Re: Robert Becker

Eén van de zaken die mij het meest intrigeren is hoe personen uit de clans Becker-De Staerke op diverse momenten zowel in de eerste als de tweede golf opduiken bij of pal in de buurt van een aantal feiten en ook gelinkt kunnen worden (via respectievelijk Amory en Bultot) aan bv. Bouhouche.

Er zijn geen bewijzen maar ik vind dat ook allemaal een beetje veel om nog zuiver toeval te kunnen zijn.

Zelf hebben ze steeds volgehouden dat ze gezocht worden door de flikken die hen absoluut willen 'pakken' of dat men hen in de val tracht te lokken omdat ze perfecte zondebokken zijn. Ze hadden ook de reputatie om enkel te bekennen wanneer geconfronteerd met bewijsmateriaal waar ze werkelijk onmogelijk rond kunnen fietsen.

Cocu heeft bij de onderzoeksrechter (dus zonder dat hij klappen kreeg of al 72 uur wakker was) verklaard dat hij een aantal namen niet wilde noemen omdat hij verschrikkelijk bang was. Hij was op de hoogte van zaken die daderkennis veronderstellen. Echter, het zou een dwaas of een heilige geweest zijn die tegen Becker zou getuigd hebben, wetende dat hij en zijn clan vrij rondliepen, je nog familie had buiten en er daarenboven (ex) rijkswachters mee in het complot zaten.

Re: Robert Becker

Het grote verschil zit in het feit dat De Staerke (losstaand van het Bende verhaal) geen reputatie had als Killer. Ik heb moeite met geloven dat iemand die zo instinctief en gewelddadig doodt met andere bendes nauwelijks zwaar geweld gebruikt en zich louter focust op de buit. Dat is zeer contra-intuïtief.

Door de tijd heen toch meer vragen beginnen stellen bij De Staerke als daadwerkelijke uitvoerder, vooral aan de hand van bovenstaand gegeven. Er circuleren hier pv's die zwart op wit zouden moeten bewijzen dat elk lid van de Baasrode Bende is herkend tijdens de overval, misschien iets te mooi om waar te zijn. Ik denk dat hij wel een functie had, maar eerder de rol die Cocu en co hadden in '83.

Trouwens, één van de voornamere ten laste leggingen volgt uit de vermeende kennis van Manouche taal van één van de daders. Maar Becker begreep toch even goed Manouche als De Staerke?

De kenmerkende gedragingen van daders en terugkerende wijze van opereren zitten me dwars wanneer het komt tot een theorie dat alle uitvoerders in '85 andere individuen waren in vergelijking tot '82-83.

43

Re: Robert Becker

BAX wrote:

Eigenlijk wel benieuwd wie die politieman is die Becker een onbetwistbaar alibi voor 1 december verschafte smile

Dat was agent Jacques Mathieu. Hij pleegde begin 1985 zelfmoord:

(...) Robert Becker verklaarde dat hij op het moment van de feiten een glas gedronken had met politie-inspecteur Jacques Mathieu in het Volkshuis, een kroeg in Flénu. Dit alibi werd gecontroleerd en geverifieerd.

Bron: De Bende: Een documentaire | Paul Ponsaers en Gilbert Dupont

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Robert Becker

Volgens wat een De Staerke aan Bouten zou verteld hebben (alle voorbehouden zijn bijgevolg van toepassing) zou Robert Becker Manouche begrepen hebben maar het slechts zeer beperkt gesproken hebben.

In elk geval: de clan is levensgevaarlijk, in tegenstelling tot het klassieke milieu kennen ze totaal geen regels, behalve dat ze elkaar uit de wind zetten en niet praten met de politie. Zoek maar eens de recente veroordelingen op.

In 2010 zijn er trouwens 4 Beckers vrijgesproken voor een moord in 1991 waarbij in de buurt van Kortrijk een herbergier werd doodgeslagen terwijl zijn vrouw gekneveld werd. Daarna doorzochten de daders de woning, stalen voor 1.8 miljoen frank aan kasbons en vervolgens aten ze op hun gemak wat bifi-worsten, chocolade en dronken ze bier en cola in de gelagzaal vooraleer te vertrekken. Doet dat je ergens aan denken?

Reden vrijspraak: overschrijding redelijke termijn en twijfel over het op de flessen en blikjes gevonden DNA-bewijs. Affaire Maroy in Kaster. Het parket en de speurders waren overtuigd van hun schuld.

Ik ben minder zeker dan jij van het argument dat iemand die zich in bepaalde omstandigheden 'professioneel' gedraagt in andere niet tot brute moord in staat is, maar ik ben geen psycholoog.

Re: Robert Becker

Xenophon wrote:

Ik ben minder zeker dan jij van het argument dat iemand die zich in bepaalde omstandigheden 'professioneel' gedraagt in andere niet tot brute moord in staat is, maar ik ben geen psycholoog.

Ik ben ook geen psycholoog maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Uiteraard zijn er genoeg psychopaten die in het dagelijkse leven zeer normaal gedrag vertonen. Maar De Staerke bij een Baasrode overval en De Staerke bij een mogelijke Bende overval = twee keer De Staerke in min of meer dezelfde situatie. Ik betwijfel of iemand die zich in situatie b met een wapen als een dolleman gedraagt in situatie a de zelfcontrole kan behouden om enkel te schieten indien nodig.

46

Re: Robert Becker

Robert Becker zou als bijnaam "Le Gros François" gehad hebben.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube