151

Re: Michel Cocu

Mijn oog valt nog eens op de tekst van dat synthese-pv van Achten. Cocu had een wapen maar dat was een revolver, een Ruger service-six (ook police service six of security six genoemd, zelfde wapen) in kaliber .38 special.

Wat schrijft Achten: een pistool Rüger P-38. Ten eerste is het geen pistool maar een revolver (een politieman zou het verschil mogen kennen), ten tweede is het geen P-38. De P-38 was een pistool van het merk Walther, iets totaal anders.

Op die manier is het niet moeilijk om Babylonische verwarring te krijgen.

Xenophon wrote:
patrick111 wrote:

Iemand merkte ooit op het Franstalig forum op dat dat tijdstip ook best opvallend is. Plancenoit is een kleine, landelijke gemeente vol villa's, maar waar je moeite moet doen om een winkel te vinden, toch van het type waar je een cadeautje koopt. Hoeveel winkels zouden er bovendien in die periode in Plancenoit tot dat tijdstip open geweest zijn?

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het maakt het wel een opvallende tussenstop. Ook omdat het toch ook al donker is op dat uur en je dus niet voor je plezier blijft rondrijden en winkels doen na je eigen werkuren, denk ik dan. Maakt het wel vreemd dat je juist dat gegeven - dat zich ook vlak voor de diefstal moet afgespeeld hebben - nooit ter sprake zou gekomen zijn bij de speurders. En was ze ook niet gestopt bij de Sarma even voordien? Wat is er eigenlijk met haar boodschappen gebeurd? Zijn die mee gestolen? Had ze die eerst uit de auto gehaald?

Ze heeft dat gekocht in de Sarma te Waterloo, op de terugweg van haar werk in Elsene naar huis. Brusselsesteenweg 63 te Waterloo. De gevolgde route is logisch, ze moet daar dagelijks gepasseerd zijn. Nadat Sarma stopte (ik dacht ergens rond 1990 maar don't quote me) is het een Bigg's geworden en vervolgens een Carrefour, die er nog steeds is. In Waterloo is/was er veel meer qua winkels dan in Plancenoit.

Cocu kon dat detail vertellen. Iets dat de speurders op dat ogenblik nog niet wisten want ze had het nog niet verklaard omdat het haar niet relevant leek, ze was immers voor haar deur thuis overvallen.

Dus ze is van Elsene naar huis gereden, en onderweg in Waterloo gestopt aan de Sarma, waar ze een geschenk gekocht heeft. En dus niet boodschappen gaan doen in de Sarma in Waterloo en daarna nog in een winkel in Plancenoit een geschenk gekocht. Eén tussenstop, geen twee. Heb ik dat juist?

Opvallend dat die ene tussenstop dan ook weer in Waterloo was, pal rond de plek waar de bende in de eerste golf ook meermaals (onrechtstreeks) opduikt.

153

Correct. En inderdaad, de geografie is opvallend. Ik vermoed zeer sterk dat er minstens één persoon uit regio Bergen bijzat, minstens één uit de streek Nijvel/Braine/Waterloo.

Heeft Cocu ooit verklaard dat ze Van Lidth de Jeude van Elsene tot Plancenoit achtervolgd hebben? Volgens het boek van Ponsaers en Dupont hebben ze haar bij de Sarma in Waterloo in het oog gehouden. Maar daar kan je niet uit afleiden of ze haar pas dan zijn beginnen achtervolgen of dat ze haar van Elsene (waar ze werkte) tot daar hebben achtervolgd, en dan door tot aan haar woning in Plancenoit.

De Sarma in Waterloo was ook een winkel die Adriano Vittorio zou verkend hebben (of laten verkennen hebben) met het oog op een overval. In het boek van Ponsaers en Dupont krijg je sterk het gevoel dat hij vooral Sarma's en GB's viseerde (en zelden of nooit Delhaizes).

155

Xenophon wrote:

Cocu kon dat detail vertellen. Iets dat de speurders op dat ogenblik nog niet wisten want ze had het nog niet verklaard omdat het haar niet relevant leek, ze was immers voor haar deur thuis overvallen.

Wat is je bron van dit verhaal? Komt dit enkel uit het boek van Paul Ponsaers en Gilbert Dupont? Want gezien de staat van het onderzoek door de speurders betwijfel ik of dit gegeven veel waarde heeft.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

156

Wat is je bron van dit verhaal? Komt dit enkel uit het boek van Paul Ponsaers en Gilbert Dupont? Want gezien de staat van het onderzoek door de speurders betwijfel ik of dit gegeven veel waarde heeft.

Dat boek + als ik me niet vergis (ben niet in België momenteel) ook Geens. IK heb wel een boel verhoren van o.a. Cocu maar niet het stuk - waarvan ik uitga dat het bestaat, de auteurs in kwestie zijn Bouten niet - waarin hij dat verklaart.

Ik heb nu niet mijn documentatie, maar logischerwijs is dit een element dat ook in de processtukken van de zaak tegen de Borains zou moeten staan. Als er daar niets te vinden is, is achterdocht op z'n plaats.

Het probleem is natuurlijk dat we geen toegang hebben tot 99% van alle authentieke bronnen (pv's). Authentiek in de zin van: dat is wat verklaard werd, of het daarom de waarheid is, is nog een andere zaak.

Zoals het in Geens haar laatste boek staat:

'Allemaal goed en wel,' zegt een speurder die de hardhandige aanpak toegeeft, 'maar in een paar gevallen bekenden die Borains wel met daderinformatie, en niet zomaar daderinformatie. (…) Ik geef een voorbeeld, de diefstal van een Golf. De Borains bekennen dat ze die wagen gevolgd zijn vanuit Elsene tot in het dorp waar de eigenares woont, en ze vertellen dat de eigenares onderweg boodschappen deed en dat zijzelf voor de winkel bleven wachten tot ze weer naar buiten kwam.

Ze zijn dan achter haar aan gereden en hebben de wagen pas bij haar voordeur opgeëist, zeggen ze. Dat is zo'n onnozele manier om een auto te pikken dat we het eerst niet konden geloven. We vroegen de eigenares van de wagen of ze na haar werk recht naar huis gereden was en ze begon spontaan zelf over die boodschappen.'

Bron: Het complot van de stilte | Hilde Geens