Re: Robert Becker

AJ85 wrote:

Een zekere André Deville die wegens zijn betrokkenheid bij diefstal met geweldpleging opgesloten zat in de gevangenis van Jamioulx met een andere neef, Robert Becker, beweerde dat die hem op een dag het volgende zei: "Doden is niet erg. Als ik dood, dan heb ik plezier. Als men geld heeft, kan men zich toch altijd een alibi verschaffen. Ik zal hier uitkomen, want ze hebben geen bewijzen en ik zal me wreken door te doden, maar ik zal steeds door een alibi gedekt zijn."

Was dit reeds besproken?

Wat is de bron van deze quote? Eén van de interessantere namen voor de eerste golf, ook door de geografische link met Maubeuge. Deze uitspraak kan enkele van de meer concrete pistes aan elkaar rijgen.

32

Re: Robert Becker

Die quote komt uit het boek 'De Bende: een documentaire' van Paul Ponsaers en Gilbert Dupont.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

33

Re: Robert Becker

Vermeend lid Bende van Nijvel vrijgelaten

De Raadkamer bij de Correctionele Rechtbank van Nijvel heeft een gangster, die ervan verdacht werd deel uit te maken van de Bende van Nijvel, bij gebrek aan bewijzen vrijgelaten.

Robert Becker was op 13 december 1983 aangehouden, nadat hij door de eerder gearresteerde Adriano Vittorio was genoemd als een van de medeplichtigen aan de dubbele moord op een juweliersechtpaar te Anderlues, op 1 december 1983 van vorig jaar.

Voordien was hij al eens voorgeleid maar opnieuw vrijgelaten, omdat hij ervan verdacht werd meer te weten van de bloedige overval op 17 september 1983 op het warenhuis Colruyt te Nijvel, die aan drie personen het leven kostte. Ook toen konden de vermoedens niet door harde bewijzen gestaafd worden.

Het was uiteindelijk een politieman die Becker een onbetwistbaar alibi voor 1 december verschafte. De wetsdienaar herinnerde zich nu immers, dat hij de avond van de dubbele moord te Anderlues samen met Becker in een Brusselse bar doorbracht.

Met Robert Becker wordt de vierde persoon vrijgelaten die als vermeend lid van de Bende van Nijvel was gearresteerd. Zeven andere verdachten blijven voorlopig achter de tralies.

Bron: Gazet van Antwerpen | 24 Juli 1984

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

34

Re: Robert Becker

Goed bezig, Ben. Ik volg.

Ben wrote:

Het was uiteindelijk een politieman die Becker een onbetwistbaar alibi voor 1 december verschafte. De wetsdienaar herinnerde zich nu immers, dat hij de avond van de dubbele moord te Anderlues samen met Becker in een Brusselse bar doorbracht.

Eigenlijk wel benieuwd wie die politieman is die Becker een onbetwistbaar alibi voor 1 december verschafte smile Want zoals Balou zei, geld zorgt voor een alibi.

Re: Robert Becker

Opgelet, er is onduidelijkheid over dat alibi van Robert Becker. In de GvA bracht hij de avond door met een politieman in een Brusselse bar. Volgens een artikel in 'Le Soir' van 28 mei 1984 echter:

Becker présenta, dès le départ, un alibi coulé dans le béton: au moment des faits il buvait un verre dans un établissement à Flénu avec un policier.

Flénu ligt op 66 km van Ohain, 75 km van Brussel. De vraag rijst dus: waar was hij (en inderdaad, wie was die politieman en hoe stevig is dat 'alibi coulé dans le béton')?

Re: Robert Becker

Zelfs met valide alibi voor Anderlues, blijft hij absolute hoofdverdachte voor de andere feiten van '82-'83. Schrijnend als je die berichten leest van eind '83 - begin '84 hoe dicht men de Bende op de hielen zat, maar het trucje met wapens en alibi's de speurders de das leek om te doen.

Na '84 verdwijnt hij om decennia later opnieuw op te duiken in een boek van Bouten? Kan er dus even goed zijn bij geweest in '85?

37

Re: Robert Becker

Becker werd herkent door getuigen in Temse, waarom geloven we de getuigen niet? (Dit geldt ook voor getuigen van andere feiten.) Becker was er bij!

Re: Robert Becker

Spectator Of Life wrote:

Zelfs met valide alibi voor Anderlues, blijft hij absolute hoofdverdachte voor de andere feiten van '82-'83. Schrijnend als je die berichten leest van eind '83 - begin '84 hoe dicht men de Bende op de hielen zat, maar het trucje met wapens en alibi's de speurders de das leek om te doen.

Na '84 verdwijnt hij om decennia later opnieuw op te duiken in een boek van Bouten? Kan er dus even goed zijn bij geweest in '85?

Ik zeg niet dat hij een geldig alibi heeft, daarvoor zou je het dossier moeten hebben. Enkel dat er over zijn alibi in de media 2 versies bestaan die elkaar lijken uit te sluiten.

Nu, ik ga er wel van uit dat dat grondig onderzocht zal geweest zijn en dat uit dat onderzoek niet gebleken is dat hij pinten zat te pakken met Fredo Godfroid of een gelijkaardig figuur.

Ik kan wel begrijpen wat er gebeurd is, het was nu ook niet zo eenvoudig voor de speurders toen. Je mag niet vergeten dat er geen enkel materieel element was dat Becker (of de andere borains) op onweerlegbare, objectieve manier linkte aan een feit. De deskundigenverslagen over de wapens gingen alle kanten op, sommigen kwamen aanzetten met een alibi dat blijkbaar niet kon ontkracht worden, hun vingerafdrukken werden nergens officieel en bewijskrachtig geïdentificeerd, er werd nooit een bendewapen gevonden in die periode ... etc.

Je mag ook niet met de kennis van nu de beslissingen van toen evalueren, dat is niet eerlijk.

Ooggetuigenverklaringen zijn geen sterk bewijs, behalve als er verschillende zijn en de getuigen echt zeker van hun stuk blijken te zijn, met een line-up van verdachten volgens de regels. De meeste mensen observeren ook niet goed onder stress, dat is diverse keren aangetoond. En wat ga je doen als er bv. 3 getuigen zeggen dat ze mij gezien hebben bij een feit, maar ik kom aandragen met mijn aanwezigheid in een café en 2 andere getuigen waaronder een agent die in een pv verklaren dat ik op het moment van de feiten met volstrekte zekerheid bij hen was?

Dat 'truukje' met de wapens en nieuwe feiten terwijl verdachten opgesloten zitten, dat is ook vrij dodelijk in een context zonder hard bewijs en zonder heldere bekentenis. Persoonlijk denk ik dat dat minstens 2 keer toegepast werd.

Re: Robert Becker

Volgens Dupont in 'Les tueurs fous du Brabant', p.86:

(...) à l'heure des faits il prenait un verre avec l'inspecteur de police Jacques Mathieu dans un bistrot de Flénu, 'La maison du peuple'. Ce qui fut recoupé et vérifié.

Wat een Becker zat te pintelieren met een politieman is weer een andere kwestie.

Hij werd door twee bronnen (politiemensen die aanwezig waren bij de feiten) tentatief herkend: éénmaal bij de feiten te Waver, een andere keer bij de schietpartij aan de Diable Ammoureux.

Dan waren er nog twee categorieke identificaties vóór de feiten te Temse, waaronder 1 die hem zag achter het stuur van een blauwe Saab 14 dagen op voorhand. En tijdens de feiten herkende een gepensioneerde die uit zijn raam keek (en beschoten werd) Becker maar die getuige overleed vooraleer er een officiële confrontatie kwam.

Becker had ook geen aaibaar karakter en heel de clan sleept tot de dag van vandaag een stevige reputatie mee in de ruime regio rond Bergen: als je niet wil dat je huis afbrandt, mogelijk terwijl je er met je gezin in slaapt, dan loop je hen best niet voor de voeten.

In elk geval: hij is reeds een tijdje dood, aan hem zal niets meer moeten gevraagd worden.

Re: Robert Becker

Losstaand van alle andere linken is hij iets teveel herkend. Als hij erbij was, dan zie ik hem eerder als bendeleider dan als iemand die er gewoon bij was.

Inderdaad zijn er in de nadagen van de Bende periode enkele feiten geweest waar de clan hoogst verdacht was, gruwelijke feiten die nog het meeste aan Beersel deden denken, doch heeft men nooit iets hard kunnen maken. Werden ze beschermd of was men gewoon bang?

Voor Nijvel zie ik wel een scenario waar Cocu wat staat in te breken en dan plots ziet tot wat zijn medeplichtigen in staat zijn; genoeg om te weten dat men een leven lang moet zwijgen.

De verklaringen van Becker aan een medegevangene zijn ook spot on als profiel van een uitvoerder van verschillende Bende feiten; iemand die in opdracht moordt maar tezelfdertijd geniet van het moorden.

De vraag kan worden gesteld of Becker ook voor de feiten in '85 werd gerekruteerd.