51

Re: Gladio België

Om te beginnen, heel erg bedankt voor het artikel. Ik weet niet wie de auteur is, of beter gezegd ik kende hem alleen van zijn werk over de Beatles.

Het is inderdaad een aardige poging om dit topic te ondermijnen. Poging.

"Hij graaft in archieven en verzamelt ooggetuigenverslagen en concludeert dat de Belgische Stay Behind niets te maken had met het geweld dat België in de jaren tachtig overspoelde."

Om tot slot te zeggen:

"Dankzij de vrijgegeven archieven kan de historicus nu zeggen dat er geen verband is tussen de Belgische Stay Behind en het geweld van de jaren 1980. Maar archieven van civiele en militaire inlichtingendiensten kunnen worden gezuiverd."

Dit soort conclusies doet dan inderdaad mijn hersenen rammelen. Verder maakt hij dan nog een (on)handig onderscheid tussen het Amerikaanse en het Belgische Gladio (alsof wij Belgen überhaupt iets te zeggen hadden, of ben je vergeten dat de raketten hier al stonden terwijl onze ministers in Amerika het omgekeerde gingen bepleiten). (Of zogezegd gingen bepleiten om de sossen te sussen.) Klinkt natuurlijk heel erg stoer om dat onderscheid te maken.

Dus als je 't mij vraagt had Babusiaux in zijn "Communication de l’histoire" beter bij de Beatles gehouden want in deze heeft hij zijn eigen conclusies onderuit gehaald.

Gelukkig heb ik dat dus niet moeten doen want mij had je "verlies van de ratio" verweten. Het was een aardige poging wat mij betreft. Hij verzamelde ooggetuigenverslagen maar blijkbaar heeft hij dat net iets te weinig gedaan. Want er bestaan ooggetuigenverslagen die iets heel anders gezien en meegemaakt hebben.

52

Re: Gladio België

Een uitgebreid team van gekende historici ondersteunen samen met een heel team deskundigen de CWB. Ondermeer zij die met CegeSoma, op vraag van de Senaatscommissie Justitie, de moord op Julien Lahaut oplosten.

Het is tegenwoordig bon ton om te geloven in alternatieve feiten en daarbij de duidelijke en wetenschappelijke onderbouwde antwoorden compleet te negeren. Het is tegenwoordig bon ton om te - blijven - geloven en iedereen wijs maken dat de 'oplossing voor het dossier van de Bende van Nijvel' "gestolen" (zoals vermeende verkiezingsuitslagen) of nooit onderzocht geweest is.

En het is ook altijd - en ook hier - blijkbaar nodig omdat met veel bravoure en met ondersteuning van gelijkgestemden - en ondanks weerlegging met feiten en ondanks de afwezigheid van bewezen feiten en onderzoeksdaden die het tegendeel aantonen - te blijven verkondigen.

Onder het mom van vrije meningsuiting en het grote eigen gelijk op kap van veel mensen die nog helaas nog steeds wachten op een inhoudelijke waarheid waarvan het ondertussen inderdaad wel nog erg moeilijk wordt om de daders te straffen.

Nog on topic, voor hen die zich graag verder verdiepen en daarbij de ratio kunnen blijven behouden:

https://media.licdn.com/dms/image/D4E22AQFig5EKccp7QQ/feedshare-shrink_2048_1536/0/1705528595754?e=2147483647&v=beta&t=mNm7Fb2uQ6m9mvLWDrKhEXDR2onFH-5KEGcPOQHOisc

https://media.licdn.com/dms/image/D4E22AQGXKfuKLCnO0w/feedshare-shrink_2048_1536/0/1705528595994?e=2147483647&v=beta&t=LcXnfGBJpgzTSbpgsUsEYziOtT9h2dJg8uoYMLko32w

53

Re: Gladio België

Volgens Eddy Vos in het Humo-interview te lezen in Humo-editie van 6 februari 2024 blijft Gladio en Stay Behind een mogelijk motief voor de Bende van Nijvel:

Ik heb jarenlang onderzocht of in België iets soortgelijks aan de hand was, of de terreur van de Bende van Nijvel het werk was van dat geheime Stay Behind-netwerk."
HUMO: En?
Eddy Vos: "Ik blijf het een aanlokkelijke hypothese vinden.

54

Re: Gladio België

Welke journalist, gewapend met Gladio kennis, kunnen we op Vos afsturen ? Aangezien hij zegt er jaren lang op gezocht te hebben moet hij toch behoorlijk wat Gladio kennis hebben ondertussen.

Maar eerlijk is eerlijk, Vos heeft ook dikwijls herhaald " Ze waren ons te slim af". Dat hij dat eerlijk toegeeft siert hem als mens. En dat hij het waagde een PV op te stellen ivm het verbranden van dossierstukken sierde hem eveneens.