1

Topic: Albert Farcy

Zijn bijnaam was Bruno, Franse crimineel afkomstig van Halluin die samen met zijn vier broers een bende vormde die opereerde vanuit de Candy's, een bar in de Brusselse Lakenweversstraat; werkte voor de DEA. Farcy was een informant van adjudant Goffinon en van commandant François. Hij was vanaf 1975 tot omstreeks 1987 een van de grootste drugsbaronnen in West-Europa. Verblijft momenteel in Frans-Guyana.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Albert Farcy

Zou volgens Guy Bouten ten tijde van de activiteiten van de Bende van Nijvel een villa hebben gehad in de Chemin Royal in Rebecq, vlakbij het Bos van Houssière. De villa werd een aantal maal door de ordediensten geobserveerd.

3

Re: Albert Farcy

Het officiële beroep van Farcy was antiquair, maar hij werkte niet en hield er een rijke levensstijl op na. Hij werd 'Bruno' genoemd. Eigenlijk leefde hij van prostitutie, diefstallen en oplichting met gestolen cheques maar vooral van drugssmokkel. Hij gedroeg zich ten langen leste als een maffialeider die iedereen elimineerde die hem iets in de weg legde.

Het begon allemaal in het klein, reeds als zestienjarige belandde hij wegens diefstal in een Frans verbeteringsgesticht maar evolueerde tot drugsbaron met kilo's heroïne en cocaïne. Farcy bezat een bar, de Candy's, in de Lakenweverstraat (in Elsene) en een appartement op de Chaussée Boondael vlakbij het kerkhof van Elsene (1). Op het gelijkvloers was er een schoenwinkel. Maar hij woonde in een huis in de rue de l'Hermine (1) in Watermaal-Bosvoorde. Andere medebewoners waren zijn vader Germinal, geboren en getogen in Halluin, een Frans grensstadje vlak naast Menen.

(1) De door de Bende van Nijvel gestolen Santana zou geparkeerd zijn geweest met Franse nummerplaten ter hoogte van Boondaalsesteenweg 525 te Elsene. De woonplaats van Farcy in Watermaal-Bosvoorde ligt vlakbij de plaats waar diezelfde Santana na de overval in Waver werd gevonden. Ik stel mij dan ook de vraag of Farcy gelinkt kan worden aan de diefstal van de Santana?

Bron: De Bende van Nijvel en de CIA | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Albert Farcy

Farcy had ook nog een huis in Rebecq-Rognon, in de Chemin Royal nummer 13. Momenteel is het een ruïne overwoekerd door netels, struikgewas en dorre distels. Achter het huis ligt een grasveld van wel vijftig bij honderd meter. Zo'n kilometer van het huis ligt de Chaussée de Bruxelles waar Bendeleden vaak langsreden op weg naar het bos van Houssière aan de overkant. Op de kieslijst van de gemeente Rebecq-Rognon uit die periode komt Jacqueline Leclercq, de schoonzus van Farcy, voor als bewoonster van nummer 13.

Een boer had volgende getuigenis: "Ja. Daar heeft een Fransman gewoond. Maar meestal verbleef er een vrouw met een hond. Een agressief beest. Je bleef beter uit zijn buurt. Veel beweging heb ik er nooit gezien. Onze boerderij ligt in vogelvlucht toch op een afstand van twee kilometer. Ik heb wel eens een helikopter weten landen op het grasveld achter de villa. Ook eens 's nachts. Ik dacht dat het om een noodstop ging. Eigenlijk was dit niet uitzonderlijk want naast het huis ligt een oliepijpleiding van de NAVO en er patrouilleren hier overdag regelmatig militaire helikopters. Tijdens de CCC-aanslagen werden die controles opgevoerd. Maar met die Fransman heb ik nooit contact gehad."

Een inwoner van het een rijhuis aan de Brusselsesteenweg bevestigt de landing van een helikopter. In de jaren '80 woonde hij er zo goed als alleen. Farcy had zijn verblijfplaats goed uitgekozen want vanaf de drukke Brusselsesteenweg was ze nauwelijks zichtbaar en alleen bereikbaar via een steile veldweg. "Het moet in 1979 of 1980 geweest zijn dat Franse gendarmes en leden van de BOB van Soignies de villa daar beneden hebben doorzocht. Ik was toen nog goed te been en ben gaan kijken. Er was niemand thuis. Alleen een grote Duitse schaper."

"Ze hebben hem in slaap moeten doen, want het dier stelde zich gevaarlijk op. Ik weet niet of ze iets hebben meegenomen. En enkele jaren later hebben politiemannen in burger eens drie dagen lang met telelenzen hier in de buurt postgevat om de villa in de gaten te houden. Ze zijn daarna vertrokken en niet meer teruggekomen. Ik merkte wel af en toe 's avonds laat een colonne van meestal drie à vier voertuigen die naar ginder reden. Maar de bewoners heb ik nooit persoonlijk ontmoet. Ik vond het allemaal verdacht, maar wat moest ik doen?"

Bron: De Bende van Nijvel en de CIA | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Albert Farcy

Ik ben het boek momenteel ook aan het lezen, die Farcy is inderdaad wel een heel opmerkelijk figuur. Met links en kennissen naar zo goed als alle delen van het dossier.

Re: Albert Farcy

https://lh5.googleusercontent.com/-bUMf5JtEQcc/UA-xu2WGCfI/AAAAAAAACuM/nAcab-_FEbk/s800/Albrt%2520-Bruno-%2520Farcy.jpg

7

Re: Albert Farcy

Bedankt voor de foto, als ik me niet vergis een foto van 24 september 1974.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

8

Re: Albert Farcy

François Raes: "Als je de Bende wilt ontmaskeren, moet je beginnen bij Bruno Farcy. (...) Farcy had vier broers die voor hem werkten, hij kon dus terugvallen op minstens vijf adressen in Brussel en Waals-Brabant. Door zijn alliantie met Clonen, Beijer en Cammerman beschikte hij over betrouwbare informatie over iedereen die hem wat in de weg wou leggen. Mijn collega’s Besbrugge en Deridder, die niet meededen aan al die corruptiepraktijken van het Nationaal Drugsbureau, werden door twee Joegoslavische huurmoordenaars belaagd. Ongetwijfeld zat Farcy hierachter."

"Hun wapens lagen verborgen in een bar in de Kernstraat, eigendom van Leon De Staerke. Farcy was zo slim het vuile werk altijd door anderen te laten opknappen. Zeg nu zelf. Wie gaat er nu met Dominique Lhoir naar bed van wie je wist dat ze alles ging overbrieven aan Marcel Castris, de luitenant van Farcy? Dat gebeurde nochtans met commandant François. Hij frequenteerde die extreem rechtse lui in de Jonathan, en in de Piccadilly in Ukkel papte hij maandenlang aan met een Spaanse dienster. Een collega trof de commandant eens in dronken toe- stand aan terwijl hij met z’n P38 stond te zwaaien."

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9

Re: Albert Farcy

In zijn ooggetuigenverslag, gericht aan zijn vrouw, brengt Jozef Vienne verslag uit van de weerzinwekkende manier waarop Farcy zijn slachtoffers martelde en vermoordde. In zijn omgeving 'circuleerden veel kandidaat-doders'. Zoals iedereen weet had hij een 'tweede verblijfplaats' vlakbij het Bos van Houssière.

10

Re: Albert Farcy

Volgens iemand op het Franstalig forum was vissen op zee één van de hobby's van Farcy. Iemand hier meer informatie over?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube