181 (edited by Raf 08-02-2012 23:13)

Re: Temse: 10 September

Het feit dat de daders de Saab op staat zetten en niet korter aan het fabriek parkeren komt door het feit dat er maar 1 ingang is, namelijk een lange smalle steeg. Wanneer deze geblokkeerd word zit je vast, eigenlijk te vergelijken met het Delhaize Aalst verhaal, al lijken de daders in Aalst hier plots geen moeite meer mee te hebben, zijn ze wat overmoediger geworden?

Hector Riske schrikt wakker, vermoedelijk van de schoten in de fabriek, dit zal zeker in de grote hallen weergalmd hebben. Dus is het aannemelijk dat de moord voor het schieten op straat gebeurd is.

Wat ik me afvraag is het volgende: er geven een heel aantal achtertuintjes en slaapkamers uit op het terrein van Wittock, veel korterbij dan de slaapkamer van Riske, en hier is niemand wakker geworden, heeft niemand iets gezien?

182 (edited by DeadLetterBox 09-02-2012 10:48)

Re: Temse: 10 September

Volgens mij mag je in deze zaak er zeker niet van uit gaan dat dezelfde daders die feiten gepleegd hebben. Van dezelfde groep, ja. En misschien was er 1 dader bij die ook andere feiten gepleegd heeft en nog een andere dader die later nog feiten gepleegd heeft mbt de Bende van Nijvel maar het gedrag van de daders (kinderen doden of niet) heeft volgens mij alles te maken met het feit dat er een contract bestond tussen uitvoerders en opdrachtgevers.

Servo per Amikeco

183

Re: Temse: 10 September

't Hand wrote:

Excuses voor mijn blijkbaar onduidelijk schrijven.

Ik vond er niets onduidelijk aan.

't Hand wrote:

Deze man schiet en, zo meen ik, rijdt dan onmiddellijk weg. De andere daders blijven dan toch achter?

Dat wil dan zeggen dat er twee (of meer) wagens waren, te voet zullen ze wel niet gevlucht zijn. Volgens mij zijn ze allemaal met de Saab vertrokken. Het is niet omdat de getuige maar één man heeft gezien, dat de andere niet vlakbij waren.

't Hand wrote:

Indien eerst het koppel zou zijn gedood en ze dan de vesten rustig zouden ingeladen hebben (ik blijf erbij, dit neemt tijd) dan zou zeker Hector de schoten gehoord hebben, en gekeken hebben door het raam en zou hij 3 mannen opgemerkt hebben die na de moord de vesten van de fabriek  naar hun auto droegen.

Toch denk ik dat het zo gegaan is. De daders hebben geluid gemaakt om in de fabriek te geraken, daardoor is de conciërge wakker geworden.

't Hand wrote:

vreemd dat men de moeite doet om naar boven te rennen en de vrouw neer te schieten maar dan de kinderen niet.

Het klinkt misschien luguber maar het kan heel goed zijn dat er een korte discussie is geweest of ze de kinderen moesten doden of niet.

Raf wrote:

Het feit dat de daders de Saab op staat zetten en niet korter aan het fabriek parkeren komt door het feit dat er maar 1 ingang is, namelijk een lange smalle steeg.

Ja, dat klopt, maar het zou de operatie wel gemakkelijker gemaakt hebben. Stond er misschien een poort? Dat zou dan betekenen dat ze iedere keer over de poort moesten klimmen. Geen poort dan maar?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

184

Re: Temse: 10 September

Misschien heb ik er ergens overgelezen, maar wat is de link tussen de kogelwerende vesten van Temse en de Bende van Nijvel? Bij mijn weten zijn de vesten nog steeds spoorloos. Zijn er bewijzen dat de Bende van Nijvel gebruik maakte van deze vesten?

Iemand beweerde dat één vest 15 kg zou wegen. De meest gebruikte kogelwerende vesten uit die periode wogen ong. 8 kg. Heb erzelf in rondgelopen! De geroofde modellen waren prototypes volgens een nieuw procedé, ik neem aan dat ze minder dan 8kg wogen.

185 (edited by Michiel 10-02-2012 14:06)

Re: Temse: 10 September

LEO wrote:

Zijn er bewijzen dat de Bende van Nijvel gebruik maakte van deze vesten?


Er is er in ieder geval 1 gevonden in het kanaal » Forum

Re: Temse: 10 September

LEO wrote:

Misschien heb ik er ergens overgelezen, maar wat is de link tussen de kogelwerende vesten van Temse en de Bende van Nijvel?


Er is inderdaad één vest gevonden in de zakken in het kanaal. De feiten in Temse worden gelinkt aan de Bende van Nijvel door de ballistieke analyse (gebruik van Riotgun 1 en de .22) en de Saab (opgemerkt tijdens de inbraak).

187

Re: Temse: 10 September

't Hand wrote:

Chenda, ik vind echt wel dat u eens mag zeggen hoe de man in dat café er uit zag. Doe tenminste  uw verhaal volledig. U bent namelijk al anoniem door het internet.

Anoniem? Maak dat de kat wijs.

Groot en struis, redelijk vriendelijk en praatgraag. Had een legeroutfit aan, van de para's. Daarmee had ik al van bijna seconde 1 toen we binnenkwamen last omdat ik riep, "hey stukske para". Geshockeerd van die ene para zijn ogen die ons bijna doodschoten (kleinere met snor), gingen we maar aan de toog zitten en vermeden die 3 ongure types (2 para's en een burger met lange overjas).

Toen die ene na een tijdje naar de toog kwam om pintjes te bestellen begon het gesprek. Feiten die hij me zei vielen de dag nadien als een puzzel in elkaar. Omdat niemand kan voorspellen wat er een binnen een paar uur gaat gebeuren had die man me gewoon vertelt wat ze gingen doen, maar niet zo letterlijk natuurlijk. Ze moesten nog een werkje gaan doen naar Wittock. Ze hadden geweren bij die los door een deur konden schieten. En, hij was daar al eerder geweest (schreef ik nooit eerder). Hij woonde in Hamme Merchtem zei hij me ook.

Dingen die me nadien duidelijk werden. Onze verklaringen die we deden bij de rijkswacht in Sint-Niklaas zijn foetsie. Pogingen via een onderzoekscommisielid (Annemans) leerde ons dat ze verdwenen waren. Journalist José Masschelin die ik destijds contacteerde vond het veel te heet en wou er niets over uitbrengen.

Wat schiet er na 30 jaar nog over? Herinneringen vervagen, die man van 30 jaar geleden die me alles zei is nu een dikke 70'er, of al een steendood geraamte. Er kan niets meer geverifieerd worden. Het bedrijf Wittock bestaat niet meer, het café waar hij me alles zei bestaat niet meer, de rijkswachtbrigade in Sint-Niklaas is daar weg. De rijkswacht in zijn totaliteit bestaat niet meer. Er is alleen maar wat ze me zeiden. Wie heeft daar nu nog iets aan? Ik hoop ook op een ontknoping, maar dat zal dan wel zonder mij zijn.

Re: Temse: 10 September

"Speurders verrichtten de afgelopen dagen 21 huiszoekingen bij mensen die begin de jaren tachtig geronseld werden door de extreemrechtse groepering Westland New Post (WNP). Zij zouden de afgelopen maanden door getuigen zijn aangewezen als deelnemers aan de raids op de Delhaize-warenhuizen."

Chenda, u bent dus niet één van die getuigen?

189

Re: Temse: 10 September

Dag Chenda, ik zou u ook is vies bezien als je mij aansprak met "hey stukske para". En ik was dan nog een brave. big_smile In mijnen tijd (1995) kreeg je last (met de andere para's) als je in full smoke op café ging zitten. Wij noemden die gasten weekendpara's (waren meestal niet gebrevetteerd).

chenda wrote:

Ze hadden geweren bij die los door een deur konden schieten.

Op luchtwapens na zullen bijna alle wapens door een deur schieten. Pinten pakken, grote praat aan de toog, meerdere getuigen en een volledig plan uit de doeken doen lijkt mij een beetje te veel van het goede. Tenzij ze via jullie een dwaalspoor wilden creëren, lijkt het meer op een bestseller. Versta mij niet verkeerd Chenda, maar wat kan voor hun het voordeel zijn om op café zulks een praatjes te gaan verkondigen?

Daar dit dossier allerlei dwaalsporen heeft geloof ik dit verhaal volledig, maar het klopt gewoon niet.

190

Re: Temse: 10 September

Merovinger wrote:

Chenda, u bent dus niet één van die getuigen?

Totaal niet!

geronimo wrote:

Pinten pakken, grote praat aan de toog, meerdere getuigen en een volledig plan uit de doeken doen lijkt mij een beetje te veel van het goede. Tenzij ze via jullie een dwaalspoor wilden creëren, lijkt het meer op een bestseller. Versta mij niet verkeerd Chenda, maar wat kan voor hun het voordeel zijn om op café zulks een praatjes te gaan verkondigen?

Ik denk dat zijn kompanen niet zouden geweten hebben dat die ene zo vrijuit aan het praten was. Die stonden op een meter of zes afstand terwijl er volop muziek speelde. We zouden anders niet levend thuisgeraakt zijn vrees ik.