21

ele9 wrote:

Wat ik me afvraag, kan een minister (van justitie, Geens), een procureur-generaal (De Valkeneer) ontslaan?

Twijfelachtig, ze zijn van dezelfde politieke strekking!

Ik ken het antwoord al, hetzelfde als wat ze tegen de familie Palstermans gezegd hebben: Maar dat gaan we niet doen éh. Denk sinds de recente nieuwe tips dat de telefoons nogal over en weer gaan. Vrouwe Justitia; of is het klasse justitie. We weten nu toch allemaal dat het één grote schijnvertoning is. Ik hoop dat dit forum en het Franstalige forum nu goed samenwerken; onderschat de kracht niet van het internet.

23

LEO, ik geloof niet in een eenzijdige politieke strekking die achter heel het Bende van Nijvel-verhaal (en aanverwanten) zit. Dat suggereer je allicht niet maar ik stel me wel vragen bij het vacuüm tussen 1983 en 1985, opgevuld door de CCC. Ik ga weer een kort citaat van een popnummer aanhalen (deze keer van Luna Twist - Belgische groep): it's a different smell from the same perfume. Titel van het nummer ben ik nu even kwijt, maar ik denk dat beiden (Bende van Nijvel en CCC) op één of andere manier wel gelinkt zijn. Ik weet alleen niet hoe ....

ele9 wrote:

Wat ik me afvraag, kan een minister (van justitie, Geens), een procureur-generaal (De Valkeneer) ontslaan?

Denk ook dat je een probleem krijgt met de EU, zie de laatste berichten in polen.

Kan het ook zijn dat er alleen nog voor Aalst kan veroordeeld worden, ik dacht dit ergens gelezen te hebben? (Verlenging verjaring zou alleen betrekking hebben op Aalst.)

26

Niet helemaal juist. Simpel uitgelegd, in ons rechtssysteem worden zaken "gekoppeld". Een snel recent voorbeeld is die zaak van die “bodybuilder” uit de omgeving van Gistel/West-Vlaanderen die z’n ex-vriendin en haar grootouders op een andere dag vermoorde dan die fotograaf. Dat zal toch maar 1 proces krijgen (in de toekomst) en tot één gebundeld worden (simpelweg gezien ook voor Dutroux en de feiten/slachtoffers). Veel te kort samengevat is dit het voorval ook bij de Bende van Nijvel. Het laatste feit (Aalst) wordt gerekend voor het eindpunt van de verjaring. Aalst is het enige feit dat niet verjaard is.

Zeer simpelweg en kort gezegd is het deels wel waar dat het deels verjaard is, indien je Aalst zou kunnen loskoppelen van de rest van de feiten. Indien bijvoorbeeld Bonkoffsky zou deelgenomen hebben aan andere bendefeiten maar niet aan Aalst en Aalst “copycats” zouden zijn (bijvoorbeeld!), dan zou het in principe mogelijk zo zijn dat de feiten van voor Aalst verjaard zijn en Bonkoffsky niet veroordeeld meer kon worden indien deze nog in leven zou zijn (voor zoverre er ooit nog iemand veroordeeld zal of kan worden).

Non semper ea sunt quae videntur

FreCR, dank u, zo had ik het ook begrepen maar slecht verwoord. Ik denk ook dat er nooit meer zal of kan veroordeeld worden. Is men dan alleen nog verder aan het zoeken omdat niemand het lef heeft om aan de slachtoffers en de bevolking te zeggen. Sorry, het is ons niet gelukt? Of is er een andere reden, vermijden dat het dossier openbaar zou worden bijvoorbeeld?

Wat de Reus betreft of tenminste 1 van de reuzen. Zou het niet kunnen dat hij mankte omdat hij inderdaad op hakken liep? Ik vraag mij af of "men" daar ooit aan gedacht heeft?

28

Het is wel belangrijk te begrijpen dat het aan het OM is om de "koppeling" te bewijzen. Het OM zal moeten bewijzen dat Aalst kaderde in het opzet van dezelfde persoon. Wanneer men dus geen bewijzen vindt van de (onrechtstreekse) betrokkenheid bij de overval in Aalst wordt het heel moeilijk om toch nog een veroordeling te verkrijgen.

29

coconut wrote:

Wat de Reus betreft of tenminste 1 van de reuzen. Zou het niet kunnen dat hij mankte omdat hij inderdaad op hakken liep? Ik vraag mij af of "men" daar ooit aan gedacht heeft?

De mankende reus is zo iets dat een eigen leven heeft beginnen leiden denk ik. Sommige getuigen hebben totaal geen mankende reus gezien, een andere dan wel weer, nog een andere verklaart een reus te hebben gezien die een "speciale" manier van wandelgang had, en zo verder.

Non semper ea sunt quae videntur

30

Het is een veel voorkomend gebrek bij grote zware mensen dat er zich een strompelende, waggelende tred/stap voordoet. Heeft iets te maken met de gewichtsdruk op de kniegewrichten.