Re: Temse: 10 September

Raf wrote:

blijkbaar is die Hector ook een boxer geweest die op de olympische spelen van Berlijn nog actief was!

Hector Riské nam inderdaad deel aan de Olympische Spelen van 1936 te Berlijn (aka Hitler's Olympics), maar in de discipline worstelen en niet in het boksen.

Renne wrote:

Is er sprake of zekerheid van een handgemeen? Volgens mij hebben de killers direct gevuurd bij de confrontatie.

Zelf denk ik ook helemaal niet dat het tot een handgemeen is gekomen daar in Temse.  In het interview met de echtgenote van Josef Broeders reconstrueert men het zo: Toen Broeders is gaan kijken na de glasbreuk wat er aan de hand was zou hij de inbrekers hebben opgemerkt bij het openen van de deur, en de deur onmiddellijk hebben dichtgegooid, echter tevergeefs, want de inbrekers schoten dwars door de deur heen en zouden Broeders in de buikstreek hebben geraakt.

Vervolgens zou Broeders, gewond, op handen en voeten zijn verdergestrompeld richting slaapkamer, met het vermoedelijke doel zijn gezin te verwittigen, en zouden de daders achter hem aangekomen zijn en hem in de gang hebben afgemaakt met een schot in het hoofd, om vervolgens de slaapkamer binnen te gaan en de echtgenote te beschieten. De echtgenote maakt daar ook vermelding dat ze vermoed dat het tot een handgemeen is gekomen omdat er een blond haar in het hand van haar echtgenoot werd gevonden. 

Van waaruit men deze reconstructie samenstelde is echter onduidelijk, ik vermoed uit hypnose sessie met de echtgenote van Broeders, aangezien de dochters nog beiden te jong waren en nadien nooit zijn gehypnotiseerd en dat de vrouw in kwestie (de echtgenote van Broeders) geen herinneringen had aan die nacht, ze raakte trouwens in een heel diepe coma door haar verwondingen tijdens het voorval. Het blonde haar werd ter analyse opgestuurd naar het lab, maar wanneer er resultaten werden opgevraagd, kwam het haar volledig onbruikbaar terug, en resultaten kon men helaas niet voorleggen (lees er het stukje Temse op de site op na).

Zelf denk ik niet dat het waarschijnlijk is dat het tot een handgemeen is gekomen tussen Broeders en de inbrekers. Er rekening mee houdende dat de inbrekers over intel beschikten (ze wisten exact waar de vesten lagen), zullen ze ook wel geweten hebben hoeveel mensen er aanwezig waren en waarschijnlijk zelfs wel waar die zich bevonden. Ik denk dat ze op voorhand wisten wat er zich ging afspelen. Ze moesten een ruit breken om binnen te komen in het bedrijf, ze zullen hebben geweten dat er inwoners waren en dat die zouden worden gewekt, en dat ze daarmee moesten afrekenen. Ik denk dus niet dat Broeders hen verrast zou kunnen hebben, en dat het dan ook helemaal niet tot een handgemeen is kunnen komen. Zekerheid hebben we daar natuurlijk niet, maar het is maar mijn kijk op de zaken.

Re: Temse: 10 September

Hoogstwaarschijnlijk hebben ze zelf gewoon achter die deur staan wachten, wetende dat er iemand de deur open zou gaan doen en dan boem. Ik denk hier echt dat het een geval was, van, hadden die mensen gewoon in hun kamer gebleven, was er misschien niks gebeurd (en was deze overval ook nooit gelinkt aan de andere).

113

Re: Temse: 10 September

Reckie's Son wrote:

Aangezien de dochters nog beiden te jong waren en nadien nooit zijn gehypnotiseerd.

Sharon is toch wel gehypnotiseerd? Jaren nadien dan.

114 (edited by Reckie's Son 15-11-2009 00:29)

Re: Temse: 10 September

Bij mijn weten is dit niet gebeurt Renne, zij zou zijn benaderd i.v.m. hypnose en wanneer de dokter haar een aantal vragen stelde, kwam deze tot de conclusie dat het niet de moeite was een hypnosesessie te ondernemen, want dat ze simpelweg te jong was op het moment dat de feiten geschiedden om er zich ook maar iets van te kunnen herinneren.

115

Re: Temse: 10 September

Wat voor mij de belangrijkste conclusie van het bezoek gisteren was is het volgende:

De bende was helemaal niet verplicht om een ruit in te slaan om aan de vesten te geraken. Men kon een 5-tal meter verder een aluminium deur forceren en zo met veel minder lawaai binnen geraakt zijn. Men had niet hoeven moorden. Men gaat opzettelijk lawaai maken, moet het nodige klauterwerk doen om over de vensterbank te geraken, en de dood van de conciërge in rekening nemen.

Door de net die ruit, het kortst aan de opslagkasten gelegen te breken verraad je ook dat je van binnen uit getipt bent. Indien ze de deur geforceerd hadden en het labo overhoop gehaald was kon men vermoeden dat ze 'toevallig' op de vesten uitgekomen waren.

116

Re: Temse: 10 September

Jullie moeten de posts nog een lezen van Chenda vanaf pagina 1. Intressant, met zijn verklaring deden ze niets, maar hij heeft wel oog in oog gestaan met de gangsters. Chenda, ben je nog online? Indien ja, waar was het café waar je de Bendeleden zag?

117

Re: Temse: 10 September

Renne, heb ik gedaan. Dat had ik nog niet gelezen. Ongelooflijk gewoon, die Chenda kan ze bij wijze van spreken zo aanwijzen! Waarom zijn al deze mensen zo bang? Zo lijkt mij althans. Jongens, waarom werken jullie ooggetuigen niet beter samen, zoek elkaar op, maak een sterk dossier en met de steun van heel wat site bezoekers (ben ik zeker) kunnen ze toch niet alles onder de mat gaan vegen?

Re: Temse: 10 September

Na het nogmaals doorlezen van de zaken aangaande Temse op deze site, vielen de volgende zaken me op:

Wanneer de kogelvrije vesten op hun hoogtepunt van evolutie waren (op dat moment), en ze klaar waren om in productie te worden genomen, worden ze gestolen. Sommige van deze vesten zouden niet volledig zijn geweest (met name slechts stukken van een vest). Normaliter lagen er bij Wittock-Van Landeghem geen vesten opgeslagen, en als dat het geval was, bleven ze daar slechts uiterst korte tijd liggen.

De eigenaar van W-VL, Jean-Marie Wittock, verklaarde destijds persoonlijk dat de gestolen vesten door geen enkele Belgische politiedienst werden getest voor de diefstal plaatsvond, maar weigert heden, na het uitkomen van andere factoren en getuigen, elk commentaar.

Verschillende onafhankelijke getuigen (werkzaam in die periode of daarvoor bij W-VL) verklaren anoniem en officieus (duidelijk uit vrees) dat er reeds vanaf 1981 contact was met de rijkswacht bij W-VL, en wel degelijk aangaande kogelwerende vesten, en dat de rijkswacht zelfs actief meehielp aan de ontwikkeling ervan.

De getuigen melden ook dat J.M. Wittock de rijkswachters die langskwamen bij W-VL i.v.m. de vesten wel degelijk kende, de rijkswachters zouden ook testwapens hebben geleverd aan W-VL en Wittock zelf zou onder meer de schietproeven hebben uitgevoerd te Temse in het bijzijn van deze rijkswachters.

De verantwoordelijke van het labo ten tijde van het voorval bij W-VL, de man die de geïnteresseerden ontving i.v.m. de vesten en vanuit wiens labo de vesten werden gestolen, geeft (met veel tegenzin) toe dat de rijkswacht reeds voor september '83 contact had met W-VL, maar relativeert dat door te melden dat er ook contact was met het leger, de beveiligingsfirmas Securitas en Brink's Ziegler, enkele politiecommissarissen en Willy Pourtois, de beruchte wapenhandelaar die er langskwam met enkele Libanese Falangisten (al deze namen meldde deze man tijdens zijn officiële verklaringen, maar de rijkswacht werd weer niet gemeld). Na lang gemor bekent deze laboverantwoordelijke ook aan Humo dat het haast niet anders kan dat de tipgever bij hem op bureau is langs geweest en in een kort lijstje van verdachten moet worden teruggezocht.

Dezelfde laboverantwoordelijke bekent ook dat er een schietstand was ingericht bij W-VL waar hijzelf, J.M. Wittock en de potentiële kopers testten uitvoerden op de vesten. Opnieuw na lang morren en mompelen bekent de man ook dat er een wapen werd geleverd door de rijkswacht aan W-VL, met name een FAL. Allemaal sterk in tegenspraak natuurlijk met Wittock's oorspronkelijke verklaring, zonde toch dat Wittock het vandaag de dag, na het uitkomen van deze info, vertikt ook maar een woord commentaar te geven. De laboverantwoordelijke geeft aan: "Ook al herinner ik me de namen van de rijkswachters, ik zou ze zeker niet geven!".

In 1989 doet het gerucht de ronde dat de bewuste vesten gestolen bij W-VL ontwikkeld waren voor het SIE, de groep Dyane. Mede door Hugo Coveliers, die meld dat hij werd gecontacteerd door een rijkswachter die hem verwees/tipte naar contact tussen het SIE en Daniel Dekaise, en het SIE en Wittock-Van Landeghem, dit zou een link naar de bende geven.

Tot slot toch twee verdachten ivm Temse die opmerkelijk zijn:

Robert "Baloo" Becker: deze werd door twee onafhankelijke getuigen gezien in Temse, een keer 14-dagen voor de feiten (verkenning?) en een keer op de avond of nacht van de feiten zelf.  Helaas kon er nooit geen confrontatie plaatsvinden met Dhr. Riské aangezien deze al overleden was.

Martial Lekeu: ook een gekende naam (vooral afgedaan als fantast) als verdachte van Temse. Zelf ontkende hij niet in interviews, maar meldde dat hij geen bloed aan zijn handen had kleven. Het was ook duidelijk dat Lekeu ten tijden van het voorval plots in verlof was gegaan van 5/09/1983 tot 19/09/1983, en dat hij tijdens deze periode opmerkelijke en twijfelachtige pogingen ondernam om een alibi te hebben naar de feiten van onder meer Temse toe. In verband met Temse zei Lekeu ooit dat ze maar eens moesten gaan praten met de wapenmeester van het SIE, die wist er alles over volgens Lekeu, net zoals over andere zaken die de bende aangingen. Lekeu kon of wilde hier geen naam noemen, maar het kon niet anders dan om Collard gaan, de wapenmeester van het SIE dat bevriend was met Madani Bouhouche.

Opmerkelijke zaken toch allemaal vind ik persoonlijk, laat me gerust weten hoe jullie erover denken.

119

Re: Temse: 10 September

Is er een Volledige naam van deze Collard te vinden?

120

Re: Temse: 10 September

Volgens mij dienen we de sleutel van heel het bende verhaal in Aalst en Temse te zoeken. Gezien de zeer kleine kring van mogelijke tipgevers in Temse is dit misschien nog het makkelijkst. En het parket van Nijvel heeft geheel ten onrechte de W-VL overval links laten liggen. Moest men destijds  dit verhaal ten gronde uitgespit hebben, ben ik ervan overtuigd dat we een hele stap verder stonden.