Re: Michel Cocu

Ook vermeldenswaard: uit het moraliteitsonderzoek bleek dat Cocu en de rest op café heel de tijd aan het zeveren waren over overvallen, het graven van tunnels om banken te beroven etc etc. Bref, het soort toogpraat waarmee de 12 stielen en 13 ongelukken brigade de tijd tussen 2 glazen boterhammen en het ophalen van de uitkering opvult.

Niemand nam hen serieus, ook niet de rijkswacht en de politie want die kregen vanuit diverse kanten info. Maar het punt is: meerdere personen wisten dat dezelfde 'club' er steeds over kletste.

Je moet ook de timeline eens analyseren: de Ruger zou gebruikt geweest zijn bij de feiten te Halle, waar de uitbater ermee werd gedood. Dat was 3 weken vóórdat Cocu hem (via wat tussenpersonen) verkocht aan Estiévenart.

Bedenk: Cocu had zogezegd Halle gedaan en met de Ruger iemand gedood. Hij was politieagent geweest en moet een basiskennis ballistiek gehad hebben. Wat is dan prioriteit 1? Van dat wapen afraken en wel zo snel mogelijk want als het onder je dak wordt gevonden betekent het een trip naar assisen en normaliter een zekere veroordeling. Doet hij dat? Nee, hij gooit het niet weg, er wordt niet 'ingebroken', hij houdt het. En drie weken later verkoopt hij het aan Estiévenart, wiens portret in het woordenboek pal naast 'onstabiel/onbetrouwbaar' staat ...

Om maar te zeggen: er zijn wel wat loose ends.

52

Re: Michel Cocu

Spectator Of Life wrote:

Alle (des)informatie is goed om deze piste levendig te houden. Ik wil van Cocu geen heilige maken maar ben van mening dat deze genoeg als zondebok heeft gefungeerd in dit hele verhaal.

Cocu blijft één van de belangrijkste verdachten voor de feiten van 1983, en dan vooral voor Genval, Ukkel en Nijvel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Michel Cocu

Inderdaad, er is immers meer dan louter dat wapen. Hij wist sommige zaken die de onderzoekers op dat moment nog niet wisten (en dus ook niet hadden kunnen influisteren) maar die correct bleken. Kan bijna niet anders of hij was betrokken, maar hoe? Tijdens zijn verhoor bij de O.R. heeft hij zo verwezen naar 'quatre autres, mais je ne veux pas les nommer car j'en ai une frousse terrible'. Domme uitvlucht of zat er meer achter?

Re: Michel Cocu

Als de verdenking zo sterk was, is er dan ook DNA afgenomen van de levende of overleden (*) Michel Cocu of een van zijn bloedverwanten?

(*) » www.enaos.net

Ben wrote:

Er zouden documenten van Cocu zijn die beschikbaar zouden komen op het moment dat Cocu sterft.

Waar en wat zijn die als ze er zijn?

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

Re: Michel Cocu

Misschien dat er in die documenten staat wie het juwelierskoppel vermoord heeft op 1 december 1983 te Anderlues terwijl Michel Cocu samen met het overgrote deel van de Borains in de gevangenis zat opgesloten.

Re: Michel Cocu

In verband met de inhoud van de verklaringen wordt Cocu verder aangehaald:

"Maar nee, ik heb nooit een verhaal verteld. Ik hoefde zelf niks te verzinnen, dat deden zij wel voor mij. Ze stelden vragen, ik antwoordde met ja en nee, en aan de hand daarvan schreven zij de kroniek van de Bende van Nijvel. Maar als je die PV's las, dan leek het alsof zij de hele tijd naar mij hadden zitten luisteren, dat ik zovéél had verteld dat ze me niet eens hadden durven onderbreken. Het is lachwekkend: die flikken hebben alles zelf in elkaar gezet."

Bron: Bendecommissie II

Re: Michel Cocu

Je bent nogal selectief in de zaken die je aanhaalt.

Leg eens uit hoe het dan komt dat hij ook in het kabinet van de onderzoeksrechter lange verklaringen aflegde. Het gaat beslist niet om ja/nee vragen en niemand gaat me vertellen dat O.R. Guy Wezel hem daar kletsen gegeven heeft in aanwezigheid van zijn griffier.

Re: Michel Cocu

Cocu heeft bekentenissen afgelegd die daderkennis bevatten en die hem niet door de ondervragers waren ingefluisterd. Hij heeft zijn bekentenissen pas na een jaar later ingetrokken nadat hij door Gerard Lhost werd ondervraagd. Dezelfde Lhost die later werd opgepakt onder verdenking van manupilatie van het onderzoek.

Re: Michel Cocu

Geheel onschuldig zal hij wel niet zijn, maar in het beste geval was hij een hulpje van de hulpjes. Dat deze naam nog steeds zoveel 'clicks' heeft, verbaast me dan ook. Ik kan me lelijk vergissen maar Cocu heeft allesbehalve het profiel van een professionele doder.

Een hypothetische vergelijking: wat Cocu was voor enkele feiten van '83 was De Staerke voor Aalst, voor afleiding zorgen en de weg vrij maken voor de echte (huur)moordenaars, verkennen, bezoedelde wapens laten verdwijnen en dat soort dingen. Ik zie Cocu wel inbreken voor wat champagne en sigaretten terwijl de echte moordenaars zich op hun target kunnen concentreren. Het Rüger debacle is onbeslist maar op zich is het niet onmogelijk dat Cocu zo dom was om voor wat geld een Bende wapen te verpatsen aan een marginale copain. Daar is De Staercke dan wel wat slimmer in.

Dat hij feitenkennis heeft is dan ook logisch, hij was er wellicht bij, en ik zeg ook niet dat men medelijden moet hebben met Cocu, maar in dit complexe en gewelddadige verhaal is zijn rol volgens mij vrij onbeduidend.

Zijn interessantste verklaring is voor mij deze waar hij zegt nooit te zullen spreken omdat hij bang is van enkele zeer gevaarlijke mededaders. Dat onderschrijft bovenstaande hypothese, zo spreek je eerder over een bende (huur)moordenaars waarvoor je een klein karwei opknapt dan over je mede borains.

Re: Michel Cocu

(...) Cocu wordt als volgt geciteerd:

"Mijn bekentenissen heb ik steeds afgelegd in zeer speciale omstandigheden, aan het slot van onophoudelijke
ondervragingen, op een moment dat ik een zware behandeling op basis van cortisone onderging. Om acht uur 's morgens haalde men mij uit mijn cel, de volgende dag om vijf uur bracht men me er terug. Nooit kreeg ik de kans te
drinken, te eten of uit te rusten. Bepaalde vakjes waren nog leeg; om er een einde aan te maken vulde ik ze uiteindelijk met de antwoorden die men me in het oor fluisterde. Als ik me de volgende dag realiseerde wat ik verteld had, wou ik mijn verklaringen intrekken. Maar men luisterde niet meer naar me. Men heeft gedreigd mijn vrouwen en mijn dochter te zullen opsluiten."
(...)

Bron: Bendecommissie II

Welwelwel. Bedreigingen tegen de dochter om bekentenissen af te dwingen. Waar hebben we dat nog gehoord?