31

Re: Buit

Welke partijen komen in aanmerking? Was er sprake van riante feestjes ergens, bijzondere vergoedingen aan hun délégés voor het amenderen van bepaalde wetteksten of megalomane campagnes die niet in het gewone budget konden passen? Weten we hoe mogelijke betrokkenen van de bende woonden? Zeker degenen die naar het buitenland verkasten?

32

Re: Buit

Die riante feestjes kan ik je wel op een briefje geven... bijzondere vergoedingen ja. Want die moesten verstrekt worden aan de mensen die het zagen wat niet gezien mocht worden.

33

Re: Buit

Volgens mij heeft het niets met geld te maken. Het waren de loden jaren, het liep hier toen vol idealisten. Hadden ze met dit geweld louter en alleen voor het geld gekozen dan hadden ze wel een bank of geldtransport gekozen. Dit was drama, een vorm van terrorisme.

34

Re: Buit

Goed punt Kenza! Je gelooft dus in de "spanningstheorie". Denk je dan dat die uitvoerders op eigen houtje besloten om dit te doen - eventueel gestimuleerd door predisponerende factoren (wraak op maatschappij willen nemen, frustratie, ...)? En niet dat ze door opdrachtgevers werden aangestuurd en zelfs eventueel werden geholpen, en dus betaald werden voor het nemen van zulke risico's? Beschouw je ze als een kamikaze-team? Risico om om te komen was reëel. Hoe kijk je dan aan tegen alle andere moorden?

M.i. zijn er twee mogelijkheden (al tot in den treure toe besproken):

  1. Ze deden het inderdaad voor het geld en de fun, nihilisten die niet beter wisten. Zochten afleiding in een leeg bestaan. Namen genoegen met de buit die voor hen wel groot was. Het zou dan moeten gaan om mensen zonder vermogen of spaargeld. Nogmaals denk ik dan aan gemarginaliseerde milieus met een voorkeur voor het zigeunermilieu. Waren er al sociale woonwijken in de jaren '80?

  2. De supermarktbuit was niet de echte buit, ze werden betaald door iemand anders. Dit was hun echte "buit". Mogelijk pleegden die anderen wel bank-/geldtransport-overvallen om zoveel geld te bekomen of zaten ze althans in clandestiene milieus. Of het waren rijken door hun handel en wandel of via het erven.

Als twee het geval was, moet er veel geld gecirculeerd hebben in die periode. In elk geval is er bij een groep minvermogenden (bendeleden - vermoedelijk toch) plots geld aangekomen, minimum de supermarktbuiten, maximum? Dit geld moet toch ergens aan uitgegeven zijn?

35

Re: Buit

Kleur, ik persoonlijk denk dat het extreem-rechts was. Ik heb jaren op het dwaalspoor gezeten waar iedereen hem blind op staarde (De Staerke). Al die andere moorden hebben te maken met de tijdgeest van de jaren 80, de loden jaren waar extreem links en extreem rechts mekaar gevonden hadden zonder dat ze elkaar kenden. De andere moorden zijn te verklaren omdat extreem rechts binnen in ons systeem was geraakt en zo een organisatie binnen een organisatie heeft kunnen verwezenlijken.

De andere moorden schrijf ik toe aan de tijdsgeest en ik ben er bijna van overtuigd dat de slachtoffers niet willekeurig zijn gekozen. Voor de een of andere reden waren ze in de Bende hun ogen een gevaar voor de maatschappij of voor het verder bestaan van de bende. Idealisten hebben geen interesse in geld, ze willen enkel hun eigen gedachtegoed overbrengen op andere mensen (en gaan daar heel ver in). Ik geloof ook dat de bende gangsters heeft aangetrokken en nadat de bende ze niet meer kon gebruiken, ze geliquideerd heeft.

Daarom zijn er waarschijnlijk meer doden dan de geweten 28 doden. Ik denk ook dat de ware extremisten die de overval op Aalst hebben gedaan met maximum 5 waren, 3 in Delhaize en 2 als back up. Dat er 5 zwijgen is bijna onmogelijk, dus denk ik ook dat heel kort na Aalst er direct een paar daders van de overval in Aalst zijn geliquideerd.

36

Re: Buit

Wat de buit betreft was het voor de Bende van Nijvel niet om het geld te doen, dat bv. in Aalst om een dwaalspoor aan te leggen naar overvallers. Het was hen om de angst te doen, de chaos en vooral onschuldige slachtoffers. Ze wilden drama en paniek onder de bevolking zaaien en vooral dat dit in de schoenen kon worden geschoven van bepaalde gangsters.

De meeste van deze idealisten die verdacht zijn, leven nu een sober bestaan wat wil zeggen dat luxe hen niet interesseert. Het zijn eerder preppers die hier op 1, 2, 3 alles achter laten en al op voorhand een plan in gereedheid hebben om hier te verdwijnen. Ze hechten hun aan niets maar ze blijven hier hun leven leiden omdat ze genieten van hun creatie.

37

Re: Buit

kenza wrote:

Wat de buit betreft was het voor de Bende van Nijvel niet om het geld te doen, dat bv. in Aalst om een dwaalspoor aan te leggen naar overvallers.

Ik zou - als je naar het schema kijkt - deze conclusie niet te snel trekken. Ik vind bv. 1 miljoen frank voor een overval op een warenhuis goed verdiend (de overval in Beersel), zeker als je kijkt naar de balans mankracht/voorbereiding - resultaat. Je kan inderdaad argumenteren dat de Bende Haemers veel meer verdiende met overvallen op geldtransporten, maar zo'n acties vergen meer planning, materiaal en mankracht.

Ik heb vooral een probleem met het feit dat ze soms helemaal geen overvallen pleegden voor geld en er soms heel veel tijd zit tussen hun warenhuisovervallen (op een bepaald moment zelfs meer dan een jaar). Het is vooral dit laatste punt dat er voor mij op wijst dat de leden van de Bende van Nijvel een andere bron van inkomsten hadden en daardoor ook geen overvallen moesten plegen om te overleven.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

38

Re: Buit

Ik ben ervan overtuigd dat de uitvoerders een vast inkomen hadden want dat is ook de reden waarom ze onder de radar bleven. Hadden de uitvoerders enkel en alleen moeten leven van hun geld dat ze verdienden van hun overvallen dan zouden ze zeker en vast in het vizier van de ordediensten hebben gelopen. Dit zijn geen gangsters dat aan de coke of drank hangen en gaan bluffen op cafe en met dikke bakken rijden. Dit was een klein commando dat werkte in opdracht van een organisatie dat hen af en toe een missie oplegde (een organisatie binnen een organisatie). Dat is mijn mening maar wie ben ik.

Re: Buit

Er zijn mogelijks verschillende fases en motieven, in de aanloop is geld geen motief volgens mij, ze hadden waarschijnlijk een inkomen via drugs/wapenhandel en afpersing misschien ook. Als we vertrekken vanaf de aanslag op Vernaillen dan Waver en Maubeuge, daar is de buit verwaarloosbaar, en is het motief meer te zoeken in smokkel, de 2 moorden met de 0.22 (Vanden Eynde en Angelou) kunnen mogelijks het zelfde motief hebben. 

In het voorjaar van 83 bij de supermarkt-overvallen kan men spreken van een heel ander motief, geld is daar misschien een hoofddoel, doch denk ik dat het voor de leider(s) van de groep maar een bijzaak was. Volgens mij is die periode de start van een valse vlag operatie. Waarbij jongeren/hulpjes worden getest/opgeleid om in het najaar grotere acties uit te voeren. Bij de supermarkt-overvallen in het voorjaar 83 zie je duidelijk een stepping stone, het word steeds gewelddadiger, er zijn waarschijnlijk verschillende samenstellingen.

Najaar 83: Temse en Nijvel zijn dan weer van een heel andere orde, mijn mening is dat deze een groots opgezette operatie is met een lange voorbereiding, waar het motief weer gaat naar smokkel en afpersing. De andere feiten in het najaar van 83 is om verwarring te zaaien en sporen op te kuisen.

De 85 reeks is voor mij zuiver politiek, Overijse kan met smokkel te maken hebbben, in Eigenbrakel vergeet één van de daders de zak met geld, ook schieten ze de kassa's open met een riotgun in 85, vallen aan wanneer het grote geld al weg is. De 16 doden en vele gewonden in 85 stroken niet met het motief alleen voor het geld, de frustratie bij de daders is daar voor te groot.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

40

Re: Buit

Dus in Eigenbrakel en Overijse was er evenveel buit als in de '83 reeks van overvallen. De conclusie dat het in '83 om het geld ging en daarna niet meer gaat dus niet op, toch niet op basis van de buit.