of the CIA as portrayed in countless films and novels. It is wrong. This shocking book, based on thousands of declassified documents and interviews with agents at all levels, shows the reality behind the glamorous myth: a blundering, chaotic and dangerously incompetent organization, so ineffective it was nicknamed "Can't Identify Anything" by NATO forces. In a story of botched coups, missed targets, lost operatives and fatal errors, Tim Weiner shows how the CIA now poses a threat not only to the security of the US, but the world.

Re: Boek: Legacy of Ashes - the history of the CIA

Waarschijnlijk in tegenstelling tot de meesten op dit forum ben ik hier in eerste instantie niet beland o.w.v. de Bende van Nijvel op zich, maar wel door de idee dat (internationale) inlichtingendiensten misschien een rol in hebben gespeeld in het hele bendeverhaal. Hoewel Gladio amper behandeld wordt in dit boek, is het wel door het lezen ervan dat ik er meer over te weten gekomen ben.

Initieel over het bestaan van Gladio in Italie en de aanslagen in Bologna, maar vandaar was de link naar de Belgische terreurgolven in de jaren 80 (Bende van Nijvel, CCC) mijns inziens niet zo veraf en was mijn interesse snel gewekt. Ik ben ondertussen al een hele tijd deze site aan het volgen, heb wat boeken over de Bende van Nijvel gelezen (o.a. die van Bouten) en wil mij graag wat actiever in de discussies mengen.

Dit boek van Weiner bevat zeker interessante achtergrondinformatie voor iedereen die wat meer wil weten over de geschiedenis en de activiteiten van de CIA, toch wel relevant in kader van de 'strategie van de spanning' hypotheses. Het beperkt zich wel sterk tot de goed gedocumenteerde feiten en laat zich niet in met 'circumstantial evidence' (vandaar misschien weinig uitweiding over vb. Gladio), maar is niettemin -of juist daardoor- heel interessant.

De belangrijkste theses van dit boek:

  1. De CIA is een bende prutsers, de groentjes onder de inlichtingendiensten: "Legacy of Ashes...describes how the most powerfull country in the history of Western civilization has failed to create a first-rate spy service. ... [The CIA] misapprehended the intentions and capabilities of our enemies, miscalculated the strength of communism, and misjudged the threat of terrorism."

  2. De CIA heeft op verschillende punten in zijn geschiedenis de president gepasseerd en op eigen initiatief gehandeld, misschien meer uit zelfbehoud dan iets anders: "To survive as an institution in Washington, the agency above all had to have the president's ear. But it soon learned that it was dangerous to tell him what he did not want to hear."

3

Re: Boek: Legacy of Ashes - the history of the CIA

Heb het boek gelezen. Het bevat een aantal interessante passages.

Re: Boek: Legacy of Ashes - the history of the CIA

Het probleem met dergelijke boeken is, zoals je zelf aanhaalt, dat ze gebaseerd zijn op de gedocumenteerde feiten. In mijn ogen kan een buitenstaander geen deftige evaluatie maken van dergelijke dienst enkel steunend op een deel van de feiten die voor ons gekend zijn, daar de successen van een dergelijke dienst bijna altijd onder het oppervlak zullen blijven. Bij grote uitzondering de dood van OBL.

Ik ben dan ook sceptisch ten opzichte van de evaluatie van Tim Weiner. Daarbij denk ik dat een operatie zoals Gladio-of Bende van Nijvel eerder van de hand van een minder gekende en subtieler organisatie komt. Zoals de DIA, die zijn budgetten niet moet verantwoorden voor het Congres. Ik deel allesinds uw interesse Hiciacit.

Servo per Amikeco

5

Re: Boek: Legacy of Ashes - the history of the CIA

De CIA heeft destijds manieren gevonden om budgetten te bekomen los van het Congres, zeker na Watergate. Maar ook voordien deed het meeste uit MKULTRA het zonder toezicht. Ook IranContra (en andere wapens-en/of-drugs-transacties) zorgden er ook voor dat de potten vol waren om de "dirty tricks" vrij spel te geven.

Re: Boek: Legacy of Ashes - the history of the CIA

Persoonlijk vind ik het boek, een 'officiële' erkende CIA-kritiek, veel te braaf. Het brengt enkel dingen aan het licht die sowieso niet meer konden worden ontkend of verborgen gehouden. Het schept het beeld dat de CIA af en toe wel 's 'stoute jongens' zijn en ook vergissingen begaan, maar het altijd  wel goed menen.

Over de lijkenhopen die de CIA wereldwijd heeft veroorzaakt wordt niet expliciet gesproken. Toch is dat de realiteit. Van de staatsgrepen in Guatemala, Persië, El Salvador...tot de bloedige inmenging in de binnenlandse politiek van bv. Italië, Griekenland, tot de 'zuiveringen' in Centraal-Amerika, Indonesië, operatie Phoenix in Vietnam, ... Sorry, dat zijn geen kwajongensstreken, dat zijn misdaden.

7 (edited by DeadLetterBox 11-09-2012 17:10)

Re: Boek: Legacy of Ashes - the history of the CIA

Dat is net wat ik bedoel. Je krijgt nooit een correct beeld voorgeschoteld in dergelijke boeken. Ofwel is de schrijver politiek gekleurd, ofwel heeft hij geen persoonlijke ervaring met de dienst ofwel heeft hij vaak al voordat hij aan het boek begon een eigen vooroordeel of menig ontwikkeld die bewust of onbewust in zijn schrijfwerk wordt weergegeven op de lezer. Vervolgens moet hij als buitenstaander het doen met de gegevens die hem worden toegestaan te gebruiken... Hij zal nooit het inzicht hebben dat voormalige medewerkers hebben. Hij zal nooit het volledige plaatje kennen en misschien wel gemanipuleerd worden door zijn "bronnen" om een verbloemd verhaal te vertellen.

Precies wat ik spijtig vind aan Guy Bouten zijn boeken, zijn persoonlijke visie sijpelt erg duidelijk door dankzij speculaties die op weinig onderbouw kunnen steunen. Iets wat ik dan weer bij het boek van Walter Baeyens bijvoorbeeld niet heb ondervonden, daar krijg je eerder de feiten voorgeschoteld en kan je zelf beslissen wat je ervan wilt denken. (Aangezien de auteur hier aanwezig is zal ik hem als voorbeeld nemen.)

Ik geef persoonlijk voorkeur aan boeken, geschreven door een voormalig operator van een dienst. Als je er verschillende verteerd mbt dezelfde dienst kan je ook al een aardig beeld scheppen van wat er in die dienst omgaat. Maar ik draaf wat te snel door, ik zal toch een inspanning leveren en het boek van Weiner eens lezen.

Servo per Amikeco