131 (edited by geronimo 20-09-2010 23:47)

Re: Temse: 10 September

chenda wrote:

Ze spraken Frans en Nederlands. De persoon die tegen mij bezig was aan de toog sprak zelfs heel vlot Nederlands zonder accent. Hij woonde destijds (25 jaar geleden) in Hamme Merchtem, dus tegen het Brusselse. PS: Ik heb hier nog steeds het dominosteentje niet geplaatst.

In deze streek (Merchtem) is er een carroseriebedrijf dat volgens mij reeds genoemd werd in het bende dossier, weet niet of ik de naam mag vernoemen, laat het aan Ben over. Er zou destijds een wagen zijn gestolen die werd doorzeeft door de bende. Toen ze de wagen terugvonden waren de kogelgaten gedicht.

132

Re: Temse: 10 September

geronimo wrote:

Toen ze de wagen terugvonden waren de kogelgaten gedicht.

Dit gaat dan om de persoon die ik eerder al vermelde, met een link naar het forum politicus waar dit ook geschreven werd (over de kogelgaten)? Vanwaar komt die info over de kogelgaten die gedicht zijn?

133

Re: Temse: 10 September

Als je de naam van deze persoon googelt, kom je bij een ander topic en daar staat iets over de kogelgaten. Weet niet of het geloofwaardig is. » forum.politics.be

134

Re: Temse: 10 September

geronimo wrote:

Er zou destijds een wagen zijn gestolen die werd doorzeeft door de bende. Toen ze de wagen terugvonden waren de kogelgaten gedicht.

Dat was niet in Merchtem maar in Waterloo. Feiten » Eigenbrakel (helemaal onderaan)

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Temse: 10 September

Gronden bedrijf gesaneerd waar Bende van Nijvel kogelvrije vesten stal

De gronden van het textielbedrijf Wittock-Van Landeghem in Temse, waar de bende van Nijvel in 1983 een roofoverval pleegde om zeven kogelvrije vesten te stelen, worden gesaneerd. Op 10 september 1983 schoot de bende van Nijvel twee mensen neer aan de textielfabriek in Temse.

Meer » Nieuws

136 (edited by Hestur 14-10-2010 23:42)

Re: Temse: 10 September

Raf wrote:

De bende was helemaal niet verplicht om een ruit in te slaan om aan de vesten te geraken. Men kon een 5-tal meter verder een aluminium deur forceren en zo met veel minder lawaai binnen geraakt zijn. Men had niet hoeven moorden.

Rafs opmerking bracht me bij een mogelijk interessant patroon. Uit zijn opmerking over die deur maakte ik op dat die mannen in Temse precies geen van allen een deur goed konden open krijgen. Daarom sloegen ze maar een raampje in.

Een week later raakten ze echter in de Colruyt van Nijvel ook niet binnen. Een raampje was er  niet, dus stonden ze met dezelfde wapens, dezelfde agressieve instelling en dezelfde saab aan de deur te klooien. De modus operandi is zeer gelijk.

In Maubeuge hetzelfde. Gewapend, agressief tot en met, maar een beetje efficiënt inbreken zat er niet in.

Wel raar: in Beersel weten ze bij Vanden Eynde plots wel de deur open te krijgen. En ook de diefstal van de Saab is geen probleem: ze raken er via het dakvenster probleemloos in. Bij beide gevallen wordt enkel de .22 gebruikt.

Dit alles kan aan toeval te wijten zijn (de bende kreeg niet elke keer de deur open), of aan de samenstelling van de groep. Vreemde conclusie dan echter: met hoe meer ze zijn, hoe minder gemakkelijk ze binnen geraken.

137

Re: Temse: 10 September

Ik zag in een filmpje dat het opschrift van de fabriek in Temse enkel in het Frans vermeld stond » www.dailymotion.com (op 11min51 zie je duidelijk het naambord van de fabriek). Weet iemand hoe dit komt? Temse is volgens mij toch heel ver van de taalgrens.

Ik weet dat het waarschijnlijk een detail is maar het merendeel van de overvallen was op Franstalig grondgebied dus op Franstaligen en dan vallen ze buiten hun veilige Franstalig haven binnen in Temse bij een firma waar het naambord ook in het Frans is. Temse wordt op het bord trouwens Tamise.

138

Re: Temse: 10 September

R'dam wrote:

Weet iemand hoe dit komt?

Omdat de Vlaamse bourgeoisie vroeger graag Frans sprak omdat zich daardoor onderscheidde van de werkmens en het ook nog heel chique klonk ook. Waarschijnlijk zal dit de reden zijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Temse: 10 September

Tot mijn grote verbazing las ik in het boek van David VdS dat de speurders in 2001 zinnens zijn geweest om één van de twee kinderen (op het moment van de feiten tweeënhalf jaar oud, zal dus Sharon zijn geweest) van het conciërgepaar een getuigenis onder hypnose te laten afleggen, omdat zij een 'cruciale getuige was die de sleutel bezit tot het hele Bendedossier'. Ze zou namelijk tijdens de moordpartij op haar ouders uit bed gesprongen zijn, waarna ze in paniek door het huis vluchtte, daarbij 'een spoor van bloederige kindervoetjes' achterlatend. En dan: één van de daders zou het meisje terug in bed hebben gezet voor de overvallers de plaat poetsten!

Weet iemand meer over deze kindvriendelijkheid?

140

Re: Temse: 10 September

Op de website staat een interview met "het kind dat de moordenaars aan het werk zag". Feiten » Temse

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube