121

Re: Laurent Podevijn

Tru Dat wrote:

Vergis ik mij als ik denk dat Koning Albert in de jaren 80 een BMW motor kocht bij Podevijn?

Dat hij met BMW RT 1100 Touring heeft gereden weet ik maar de aankoop ervan is mij onbekend.

122

Re: Laurent Podevijn

Die Podevijn was toch geen BMW dealer volgens wat ik las, 2de hands misschien maar zou de koning een 2de hands BMW kopen. Hij zou meerdere moto's bezitten (heb ik ooit hier ergens gelezen).

123

Re: Laurent Podevijn

Maar neen, dat is een pompbediende in uniform in lang vervlogen tijden. Kijk anders eens naar post 76 hier.

Re: Laurent Podevijn

Den Albert heeft ooit een dodelijk ongeval veroorzaakt, kan Podevijn ingeschakeld geweest zijn voor de 'opruimactie'?

125

Re: Laurent Podevijn

wout wrote:

"Advertenties uit 1983-84 van AARC, het bedrijf van Van den Abiel » aalst.courant.nu

Boven de advertentie van het AARC staat een tekening van een rijkswachter, is dit toeval of hoort deze tekening bij de advertentie omdat ze mss zaken deden met de rijkswacht. zoals een hofleverancier een kroontje in zijn advertenties zou zetten, om maar een voorbeeld te geven. Of was dit een soort animatie die de krant gebruikte.
Als het toeval is vind ik het toch maar luguber

En wat heeft/had dit dan met Laurent Podevijn te maken? Om het de andere forumgebruikers gemakkelijker te maken, het gaat over deze pagina dat Wout bedoelde:

https://i.postimg.cc/9M8kq7CZ/A-A-R-C-in-De-Gazet-van-Aalst-op-26-augustus-1983-pagina-11.jpg

Is dit niet spijkers op laag water zoeken? ctrix heeft gelijk, dit is gewoon een icoontje ... allicht een pompbediende en het heeft niks te maken met de Rijkswacht. Wel vreemd inderdaad dat het daar gewoon als bladvulling staat, maar dat gebeurde wel vaker. Bladjes moesten/moet eivol staan, lege ruimte staat niet lekker en wekt geen vertrouwen bij andere adverteerders. Een lege toonbank is ook niet aantrekkelijk voor potentiële klanten...

Enfin, het toont wel aan dat je ook op zoek gaat en da's uiteraard zeer goed Wout. Kan je beter dan dit? Ik denk het wel, verwonder ons, blijf zoeken! Elke hulp die iets opbrengt wordt gewaardeerd. Er zijn zoveel sporen achtergelaten maar na zovele jaren is het vaak zoeken naar een speld in een hooiberg...

En nog even als afsluiter, deze tekening komt elders nog terug:

https://i.postimg.cc/xCQBL2wy/ALS001000359-071-R-jp2.jpg

126

Re: Laurent Podevijn

club_le-happy-few wrote:

Den Albert heeft ooit een dodelijk ongeval veroorzaakt, kan Podevijn ingeschakeld geweest zijn voor de 'opruimactie'?

"Koning achter stuur bij dodelijk ongeval"

In zijn tweede boek, 'De kroon ontbloot', schrijft Vaessen onder andere dat koning Albert II in 1972 betrokken was bij een auto-ongeval in Stavelot. Daarbij kwamen twee Duitsers om het leven. De koning zou volgens Vaessen achter het stuur gezeten hebben. Vaessen beweert daaromtrent een getuigenis van een (overleden) oud-burgemeester van Stavelot op band te hebben.

Re: Laurent Podevijn

De vraag die wout stelt is legitiem, duidt erop dat hij weet waar de klepel hangt en zich bijgevolg afvraagt of iemand in staat is een gezin te laten vermoorden omwille van een fout geparkeerde auto of een banale café ruzie.

Re: Laurent Podevijn

raf68 wrote:

Die Podevijn was toch geen BMW dealer volgens wat ik las , 2de hands misschien maar zou de koning een 2de hands BMW kopen. Hij zou meerdere moto's bezitten (heb ik ooit hier ergens gelezen).

Hij is wel BWM dealer geweest maar toen de mensen van BMW zelf hem wilden verplichten om bepaalde zaken te veranderen in zijn zaak of meer reclame omhoog te hangen is hij ermee gestopt. Daarna verkocht hij enkel nog Engelse merken en MZ. Hij wou ook nooit Japanse merken verkopen, die verkocht Chris De Troyer toen al in Aalst.

Ik ben de kleinzoon van Laurent en heb bij hem ingewoond tot mijn 16 jaar (tot 1993).

Er kwam inderdaad veel rijkswacht en BOB over de vloer. Zijn ex-vrouw in die periode werkte trouwens in de Delhaize in Aalst maar had geen shift die zaterdagavond. Mendez heeft inderdaad bij hem gewerkt, maar kan ik mij niet meer herinneren, daarvoor was ik nog te jong.

David Van De Steen was mijn klasgenoot. Verschrikkelijk wat die man heeft meegemaakt. Ik zou ook na al die jaren wel eens de waarheid willen weten en of mijn grootvader er voor iets tussen zat.

Er is hier ook sprake van zijn kleindochter Podevijn I. Ik veronderstel dat het hier dan over mijn zus gaat.

Ben wrote:

Volgens info zou Laurent Podevijn de zoon zijn van Jozef Podevijn. Jozef Podevijn werd tijdens de Tweede Wereldoorlog in Aalst vermoord door het verzet:

Is er iemand die deze informatie kan bevestigen?

Neen, Jozef was zijn vader niet, zijn vader noemde Roland en had reeds een motorzaak op de Gentsesteenweg in Aalst.

Re: Laurent Podevijn

Bedankt voor deze open reactie. Als het over Laurent Podevijn gaat ben ik er altijd wel bij geweest om te posten en het is ook een naam waarin ik steeds interesse had en heb. Eerlijkheidshalve moet ik daar wel aan toevoegen dat het meeste materiaal wat bezwarend zou kunnen zijn volgt uit geruchten, mogelijke toevalligheden en indirect bewijs. Toch nog een kort overzicht met de voornaamste punten:

  • David en zijn familie hadden geen goede betrekking met Podevijn, de garagist zou hen zelfs hebben bedreigd.

  • In de film 'Niet Schieten' wordt Podevijn naar voor gebracht als een hoofdverdachte van de feiten in Aalst

  • Jaren geleden schreef een anonieme bron dat de sleutel van het Bende mysterie bij Podevijn ligt, en zijn banden met de beruchte Willy De Schepper. Deze laatste is door God en klein pierke aangeduid als een lid van de Bende van Nijvel

  • Naast die De Schepper is het ook bizar hoeveel bende verdachten over de vloer kwamen bij Podevijn. De resem Rijkswachters, Mendez, in 'Niet Schieten' wordt zelfs gewag gemaakt van De Staerke en Bultot

  • Er is die rondzwervende verklaring dat zijn kleindochter (jouw zus) ooit heeft verklaard dat grootvader lid was van de Bende

  • Nogal wat forumleden met credibiliteit zagen/zien Podevijn als een betrokkene

  • Volgens een forumlid komt de naam van Podevijn enkele keren voor in het dossier

En dan zijn er nog wel wat kleine dingen; het is niet min. Waarmee zijn schuld niet vaststaat, dat is nog een andere zaak. Ik denk ondertussen ook wel dat er bij Aalst grotere namen betrokken waren dan deze Laurent Podevijn. Ik hoop dat je na al die jaren de waarheid nog mag ontdekken (en dat je niet te erg was geschrokken om de naam van jouw grootvader hier te zien opduiken). Ik vermoed dat je, zoals velen, dankzij '1985' hier een kijkje kwam nemen.

130

Re: Laurent Podevijn

Bedankt Gunnidude voor de reactie, moedig! Zoals Spectator aanhaalt: wel wat onrechtstreekse aanwijzingen.

Als ik mag vragen, werd over de Bende van Nijvel gesproken binnen jouw familie?