Re: Temse: 10 September

Ik heb het hele topic nog eens doorgelezen. Zo kom je er achter dat veruit het meeste al gezegd en bedacht is. Toch is één 'detail' nog onbesproken gebleven in deze discussie:

Rond half 3, werden de buren, het echtpaar Riské wakker. Hij kijkt uit het raam, en gelijk wordt hun ruit wordt aan diggelen geschoten en hierop wordt een andere buur, de weduwe van Puyvelde wakker. Ook zij kijkt door het raam en ook zij krijgt de volle laag, gelukkig niet geraakt. Dit zijn uiteraard belangrijke getuigen, maar ook heb ik wat vragen:

  1. Meneer Riské verklaart: "Een gemaskerde man stapt naar de wagen toe. Alsof hij zich betrapt voelt, kijkt hij in mijn richting en richt zijn wapen. Op welk moment van de overval gebeurde dit? Was dit terwijl binnen geschoten werd? Werden de getuigen beschoten door de gene die bij de auto op wacht bleef? Of kwamen ze net terug? Oftewel hoe lang duurde het nog voordat de auto wegscheurde? Antwoord: Het beschieten van ramen van omwonenden, lijkt me iets dat je doet vlak voor je vertrekt.

  2. Wat zegt dit cowboy-gedrag over de bende en dat ene bendelid? Antwoord: Zeer waarschijnlijk staat de schutter nog stijf van de adrenaline vanwege een slachtpartij zojuist ervoor. Het schieten op ramen van omwonenden is een vrij onbezonnen daad. Dit zijn volgens mij geen getrainde killers, maar onbezonnen freaks.

Enigszins vaag blijft het wat de heer Riské nou precies gezien heeft. Hoeveel overvallers heeft hij waargenomen en hoeveel waren er gemaskerd? Want op deze site lees ik:

"Een van die inmiddels overleden getuigen was de 73-jarige Hector Riské, de buurman die de politie had gebeld na de raid op de conciërgewoning van Wittock-Van Landeghem. Eind 1983, een paar maanden na de overval, herkende hij het gezicht van een van de moordenaars op een foto in de krant: Robert Becker, een zigeuner met de bijnaam baloo, wat zigeunertaal is voor 'varken'. Baloo Becker was in december 1983 in Nijvel gearresteerd als verdachte van de dubbele moord op een juwelierskoppel in de Borinage."

Weet er iemand meer details?

142

Re: Temse: 10 September

Voor zover ik weet zijn de getuigen wakker geworden door de schoten. Ik denk dat de dader toen bezig was de vesten in de wagen te leggen, en zich klaar te maken voor het vertrek.

Re: Temse: 10 September

Een gemaskerde man is een gemaskerde man. Die kan je later dus niet in de krant herkennen zoals Riské deed. Ik zou graag willen weten wat Riské precies gezien heeft en welke dader hij als Becker herkende. Zijn de details van de waarnemingen van Riské bekend?

144

Re: Temse: 10 September

noorderling wrote:

Een gemaskerde man is een gemaskerde man. Die kan je later dus niet in de krant herkennen zoals Riské deed.

Er staat nergens dat alle gangsters gemaskerd waren. Volgens Riské was het een gemaskerde man die op hem schoot.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

145

Re: Temse: 10 September

Naar aanleiding van het bezoek gisteren aan de Tentoonstelling "No matter what" en een gesprek met de inrichters hiervan (familieleden van getuige van Puyvelde en wonende aan de fabriek).

Onder Wittock van Landegem is er een kelder, speciaal ingericht en geluidgeïsoleerd volgens destijds de laatste technieken. Deze werd destijds als schietstand gebruikt om de kogelvrije vesten te testen. Testen werden onder andere door Rijkswachters doorgevoerd. Ik weet deze kelder liggen. Hij is nu volgestort met puin. Een van de inrichters van de tentoonstelling ging als kind hier spelen en heeft vaak geprobeerd om in de kelder binnen te geraken tevergeefs. deze is zodanig volgestort dat niemand dit lukt. Ik vraag me af of er vroeger veel personeelsleden van het bestaan hiervan afwisten.

Dan de vraag wat is er juist gebeurd bij het beschieten van de huizen. Hector Riske schiet wakker, waarschijnlijk van de knallen in de fabriek (moord conciërge en schieten op zijn vrouw). Dit is ook niet onlogisch daar ik nu met zekerheid weet waar de man woonde, namelijk pal achter de conciërgewoning, zijn tuin geeft er op uit.

Hij staat op, steekt het licht aan en ziet op de stoep voor het huis van zijn naaste buur een Saab staan, er staat een gemaskerde man bij die iets in of uit de koffer legt/haalt. Na het opmerken van het licht en de man richt hij onmiddellijk zijn wapen op Riske en vuurt verschillende malen. Er bestaan krantenfoto's van een verbouereerde Riske naar zijn kapotte slaapkamer ramen.

Re: Temse: 10 September

Dank Raf voor deze nuttige uitweiding.

  1. Als ik het goed gelezen heb, dan heeft de Tweede Bende Commissie zich gebogen over de Temse zaak. De rijkswacht heeft altijd (ook onder ede) volgehouden dat de eerste contacten met Wittock pas vanaf 1986 zijn.

  2. Er zijn dus meerdere getuigen die zeggen dat de Rijkswacht al wel voor 1983 contact had met Wittock. Deze getuigen wijzen daarbij naar een dochter van de Wittock fabriek, te weten de weverij TIS in Kerksken. Daar kwamen geregeld Rijkswachters over de vloer, aldus de getuigen.

  3. De schietkelder in Temse, die Raf noemt, is dus mogelijk van na de officiële samenwerking vanaf 1986.

  4. De Tweede Bendecommissie uitte openlijk hun twijfels over de verklaringen van de Rijkswacht.

  5. De stof werd geweven bij TIS en de vesten werden gemaakt in Temse?

  6. Ik snap het niet allemaal, want als je een verklaring van een getuige leest: "Op het moment van de overval maakten we al kaki-vesten voor het leger en blauwe kevlar-vesten voor de rijkswacht," zegt een vroegere meestergast van Wittock-Van Landeghem. "Die vesten werden getest in de hangar achter op het terrein. Daar mochten wij niet komen. Er kwamen mensen van het leger en van de rijkswacht. Die van het leger waren niet in uniform. Die van de rijkswacht soms wel. Achteraan stonden ook kartonnen dozen, maar daar zaten de vesten voor het leger in. De overvallers van de Bende van Nijvel hebben mijn mes gepikt en daarmee hebben ze die dozen opengesneden. Maar ze hebben die legervesten niet meegenomen."

  7. Dan lijkt het weer alsof er wel Rijkswachters in Temse kwamen, maar dat de schiettesten werden uitgevoerd in een hangar en niet in een kelder. Ik neem aan dat deze getuige het heeft over Temse en niet over TIS.

Wie door de kevlar draden nog een vest ziet, gaarne wat meer duidelijkheid in deze. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

147

Re: Temse: 10 September

Op het volgende filmpje kan je de kelder met de schietstand in de gebouwen zien. Had dit filmpje al een tijdje, maar dacht dat jullie hiervan op de hoogte waren. Het loont de moeite om de ganse reportage te bekijken. De stand is te zien na 10 minuten op deel 1 » www.dailymotion.com

148 (edited by Hestur 27-02-2011 23:33)

Re: Temse: 10 September

Raf, zou je het zien zitten om hiervan een overzichtsschets te maken? Ik vind dit een van de moeilijkste crime-locaties om een goed beeld van te krijgen. Ik ben er ook nog nooit geweest en bij mijn weten gaan ze alles afbreken.

149

Re: Temse: 10 September

Hestur, momenteel zijn ze al bezig met de afbraakwerken, het voormalige labo ligt al plat. Enkel de oude gebouwen met typische ronde bogen staan er nog. Zal proberen een schets met afmetingen te maken, maar daarvoor moet ik nog eens naar Temse.

150

Re: Temse: 10 September

Ik snap de speurders toch niet hoor. Militairen gingen destijds regelmatig trainen op Wittock, net als rijkswachters. Ze wisten dus van de vesten. Enkele uren voor de raid naar de kogelvrije vesten kom ik in een donker café een paar militairen tegen, en een burger. Eén van de militairen gaat met mij een gesprek aan tussen pot en pint en vertelt me dat ze nog naar Wittock moesten om daar nog een klusje te gaan doen.

Hij was daar nog geweest zei hij, en wees naar de stof op de barkrukjes. Dat maken ze daar ook zei hij me. Hij had wapens in de koffer liggen om los door een deur mee te schieten. Zijn letterlijke woorden, enkele uren vooraleer er effectief los door een deur mee werd geschoten. Ik mocht zelfs mee naar zijn auto waar de wapens in de koffer lagen, maar dat heb ik geweigerd omdat ik schrik kreeg. Nu geloof ik dat ik eerder zeker kan zijn dat dit de daders waren als dat ik ooit eens op de lotto zal zijn. Hij woonde toen in Hamme-Merchtem (zei hij me terloops.). Dit gemeld bij Rijkswacht Sint-Niklaas en de week nadien bij Rijkswacht Temse, en een paar jaar nadien gemeld bij speurder Vos.

Nog een paar jaar later een onderzoekje laten doen door Gerolf Annemans die me na een tijd kon melden dat er niets van onze verklaringen terug te vinden was.' t Is verdorie erg. Het ging verkeerd toen het gerecht van Dendermonde alles moest doorgeven. Proficiat Bende van Nijvel, het zal nooit meer uitkomen. Meer kan ik niet zeggen. Zij die daar destijds voor gezorgd hebben zijn gewoon mede-dader!