281

Poseur wrote:

"U negeert de nuance "zomaar zonder enige aanwijzing"

Ik denk wel dat ik enige aanwijzing had en dan verwijs ik naar de post van benhetbeu. Tenminste, ik wou er naar verwijzen maar in mijn zoektocht vond ik de post niet meer en vond hem terug in de prullenbak.

Darty

Geen slachtoffers om te verdedigen, nochtans heeft  U hier een potentieel grote visvijver om een slachtoffer zijn belangen te verdedigen.
Veel van de rechtstreekse slachtoffers en nabestaanden zijn zijn zelfs niet op de hoogte wat hun rechten zijn en dat ze zich kunnen burgerlijke partij stellen.

De rechtshulp voorzien in het Verdrag van de Rechten van de Mens is hier tot heden niet  van toepassing. Er bestaat een systeem voor behoeftigen zoals een pro deo maar voor Jan Modaal is er niets voorzien tot heden en al zeker niet voor slachtoffers. Het feit dat slachtoffers niet op de hoogte zijn van wat ze kunnen doen, lijkt hallucinant en spreekt voor zich  maar het is niet anders.
Als je echt graag de belangen van een slachtoffer wil behartigen kan dat volgens mij niet moeilijk zijn."

Misschien verschillen we van mening maar persoonlijk vond ik dat een aanwijzing. Ik kan u maar moeilijk verwijten dit niet gelezen te hebben, het stond er immers niet meer. Ik verschil blijkbaar ook van mening met Ben want zelf vond ik dat een zeer relevante post (wie kan het ons beter vertellen dan een slachtoffer).

282

Verwees forumlid benhetbeu daarmee naar concrete slachtoffers wiens raadslieden in gebreke zijn gebleven om hen goed in te lichten? In dat geval is de oplossing simpel, als u onvoldoende tevreden bent over uw raadsman staat het u vrij een andere te nemen.

Als ik de post lees dan gaat het eerder over personen die nog geen advocaten hebben geraadpleegd of geen uitgebreid advies hebben gevraagd met betrekking tot hun rechten en mogelijkheden. In een dergelijk geval kan "de advocaten" niets verweten worden.

"De rechtshulp voorzien in het Verdrag van de Rechten van de Mens" is uiteraard wel van toepassing. Artikel 6 van het EVRM voorziet dat eenieder recht heeft op de bijstand van een raadsman naar zijn keuze "of, indien hij niet over voldoende middelen beschikt om een raadsman te bekostigen, kosteloos door een toegevoegd advocaat te kunnen worden bijgestaan".

Het pro deo systeem is inderdaad alleen van toepassing op bepaalde personen onder een bepaalde inkomensdrempel. Zij die daarboven vallen kunnen een raadsman naar keuze informeren naar de tarieven van zijn of haar ereloon. De ereloontarieven van de nationaal bekende strafpleiters kunnen inderdaad hoger zijn dan wat men wenst uit te geven. Maar andere advocaten kunnen lagere tarieven hanteren, zonder dat dat impliceert dat zij de rechten van hun cliënten minder goed kunnen verdedigen. Het is ook in zekere mate mogelijk om met verschillende personen samen zich te laten bijstaan door dezelfde advocaat, om de kosten te delen.

Maak jullie vooral geen zorgen, ik behoor tot tot de gelukkigen met gedreven raadsmannen, tot mijn grote tevredenheid. Ik heb vooral te doen met slachtoffers die de weg naar bijstand niet gevonden hebben, die nooit geïnformeerd werden in verband met hun rechten, die nooit bijgestaan zijn door slachtofferhulp.

Moeilijk te verstaan voor de meesten hier, maar ik hoop van harte dat dat zo mag blijven. Hierbij mijn wens voor 2020 en nadien, dat jullie nooit geen slachtoffer worden of er eentje kennen in jullie persoonlijke familie- en vriendenkring.

Mooie woorden, dank je!

285

Heeft iemand informatie over Roger Coopmans? Met de noorderzon verdwenen? » www.facebook.com/roger.coopmans
Bende van Nijvel onderzoeker?

Dit wordt verontrustend!

Wie is Roger Coopmans?

288

Zie thread Jean-Marie Tinck - post 751.

Met Roger is alles goed. Info komt juist binnen.

290

Ik zoek een bepaald exemplaar van Le Soir uit 1985 voor 1 artikel. Is online te bestellen maar redelijk prijzig. Iemand een idee? (Gaat mij om 20 april 1985.)