Topic: Goeie en betrouwbare informatiebronnen?

Hallo, gezien ik nog maar pas geinteresseerd raakte in deze zaak en ik in 1985 nog een klein kind was, zou ik willen vragen of het mogelijk is dat iemand me bijpraat op m'n msn-adres: boystoffel@hotmail.com. Ik ben ondanks, dat ik hier hoorde best eerst andere boeken te lezen toch begonnen in het boek van Guy Bouten omdat ik dat momenteel ter beschikking heb. Ik word daarin en op de site overstelpd met enorm veel namen en visies op de zaak. Misschien is er iemand die wat meer samenhang kan vormen voor mij in een gesprek via msn, wie dat wenst kan me ook anoniem toevoegen, elke verdere info is welkom. Voeg me gerust toe.

Re: Goeie en betrouwbare informatiebronnen?

Hi Stoffel. Omdat je nieuw bent zal ik je effe bijpraten.

  1. Belangrijk is dat je niet begint met het boek van Bouten, vanwege het hoge gehalte aan complottheorieen.

  2. Het is beter te beginnen bij de feiten, daar zijn andere boeken voor. Welke dat zijn, kan je op het forum vinden.

  3. Deze site is redelijk betrouwbaar. Voor het overgrote deel klopt de info op deze site. Echter als het gaat om details dan kom je in het bendedoolhof terecht. En dat is niet de schuld van deze site, maar hoort bij de Bende van Nijvel. Het zal je enkele weken kosten om de info op deze site te lezen , en de meeste nemen dan een pauze en lezen het een paar maanden later nog een keer. Tegen die tijd heb je voldoende inzicht om een beeld te krijgen.

  4. Als je frans kan lezen, ben je goed af, want dan heb je meer info ter beschikking.

  5. Meepraten op dit forum, mag altijd, daar hoef je geen deskundige voor te zijn, maar als je denkt dat iemand je effe per mail kan bij praten, kom je bedrogen uit.

Succes en duik in de materie.

3

Re: Goeie en betrouwbare informatiebronnen?

Yo Stoffel, zoals noordeling al aan gaf is het niet evident om met Bouten te beginnen. Begin gewoon op de site deel per deel te lezen. Voor Bouten moet je eigenlijk al wat andere boeken gelezen hebben, "De Bende" of zo. Je vind hier op de site wel boeken er bestaa. Je zal ze niet allemaal terug vinden denk ik maar dat is ook niet nodig.

Het is een hele boel ik weet het en het kost wel enige tijd om er een beetje inzicht in te krijgen, zelfs na vele jaren komen er steeds opnieuw zaken bij. Hou altijd in je achterhoofd dat niet alles wat je leest de waarheid is. Het is grote zaak en niemand kent de oplossing eigenlijk,veel aanwijzingen maar die spreken elkaar soms tegen. Succes en vraag hier op het forum desnoods iets, ook op het forum kun je info opsteken.

Re: Goeie en betrouwbare informatiebronnen?

Lees het Franstalige boek van Bouten. Die staat vol met opgestelde pv's van getuigenissen en feiten. Die heeft had hij eens mee toen we afspraken. Dat is echt een boek waar geen 'zever' of verzonnen zaken instaan maar echte getuigenissen die via de politie en bevoegden verkregen zijn.

5

Re: Goeie en betrouwbare informatiebronnen?

stoffel, hier kan je de boeken vinden » Bibliografie

Als je het boek "De Bende" niet vindt zal je ook de bende zelf niet vinden. Tip: Redu en Damme zijn boekendorpen. De Slechte en nog veel meer tweedehandse boekenwinkels in Brussel. Franse versie bestaat in tweede druk zelfs: Les Tueurs.

6 (edited by riot 11-10-2012 14:17)

Re: Goeie en betrouwbare informatiebronnen?

Hallo, met stijgend enthousiasme en verwondering volg ik hier al enkele weken dit forum. Letterlijk bijna elke post is een bijdrage aan het ontrafelen van het kluwen. Het is ongelooflijk hoe professioneel jullie dit onderwerp benaderen. Profiaciat aan Ben en aan alle andere forummers.

Omdat ik momenteel ik de alles verslindende fase zit van mijn "fascinatie" voor de Bende van Nijvel ben ik op zoek naar overzichtelijke en goeie informatiebronnen. Ik heb De Bende van Nijvel en de CIA van Bouten en De bende een documentaire van Ponsaers/Dupont gelezen en de reportages op YouTube evenals de reeks bende van Haemers op Vier gezien.

Nu vraag ik mij af of het boek van Robert Beijer, De Laatste Leugen een goed boek is? Ik ben bang dat een eenzijdig verhaal zal zijn om hem ergens vrij te spreken? Verder ga ik straks naar de bib om "De bende van Nijvel: het dossier, het complot, de leden" van Bouten.

Zijn er verder nog must reads?

Re: Goeie en betrouwbare informatiebronnen?

Dat boek van Bouten dat je nog wil lezen vond ik best goed behalve dat ik hem soms niet erg objectief vind. Hij lijkt de materie niet altijd neutraal te benaderen en dan vraag je je soms af of zijn stellingen wel helemaal betrouwbaar zijn. Ook moet je hem wat heel wat informatie betreft op zijn woord geloven, wat nogal nefast is om zijn theorie te ondersteunen.

De Laatste Leugen zou ik zeker aanraden. Het staat natuurlijk vol leugens zoals de auteur ook zelf lijkt te suggereren maar desalniettemin een goede weergave van de tijdsgeest en de toenmalige kluwen waarin mensen van de BOB betrokken waren. Je ontdekt ook dat deze man zeker en vast het één en ander weet over de vuile zaakjes van de jaren 80 en het is fascinerend om te lezen hoe hij sommige dingen tracht te verklaren. Een pageturner!

Servo per Amikeco

8

Re: Goeie en betrouwbare informatiebronnen?

Begin met De Bende: een documentaire of De Bende & Co. Daarna moet je ook zeker de twee boeken van Bouten gelezen hebben. Ook het Strafrechterlijk onderzoek bende van Nijvel moet je gelezen hebben. En moest je dan nog te veel tijd hebben, scrol dan ook door de verslagen van de Bendecommissie.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9

Re: Goeie en betrouwbare informatiebronnen?

Bedankt voor de feedback. Het boek van Beijer is inderdaad vlot te lezen. Sommige zinnen zijn wel van de pot gerukt en slaan echt nergens op. Ofwel moet hij een nieuwe vertaler aanwerven.

Waar ik bang van was komt wel wat uit. Hij doet zich voor alsof hij zoveel slimmer is dan de rest (cfr Bouhouche) of hij minimaliseert zijn rol of zegt dat hij er geen (uitvoerende) rol in heeft (cfr aanslag op Vernaillen). In ieder geval zoals dead letter box zegt een goeie weergave van een intrigerende tijdsgeest.