Re: Boek: L'histoire vraie des tueurs fous de Brabant

De Hamvraag. Het moge duidelijk zijn dat citaten uit dit boek, oude disussies nieuw leven in blazen. Hoe komt het dat de dochter van Finne meer weet dan de rest van Belgie? Is dit omdat ze als slachtoffer dossierstukken heeft mogen inzien die wij niet kunnen zien? Overtreedt ze hier dan een wet mee? Ik zou graag meer willen weten dat de bronnen van dit boek zijn.

32

Re: Boek: L'histoire vraie des tueurs fous de Brabant

Zij kan zich burgerlijke partij stellen en dan heeft zij recht om het dossier in te kijken. Maar vermits een lopend onderzoek geheim is, mag je deze informatie niet verspreiden. Wat nu dus wel gebeurd.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: L'histoire vraie des tueurs fous de Brabant

Haar advocaat zal zeker en vast het boek eerst gelezen en gefilterd hebben vóór de publicatie ervan. Mevrouw Finné lijkt mij niet de persoon die zomaar iets uit het onderzoek zou verspreiden. Ze zal zich wel hebben laten bijstaan om geen procedurefouten te maken. Ze vecht al 27 jaar om de daders te kennen. Ik dacht trouwens gelezen te hebben dat ze de onderzoeksrechter op de hoogte had gebracht van haar plannen voor een boek.

Ik heb ook niet de indruk dat Finné in haar boek bepaalde zaken 'onthult' maar eerder dat ze de journalistieke fouten die in de loop der jaren een eigen leven zijn gaan leiden, verbetert en voorgoed de wereld uit helpt. De bronnen waarnaar ze in het boek verwijst zijn voornamelijk de verslagen van de Bendecommissies, de uitgelekte PV's en rapporten, krantenartikelen of uitspraken die mensen in het openbaar gemaakt hebben.

Ik acht de kans klein dat er een Nederlandstalige versie van het boek gaat komen dus noorderling je zal het toch eens in het Frans moeten lezen. Ik ga niet alles vertalen hé. wink Er staan nl. nog heel wat interessante passages in het boek over de verschillende hypotheses, vroegere onderzoeksdaden en over de soms wel vreemde ontmoetingen tussen mevrouw Finné en mensen die haar laten uitschijnen meer te weten over de Bende.

Re: Boek: L'histoire vraie des tueurs fous de Brabant

Ik heb laatst in Parijs in het Frans aan een Spanjaard uitgelegd waar de Arc de Triomph was. Ik vond zelf dat ik het erg goed deed, en kreeg het gevoel dat ik indruk maakte op de date die ik bij me had,  maar na mij vroeg hij het gelijk nog aan iemand anders.

Maar wat ik wilde zeggen en ik val in herhaling, goed werk op dit forum van Merovinger. Met alle respect, zonder hem zou het een dooie boel zijn hiero.

On topic, zoals gezegd, de titel van dit boek spreekt me aan, mevrouw finne haar motief om te schrijven is zuiver.

35

Re: Boek: L'histoire vraie des tueurs fous de Brabant

Ik heb een interessante website gevonden over de rol van pers en gerecht tijdens een gerechtelijk onderzoek » www.pers-gerecht.be Zeker de moeite om eens te lezen/scannen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: L'histoire vraie des tueurs fous de Brabant

Dank Ben. Ik vermoed dat Finne het grijze gebied heeft opgezocht in wat ze wel en niet kon vertellen. Als dat zo is, ben ik daar wel dankbaar voor. Wellicht een ideetje voor David Van de Steen om met een deel 2 te komen en er nog een schepje bovenop te doen.

37 (edited by K& 09-11-2012 20:34)

Re: Boek: L'histoire vraie des tueurs fous de Brabant

Toen ze in Au Trois Canards bij Van Camp binnenvielen droeg er één van de daders roze keukenhandschoenen. Als iemand na meer dan 25 jaar een boek schrijft met kennis en toegang tot het dossier en daarbij ook keukenhandschoenen aandoet bij het behandelen van dit dossier, gezagsgetrouw blijft en denkt dat politie en gerecht dit nog gaat oplossen, komt nergens.

Ik zou vanof nu elke week een stuk lossen en de druk opvoeren, want ik denk dat er in dit landje heel wat volk rondloopt die meer weet over de blokkages. Laat ze vooreerst de parlementaire commissies die deels gesloten waren volledig publiek maken. Laat de familieleden een rekening openen om de premies te verdubbelen of verdriedubbelen. Alle giften zijn welkom ook zwart geld!

Net gisteren een info vernomen dat het milieu tot in de gevangenissen toe hebben willen meewerken aan het onderzoek en info doorgeven aan de hoogste rechtsinstanties want alle politie-acties bemoeilijkten hun zaken en de uitgesproken straffen waren verzwaard. Hun eigen "commerzie" ging naar de kloten! Ook zij wilden de Bende van Nijvel weg.

Re: Boek: L'histoire vraie des tueurs fous de Brabant

Wij zoeken een Vlaamse uitgever voor dit boek. Wie kan ons helpen?

Re: Boek: L'histoire vraie des tueurs fous de Brabant

Of een Hollandse. We zijn 1 cultuurgebied, genaamd: de Lage Landen

Re: Boek: L'histoire vraie des tueurs fous de Brabant

Ja ge hebt gelijk, veel lager kunnen we hier in België niet meer vallen. lol