Re: Robert Becker

Xenophon wrote:

Maar qua milieu (marginaal, verkoop van auto-onderdelen, gesloten clan) komen hij en een aantal anderen die regelmatig naar voor komen zeker in aanmerking voor minstens een aantal feiten uit de eerste golf. Alleen, anderen ook.

Anderen ook, dat is mogelijk, maar ik zie geen andere verdachte - voor zover ik op de hoogte ben en inderdaad beschikken we maar over een klein stuk uit het dossier - met een even grote oplijsting aan concrete en minder concrete dingen ten laste. En misschien even belangrijk, ik vind weinig elementen à décharge. Inderdaad hoop ik dat het merkwaardige alibi niet de reden tot vrijuit gaan is geweest, want ook dat zaakje - met de zelfdoding van de getuige - heeft een merkwaardige geur.

Mijn punt is om Baloo niet meteen te vertalen/veralgemenen richting de Borains as such. In het spoor van Vos roep ik eerder de vraag op of de Bende niet vooral bestond uit één (huur/serie) moordenaar en een aantal gelegenheidskompanen die vaak in de val werden gelokt, andere motieven hadden of niet eens door hadden aan wat ze medeplichtig waren. Zonder Killer geen Bende, zoals Vos wel eens heeft gezegd.

De vraagstelling had de manier van kijken door de publieke opinie alsook het werk van de speurders in een ander daglicht kunnen plaatsen. Nu spreken we en kijken we naar de Bende als een zaak zonder hoofdverdachte waarbij we allen geïnteresseerd zijn als morgen een nieuwe piste opduikt alsof de Bende uit drie Japanners zou hebben bestaan (zie de Sliman aandacht). Dat paradigma wijzigt wanneer je echt een hoofdverdachte hebt in een zaak (cfr Maddie MacCan om maar iets te noemen). Men kan dan nog steeds open staan voor nieuwe sporen/verdachten maar men tracht vooral zoveel mogelijk bewijs materiaal tegen de verdachte te verzamelen.

Ik geloof ook niet dat men een zaak als de Bende kon oplossen door meteen de grote vragen te stellen en met de insteek van even alle grote complotten bloot te leggen. Er zijn 23 feiten officieel gekoppeld (volgens mij waren het er meer), dat zijn 23 kansen om de zaak op te lossen. Door één bepaalde verdachte aan één feit te koppelen had men de hele zaak aan het rollen kunnen brengen. Dat zijn 23 kansen en bijgevolg ook 23 mislukkingen. 

Vandaar de geïsoleerde vraagstelling hoe waarschijnlijk het is dat Baloo de man met de .22LR/Kller is geweest, met de nuancering dat de Bende een echte specifieke Killer had/ de dader met de .22LR steeds dezelfde was ook nog steeds slechts een hypothese kan worden genoemd.

Overigens deel ik niet de mening, indien ooit was gebeleken dat Baloo de Killer was, dat dit een streepje erbij is voor de prédateurs piste.