1

Topic: Michel Cocu

Michel Cocu is een gewezen politie-agent uit Boussu. In 1979 had Cocu een Ruger gekocht in een wapenhandel in Bergen. Dat wapen heeft Cocu doorverkocht aan Jean-Claude Estiévenart. Het was zijn vrouw, Debruyn, die het wapen naar de politie bracht.

Cocu tegenover Guy Bouten: "In oktober 1983 hebben ze me aangehouden. Precies vanwege die revolver. Wat heb ik dat ding al verwenst. Ik bezat nochtans een wapenvergunning. Dagen, wat zeg ik, nachten hebben ze me ondervraagd. Soms dertig uur aan één stuk. Kan u zich dat voorstellen? En ze stopten niet totdat ik bekende of liever: zei wat ze me voorkauwden en graag wilden horen, namelijk dat ik betrokken was bij de Bende van Nijvel. Ik mocht niet slapen, ze bonden me vast op een stoel, soms in mijn slip, zonder eten en drinken en af en toe een trap tussen mijn benen of een papieren zak op mijn hoofd. Op het einde was ik bereid om eender wat te vertellen. Ik wilde dat ze me met rust lieten. Bezoek kreeg ik niet. Als mijn vrouw en dochter langskwamen, zeiden ze dat ik in de verhoorkamer zat. En ik had zo graag mijn dochter vastgepakt en omhelsd. Wat hield ik van haar. Maar neen het mocht niet."

Bouten vraagt ook of hij contacten had met extreem rechts: "Ik heb samen met Bouhouche in Nijvel gezeten. Die heeft me bepaalde dingen verteld. Meer wil ik niet kwijt. Ik kan alleen maar zeggen dat hij voor zijn leven vreesde."
Bouten: Bouhouche is dood. Je kan gerust praten.
"Neen. Hij was maar een tussenpersoon. Maar ik heb reeds te veel gezegd. Laat me nu met rust..."

Over Cocu circuleerde het hardnekkig gerucht dat hij als chauffeur fungeerde in Halle en Genval waar respectievelijk een Colruyt en een Delhaize werden overvallen.

Cocu heeft nog in augustus 1983 geprobeerd ons land te ontvluchten door dienst te nemen in het Vreemdelingenlegioen. Hij werd toen blijkbaar afgewezen (vanwege de fysieke testen).

https://lh5.googleusercontent.com/-Od6imZ7oWtM/S9tLugq18eI/AAAAAAAAA_g/P64a-CHd0Z0/s600/Michel+Cocu+1.jpg
- Michel Cocu

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Michel Cocu

Tijdens een verhoor in 1988 verklaart Michel Libert dat Latinus in contact stond met Cocu:

Michel Libert, membre du WNP, expose les structures, la composition et les activités du WNP. Libert précise que Latinus lui a parlé être en relation dans ses contacts du Brabant Wallon avec Cocu mais sans jamais donner de précisions concernant ce dernier ni le lui présenter.

Bron: Ch, F17, CA54, FA V, CBW - 10.03.1988 - PV 21506/88

Ik sluit de mogelijkheid niet uit dat Cocu verstrikt raakte in het web van WNP en hierdoor betrokken raakte bij bepaalde feiten van de Bende van Nijvel. Zie bv. ook de verklaringen dat Cocu mogelijk deel uitmaakte van GAP.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Michel Cocu

Ook Martial Lekeu verklaart tegenover onderzoeksrechter Lacroix en Freddy Troch dat er een band was tussen Latinus en Cocu (maar niet bewezen):

Martial Lekeu avait soutenu qu'il y avait des relations entre Latinus et Cocu. Il apparaît que ces éventuelles liaisons n'ont pas pas pu être corroborées par le moindre élément probant: il en est de même en ce qui concerne les éventuelles liaisons entre Latinus et Lekeu.

Bron: L'enquête criminelle sur les "tueurs du Brabant" | A. Masset

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Michel Cocu

Nog wat meer info over de mogelijke band tussen Cocu en Latinus/WNP:

Ch, F17, K54, MA V, CWB 16.02.1988 + 23.02.1988 + 08.03.1988 - PV 21410 + 21351 + 21410 + 21445/88 (*18) 

Op apostille van onderzoeksrechter Lacroix van 15.02.1988 met verzoek na te gaan of Cocu wel degelijk lid geweest is van de WNP, valt uit de desbetreffende PV's af te leiden dat Cocu lid van de WNP zou kunnen geweest zijn, met name van de GAP - waarschijnlijk het persoonlijke lijfwachtenkorps van Latinus; die informatie kon niet worden nagetrokken.

In diezelfde PV's staan de verhoren van de rijkswachters Balfroid en Dussart vermeld die lekken in het onderzoek toeschrijven aan onderzoeksrechter Schlicker; zij verklaren ook door de Staf van de rijkswacht onder druk gezet te zijn om hun onderzoek in het dossier Latinus en de WNP stop te zetten; verder verklaren zij dat de Staatsveiligheid eind 1984 tal van documenten zou hebben verbrand.

Dat er geen bewijzen zijn die enige band tussen Latinus en Cocu aantonen, blijkt ook uit het verhoor van commissaris Marnette van de GP te Brussel door onderzoeksrechter Lacroix (verhoor 09.03.1988, Ch, F17, K54, MA V, *17); de dag waarop Latinus opgehangen werd teruggevonden, had de commissaris nog een afspraak met hem gemaakt; commissaris Marnette licht de bizarre omstandigheden van deze zelfmoord toe (commissaris Marnette werd eveneens gehoord in Ch, F26, K 70, stuk 505 - CWB 03.07.1990 - PV 23753/90 - *43).

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (bijlage 1 en 2)

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Michel Cocu

Volgens Lammers was de broer van de vriendin van Cocu mogelijk ook een lijfwacht van Latinus:

"Ik heb nooit gemerkt dat Latinus een persoonlijke lijfwacht had. Men beweert wel van Cocu en de broer van zijn vriendin, een zekere Guy maar ik kan dat niet bevestigen."

Michel Cocu over zijn ondervragingen en het onderzoek naar de Borains:

"En dan die afzondering. Bijna een jaar lang met niemand kunnen praten, geen wandelingen op de koer ... om zot te worden. Ik heb zelfmoord willen plegen. Met een scheermesje heb ik mijn polsen over gesneden. Een bewaker heeft me gevonden. Anders zat ik hier niet. Ik heb veel bekend, ja dat is waar. Maar ik zei hen wat ze graag wilden horen, anders lieten ze me niet met rust. Ik heb nooit verhaaltjes verteld. Dat deden de flikken voor mij. Ik had geen andere keuze. Zelfs dat detail waarmee ze zo graag uitpakken, dat ik de lijken van dat echtpaar over de omheining achter de Colruyt van Nijvel wou doen verdwijnen, een detail dat nooit in de pers was verschenen en dus enkel door de daders was gekend, hebben ze me gesuggereerd in de hoop dat ik hun versie zou overnemen."

"Ik heb mijn kameraden uit Wasmes en Boussu beschuldigd, kameraden met wie ik pinten dronk en af en toe een kleine overval deed. Ik ben niet onschuldig. Maar de Bende? Dat was andere kost. En waarom ik? Blijkbaar zochten ze iemand met een militair verleden. Ik ben vijf jaar bij de infanterie geweest en politieman tot in 1978. Ze beweerden zelfs dat ik de bodyguard van Latinus was maar ik heb die man nooit ontmoet. Ze stelden vragen en ik antwoordde met ja en neen. Als je de pv's las, leek het alsof zij de ganse tijd naar mij hadden zitten luisteren. Ze voerden zelfs een legionair op, die Delespesse, die beweerde dat hij me in augustus 1983, dus kort voor mijn aanhouding, in het rekruteringscentrum van het Vreemdelingenlegioen in Lille had gezien. Zo leek het alsof ik naar het buitenland wou vluchten en dus was ik nog meer verdacht."

"Door hun toedoen kende ik de wapens en voertuigen die tijdens de moordpartij voor de Colruyt van Nijvel werden gebruikt haast van buiten. Maar over de manier waarop wist ik niets en zij ook niet. Ze konden enkel gissen hoe het eraan toe was gegaan. Had het echtpaar per toeval enkele inbrekers betrapt en werden ze daarom uitgeschakeld of was het een duivelse mise-en-scène? Zelfs na Aalst hebben ze me opnieuw opgepakt. In Dendermonde hebben ze me lang ondervraagd over extreem rechts en ik ken daar de ballen van. Ze dachten ook dat ik nummer 17 was op de gele Bende-affiche, verdacht van de overval op wapenhandel Dekaise."

"En dan hebben ze me een deal voorgesteld. Ik kreeg veel geld en mocht naar het buitenland, naar Bolivia, in ruil voor volledige bekentenissen. Commissaris Tilmant bood me zelfs twintig miljoen frank (500.000 euro) aan. Maar ik wist dat het nep was en dat ze me daar gemakkelijk van kant konden maken. Zie me hier nu zitten. Ik heb niets meer. Ik leef van het OCMW en wat mijn moeder me toesteekt. Werk heb ik met mijn reputatie nooit meer gevonden. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat je de daders vind maar ik denk dat het je niet zal lukken."

Bouten: Je hebt tijdens een verhoor eens de volgende uitspraak gedaan. "Quand vous arriverez plus haut, on vous dira d'arrêter l'enquête, de toute façon, si je suis condamné, je parlerai." Wat bedoelde je daarmee?

Cocu: "Laat het verleden rusten."

Bouten: Betekent dit dat je toch betrokken was bij een paar overvallen van de Bende?

"..."

Bouten: De Delhaize van Genval bijvoorbeeld?

"..."

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Michel Cocu

Wat mij opvalt is dat er in die tijd vanuit meerdere hoeken bekentenissen zijn gedaan. Dat kan natuurlijk geen toeval zijn. De Belgische speurders hebben in die jaren wrs zeer omstreden verhoormethodes gebruikt. Maar van een gevalletje expliciete daderkennis, is mij niks bekend. Grote kans dat voor al deze bekentenissen maar 1 bestemming is: de prullenbak.

Re: Michel Cocu

bij de laatste post van Ben over de ontbrekende bewijsstukken lees ik dat er documenten verloren zijn gegaan betreffende de Ruger van Cocu waarbij zelfs de vraag wordt geopperd of het wapen zelf in de loop der jaren niet verwisseld is. Dit zou de verschillende resultaten van de ballistische tests kunnen verklaren en indien waar weer een fraai staaltje van manipulatie. Wat er ook van aan is, ik ben er altijd van overtuigd geweest dat Cocu op een of andere manier bij de eerste golf betrokken is geweest.

8

Re: Michel Cocu

In juni vorig jaar is Christian De Valkeneer met twee speurders van de Cel Waals Brabant op bezoek geweest bij Michel Cocu om hem te vragen om zijn verhaal te vertellen. De Valkeneer had daarvoor vier argumenten:

  • De tijd: het is al meer dan 30 jaar geleden;

  • De angst: Vittorio, Baudet, Estiévenart en Debruyn zijn allemaal dood. Cocu is de enige overlever van de "filière boraine".

  • Vrijspraak: in 1987 is Cocu vrijgesproken voor het assisenhof.

  • Geld: als Michel Cocu zijn verhaal vertelt en het blijkt de waarheid te zijn, is het niet ondenkbaar dat er een financiële tegemoetkoming aan vast hangt.

Lees hier het hele verhaal » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Michel Cocu

Nog een bedenking: deze gebeurtenis vindt plaats kort na de arrestatie van Jean-Marie Tinck. De betrokkenheid van Cocu is zo goed als zeker, al zie ik hem niet als harde moordenaar, eerder als iemand die tegen wil en dank in een affaire betrokken geraakt is die hem over het hoofd gegroeid is. In het interview dat hij met Guy Bouten had liet hij doorschemeren dat hij meer wist maar dat de waarheid toch nooit aan het licht zou komen. Tijdens een van zijn verhoren liet hij zich ontvallen dat een paar figuren uit Eigenbrakel hem een heilige schrik inboezemden. een schrik die er blijkbaar nog diep in zit.

10

Re: Michel Cocu

Op basis van het interview met Bouten, kom ik net tot de tegenovergestelde conclusie: Cocu heeft er niks mee te maken.