51

Re: Gérard Lhost

De Basis wrote:

Pagina 70. Er staat enkel "Op het moment dat het gebeurt is, was er een rijkswachtkolonel aanwezig in het warenhuis." Geen naam

Dank u voor de info. Gaat het wel degelijk om de feiten m.b.t. Colruyt Halle ´83? Zoja, heeft Hilde Geens zich mogelijks vergist, en Halle 1983 en Overijse 1985 door elkaar gehaald? Als ze zich niet vergist, dan was er "een" rijkswachtkolonel aanwezig / aan het winkelen in het warenhuis tijdens de overval op de Colruyt te Halle in 1983 én was er ook een rijkswachtofficier (Guido Torrez), toen al dan niet al kolonel, aan het winkelen in het warenhuis tijdens de overval op de Delhaize te Overijse in 1985.

Re: Gérard Lhost

Bende-speurders doen huiszoeking bij oud-rijkswachtkolonel - Federaal parket ziet in Gérard Lhost mogelijke ‘manipulator’

Het federaal parket heeft een huiszoeking uitgevoerd bij oud-rijkswachtkolonel Gérard Lhost. Hij wordt gezien als mogelijke interne ‘manipulator’ achter de ontdekking van wapens van de Bende van Nijvel in het kanaal van Ronquières in 1986.

Gérard Lhost stond tot begin jaren 80 aan het hoofd van de groep Dyane, het Speciaal Interventie Eskadron (SIE) van de rijkswacht. Begin 1986 verliet hij de rijkswacht, nadat hij het onderzoek naar een spectaculaire wapenroof bij datzelfde SIE intern zou hebben gedwarsboomd.

De huiszoeking, die donderdag plaatsvond, vloeit voort uit de oproep die het federaal parket vorige week deed in Faroek. Het bevestigde toen zijn overtuiging dat het onderzoek naar de Bende in 1986 is gemanipuleerd.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

53

Re: Gérard Lhost

H-dock wrote:

Gaat het wel degelijk om de feiten m.b.t. Colruyt Halle ´83?

Ja, aan het woord is een rechercheur uit Halle:

(...) "Walter hebben ze voor zich uit geduwd naar de kluis. Hij heeft ze opengemaakt, gaf het geld en kreeg een nekschot. Jules lag op de grond en zag het bloed van Walter voorbij vloeien. Op het moment dat het gebeurd is, was er een rijkswachtkolonel aanwezig in het warenhuis. Hij deed niks, hij is nooit verhoord, maar heeft zelf zijn verklaring geschreven."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

54

Re: Gérard Lhost

Inval bij ‘beschermer van extreemrechtse rijkswachters’

De speurders in het onderzoek naar de Bende van Nijvel zijn binnengevallen bij een voormalige rijkswachtkolonel, Gérard Lhost (78). Volgens onze bronnen zijn er verscheidene voorwerpen meegenomen. Lhost - die kort na de laatste Benderaid de rijkswacht verliet - wordt beschouwd als beschermer van extreemrechts binnen de rijkswacht.

De rest van het artikel zit achter een betaalmuur » hln.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

55

Re: Gérard Lhost

Ben wrote:

Op het moment dat het gebeurd is, was er een rijkswachtkolonel aanwezig in het warenhuis. Hij deed niks, hij is nooit verhoord, maar heeft zelf zijn verklaring geschreven."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

En weet iemand wie die kolonel was? Was het idd Lhost of niet?

56

Re: Gérard Lhost

Inval bij ‘beschermer van extreemrechtse rijkswachters

De speurders in het onderzoek naar de Bende van Nijvel zijn binnengevallen bij een voormalige rijkswachtkolonel, Gérard Lhost (78). Volgens onze bronnen zijn er verscheidene voorwerpen meegenomen. Lhost – die kort na de laatste Benderaid de rijkswacht verliet – wordt beschouwd als beschermer van extreemrechts binnen de rijkswacht.

Bendespeurders zijn donderdag binnengevallen in de woning van Gérard Lhost, een voormalige luitenant-kolonel van de rijkswacht, in het Vlaams-Brabantse Alsemberg. “Alles zal nu verder onderzocht worden”, klinkt het bij bronnen, die evenwel niet kwijt willen wat er exact meegenomen werd. “Deze inval was al enige tijd gepland en hield geen verband met de opsporingsvragen die vorige week aan het publiek gesteld zijn.” Met die opsporingsvragen wordt verwezen naar de oproep van de speurders in Faroek, die onder meer op zoek zijn naar één van de daders met een opvallende geboorteplek in zijn nek én een garagist die een rode auto zwart heeft gespoten.

Volgens onze informatie willen de speurders met de huiszoeking bij Gérard Lhost vooral de verwevenheid van extreemrechts met de rijkswacht uitpluizen. Lhost, die in 1981 promoveerde tot luitenant-kolonel, wordt beschouwd als de beschermer van extreemrechts binnen het korps. Zo kreeg hij in 1982 de opdracht om een nachtelijke wapendiefstal bij de Groep Diane – een speciale eenheid binnen de rijkswacht – te onderzoeken, maar zou hij nagelaten hebben om bepaalde rijkswachters en ex-rijkswachters met een uiterst rechts profiel aan de tand te voelen. Een deel van die gestolen wapens zouden later gelinkt worden aan bekende namen in het Bende-dossier, zoals Madani Bouhouche en Robert Beijer.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

57

Re: Gérard Lhost

nostra wrote:

En weet iemand wie die kolonel was? Was het idd Lhost of niet?

Niemand precies. Dan zal het ook wel niet waar zijn en heeft Hilde Geens mss gewoon verward met Overijse.

58

Re: Gérard Lhost

Ben wrote:
H-dock wrote:

Gaat het wel degelijk om de feiten m.b.t. Colruyt Halle ´83?

Ja, aan het woord is een rechercheur uit Halle:

(...) "Walter hebben ze voor zich uit geduwd naar de kluis. Hij heeft ze opengemaakt, gaf het geld en kreeg een nekschot. Jules lag op de grond en zag het bloed van Walter voorbij vloeien. Op het moment dat het gebeurd is, was er een rijkswachtkolonel aanwezig in het warenhuis. Hij deed niks, hij is nooit verhoord, maar heeft zelf zijn verklaring geschreven."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

Dank u voor de quote uit het boek. Dat heeft inderdaad betrekking op de feiten Colruyt Halle 1983.

nostra wrote:

Niemand precies. Dan zal het ook wel niet waar zijn en heeft Hilde Geens mss gewoon verward met Overijse.

Ervan uitgaande dat Hilde Geens in haar boek oprecht en correct weergeeft wat een rechercheur uit Halle (het gerechtelijk kanton?) haar heeft verteld, zou het dan die rechercheur moeten zijn die zich eventueel vergist, en die feiten van Coluryt Halle 1983 met feiten van Delhaize Overijse 1985 door elkaar haalt.

Ik heb hier en daar gelezen dat Guido Torrez in 1986, dus 1 jaar of minder na de feiten van de Delhaize Overijse (27/09/1985), districtscommandant van de Brusselse rijkswacht was. Bijna zeker was hij dan nog niet benoemd tot luitenant-kolonel of kolonel, maar wellicht had hij toen en in september 1985 wel al de graad van kapitein, kapitein-commandant of mogelijks majoor? Kapitein-commandant is de hoogste graad van de lagere officieren (volgens de Wikipedia-pagina over de rijkswacht).

Dat die (met zijn gezin) toevallig in de Delhaize te Overijse tijdens de overval van 1985 aanwezig was, lijkt mij - en los van wat er over hem later is beweerd en geschreven m.b.t. "andere dossiers" - op zich wel enigszins merkwaardig, maar geen al te opzienbarend gegeven.

Maar als er effectief tijdens de overval op de Colruyt te Halle in 1983 ook een hoge rijkswachtofficier in het warenhuis aanwezig zou zijn geweest, dan zou dat samen toch een bijzonder interessant gegeven zijn, denk ik. Men stuurde voor interne observatie / bewaking van de warenhuizen - toen toch wel "enigszins riskant veldwerk" - niet de hogere officieren (in geval van Torrez met gezin erbij) op pad?

Bevestiging over wat die rechercheur uit Halle aan Hilde Geens heeft verteld én of wat hij heeft verteld al dan niet correct is, lijkt mij van mogelijks cruciaal belang te kunnen zijn.

59

Re: Gérard Lhost

Ben wrote:
H-dock wrote:

Gaat het wel degelijk om de feiten m.b.t. Colruyt Halle ´83?

Ja, aan het woord is een rechercheur uit Halle:

(...) "Walter hebben ze voor zich uit geduwd naar de kluis. Hij heeft ze opengemaakt, gaf het geld en kreeg een nekschot. Jules lag op de grond en zag het bloed van Walter voorbij vloeien. Op het moment dat het gebeurd is, was er een rijkswachtkolonel aanwezig in het warenhuis. Hij deed niks, hij is nooit verhoord, maar heeft zelf zijn verklaring geschreven."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

In mijn bijdrage van hierboven ga ik ervan uit dat deze passage uit het boek iets is dat door die rechercheur aan de auteur is verteld.
Ben ik daarin juist? Of kan het een uitspraak zijn die uit een andere /eerdere (tekst)bron in het boek is hernomen?

60

Re: Gérard Lhost

Bon, ik heb de pagina uit het boek "Beetgenomen" van Hilde Geens zelf (online) gevonden. Op het eerste zicht, lijkt het mij niet mogelijk vast te stellen of de auteur zelf met de rechercheur uit Halle gesproken heeft, of dat de uitspraken uit een andere (tekst)bron zijn overgenomen.

Er staat:

Een rechercheur uit Halle vertelde: "De bedrijfsleider Walter Verstappen werd doodgeschoten en de directeur voeding Jules Knockaert werd zwaargewond. Ze waren vrienden van mij. Ik had vrij, maar ik ben gaan werken omdat ik het zo triest vond. (...) Op het moment dat het gebeurd is, was er een rijkswachtkolonel in het warenhuis. Hij deed niks, hij is nooit verhoord, maar heeft zelf zijn verklaring geschreven."

De rechercheur uit Halle die heeft gezegd dat er (ook) tijdens de overval op de Coluyt van Halle in 1983 een hoge rijkswachtofficier (kolonel) in de winkel aanwezig was, is of was dus naar eigen zeggen een vriend van Jules Knockaert.

Uit een topic op het forum met uitspraken van Jules Knockaert, citeer ik het volgende:

"(...) Ik ging elke vrijdagmiddag naar de rijkswacht in Halle, ik kende die mensen. (...) Er was ook een kantine, waar ik achteraf nog pintjes met die mannen dronk. Dat heeft jaren zo gefunctioneerd. Na de aanslag niet meer. (...)"

Qua geweten namen van rechercheurs destijds bij BOB Halle, vind ik op het forum:

Zijn er nog andere speurders van destijds van de BOB Halle gekend? Zou Jules Knockaert willen/kunnen zeggen wie de "rechercheur uit Halle" uit Hilde Geens's boek zou kunnen zijn?