Topic: Meerderheid Vlaamse partijen wil merkteken op elke kogel

Meerderheid Vlaamse partijen wil een merkteken op elke kogel

Alle kogels die in België gemaakt of ingevoerd worden, moeten een individuele markering krijgen. Daar zijn zowat alle Vlaamse partijen het over eens. "Nu controleren we etenswaren strenger dan kogels, echt logisch is dat niet."

België moet een voortrekker zijn in de strijd tegen de illegale wapenhandel, zo vindt een Vlaamse meerderheid. Daarom moet alle in ons land gefabriceerde en ingevoerde munitie een individuele markering krijgen. Dat staat in een wetsvoorstel van N-VA-senator Patrick De Groote, dat op de steun kan rekenen van de andere Vlaamse partijen.

"Sinds de dioxinecrisis controleren en registreren we alle etenswaren, van het veld tot op het bord", zegt De Groote. "Waarom zou dat niet mogelijk zijn voor een onveilig product als wapens en munitie?"

Concreet zou er op elke huls informatie moeten komen over het bedrijfsmerk, het jaartal van de productie, een lotnummer en een identificatienummer van de verpakking van de kleinste verkoopeenheid. Vooral dat laatste is belangrijk. De bodemstempels die nu op kogels staan, geven in sommige gevallen al informatie over het lot waartoe die kogel behoorde. "Maar één lot kan zo'n 500.000 kogels bevatten", zegt De Groote. "Dan wordt het wel erg moeilijk om zo'n ding te traceren."

De 'kleinste verkoopeenheid' daarentegen is het doosje waarin de kogels verkocht worden. "Dat gaat van twintig tot vijftig kogels", legt expert Maarten Van Alstein van het Vredesinstituut uit. "Nu heeft elk doosje een apart nummer, maar daar ben je uiteraard niet veel mee als je op een plaats delict een huls vindt. Als dat nummer ook op de kogel staat, ben je meteen een pak verder. Aan de hand van zo'n markering kun je veel beter nagaan wanneer de munitie precies in de illegaliteit is beland."

Bron » De Morgen

Best niet zo'n stom idee. Hadden de kogels in de jaren '80 zulk merkteken gehad dan had de zaak van de Bende van Nijvel wellicht al lang opgelost geweest. Alhoewel?

2

Re: Meerderheid Vlaamse partijen wil merkteken op elke kogel

Kogels worden bij mijn weten niet individueel verkocht maar steeds per lot. Je kan bij je wapenmaker/handelaar wel een doosje kopen maar dit is geregistreerd.

Re: Meerderheid Vlaamse partijen wil merkteken op elke kogel

Dat ze eerst leren wat een kogel is. Een kogel is een deel van een patroon waartoe ook de huls, slaghoedje, en het kruit behoren. Een huls is nu reeds gemerkt, en veel haalt dit niet uit want een professioneel zal altijd proberen van de huls mee te nemen. Het zal ook leiden naar onschuldigen, want ik neem soms op de stand hulzen mee van iemand anders, die ze niet nodig heeft. Ik kan deze dan herladen, en zodoende vuur ik een kogel af die ik in principe niet heb gekocht. Dus hulzen vind men overal, kogels maakt men zelf (heel simpel), kruit brand gewoon op, en slaghoedjes zijn te klein om te markeren.
 
Kogels markeren?

Re: Meerderheid Vlaamse partijen wil merkteken op elke kogel

Ach, laat ze toch roepen. Is weer (even) overgewaaid uit Amerika. Wat dan? Elke kogelkop een streepjescode EN chip? Foei.

Re: Meerderheid Vlaamse partijen wil merkteken op elke kogel

Nutteloos. Weer zo een bijster idee van onze politiek. Iemand die aan een illegaal vuurwapen kan komen, die kan ook wel aan munitie raken. En als die illegale munitie toch nog getraceerd zou zijn op de kogel, dan kan men die tracering verwijderen, net zoals men soms de hulzen bewerkt om de markeringen te verwijderen van een merk.

Misschien een beter idee, verzwaar de straffen, voer straffen uit en investeer meer in de politie en geef hen effectievere toegang tot bijzonder opsporingsmethoden. Maar ja, dat zou te simpel zijn, dan zou men moeten toegeven dat justitie eigenlijk al jaren niet goed werkt.

Servo per Amikeco