191

Re: Temse: 10 September

Chenda, wat is (in uw ogen) een outfit van de para's? Droegen ze een duidelijke verwijzing (kentekens) naar dit onderdeel?

192

Re: Temse: 10 September

LEO wrote:

Chenda, wat is (in uw ogen) een outfit van de para's? Droegen ze een duidelijke verwijzing (kentekens) naar dit onderdeel?

Hoge hoed, roze strik en pitteleer, hé. Amaai zeg, als ge dat niet weet. Ik ben hier terug weg voor een tijd denk ik. roll

193

Re: Temse: 10 September

Chenda, kunt ge niet eens vertellen, wat dien' para-typ' zei over de reden waarom ze niet gepakt konden worden?

Re: Temse: 10 September

Het zou allesinds van weinig proffesionaliteit en discretie getuigen om eerst in opvallende kledij een café binnen te stappen en vervolgens aan een wildvreemde uw snode plannen mede delen. Aangezien de rest van hun daden uitgekiemd en berekend waren, zou het toch wel zeer onwaarschijnlijk zijn als ze dat allemaal op het spel zouden zetten door vooraf wat cafépraat te gaan houden. Dan denk ik ook eerder aan een dwaalspoor.

Servo per Amikeco

195

Re: Temse: 10 September

Dag Chenda, ik hoor dat de schrik er goed in zat die avond. Heb ook bij de para's gezeten en moet eerlijk toegeven dat ik meerdere kameraden had die de mensen de stuipen op het lijf deden krijgen. De opleiding zorgt ervoor dat para's zich anders gedragen dan de reguliere soldaat (waar ik trouwens ook veel respect voor heb). Echte para's ga je nooit op café zien zitten in volledige outfit,daarom denk ik dat er die avond geen para's maar verklede gangsters jou zitten sarren hebben. Wat was hun opzet?

Wat Leo bedoeld is of er op de vest een dolk (commando's) en een vleugel (para's) zat. De dolk zit bovenaan de rechterarm,en de vleugel boven de rechterborst. Dragen van de vest (word achteraan dubbel geplooid,en daarna pas de riem erover). Baret zullen ze wel niet gedragen hebben?

196

Re: Temse: 10 September

chenda wrote:

Hoge hoed, roze strik en pitteleer he. Amaai zeg, als ge dat niet weet. Ik ben hier terug weg voor een tijd denk ik. roll

Chenda, ik twijfel er niet aan dat je met zulke personen gesproken hebt. Maar waren het para's? Daarom mijn vraag over de kentekens! Als ik 's morgens de plaatselijke "Stock-Americain" bezoek loop ik er 's avonds bij als een "would-be" para. Trouwens iedere bouwvakker versleet zijn militaire outfit na zijn dienstperiode.

Indien ik met m'n vraag op je tenen stond, sorry, dat was niet de bedoeling.

197

Re: Temse: 10 September

Zoals ik eerder al schreef waren er twee volledig in para-outfit. Echt of nagemaakt, dat kan van elk uniform gezegd worden, van pompier tot facteur, van valse politieagenten, tot valse dokters. Als ze een para outfit aanhadden zijn het voor mij para's. Insignes, dolken en zo zag ik niet.

Maar waar ik wel aan denk is dat er bij Wittock in de weken/maanden daarvoor veel geoefend werd op de kogelvrije vesten door mensen uit het legermillieu, maar ook door mensen van de toenmalige rijkswacht. Ge moet echt niet verder zoeken. Die ene die loslippig tegen mij was, was daar al geweest. In het café waar we zaten stonden ook barkrukken met stoffen ziftsel. Dat, wees hij naar de stof, maken ze daar ook. Hoe kon die dat weten zonder dat hij ervoor ooit was? En een paar uren nadien gebeuren er dan dingen die hij me allemaal zei, komaan zeg.

198

Re: Temse: 10 September

Van de officiële website van de onderzoekers:

Meerdere daders begeven zich te voet naar de fabriek en breken er in. Ze doorzoeken de plaats en stelen er kogelvrije vesten. De huisbewaarder wordt dood aangetroffen in de conciërgewoning met vier kogels in het hoofd. Zijn echtgenote is zwaargewond.

De buren, gewekt door diverse geweerschoten, kijken door het raam van hun woonst naar buiten en worden eveneens door de daders onder vuur genomen. De ramen van hun woonst worden aan diggelen geschoten, zonder dat er bijkomende slachtoffers vallen. De daders stappen in hun wagen met de buit en vertrekken in de richting van Temse (dus richting het zuiden, red).

En blijkbaar zijn er niet alleen kogelvrije vesten gestolen. De buit: 7 kogelvrije vesten, een "smoke" vest, een 'overall' in 'camouflagestof'.

Een smoke vest wordt ook genoemd door Philippe C. » Interview Philippe C.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

199

Re: Temse: 10 September

Deze week in Humo: een interview met Linda Van Huffelen, gehandicapt en weduwe door de Bende van Nijvel.

De diefstal van hypermoderne kogelwerende vesten, waarvan de rijkswacht en het leger er later duizenden zouden bestellen, is één van de vele onopgehelderde mysteries in het Bende-onderzoek. Nooit heeft het gerecht kunnen achterhalen hoe de daders wisten dat de modellen bestonden, laat staan dat ze zich in een ijzeren kast in het laboratorium van de fabriek bevonden, achter de conciërgewoning waar Linda van Huffelen met haar gezin woonde.

We bereiken de oude fabriek via een onopvallende lange oprit in de Gasthuisstraat en glippen gemakkelijk langs het ijzeren hek. "Goh, waar is de tijd naartoe? Ik hoor de machines nog draaien," zegt Linda, terwijl ze langs de oude fietsstallingen loopt. "Hier hingen lampen die automatisch aanfloepten boven de fietsen. De gangsters hebben ze allemaal kapotgeschoten," vertelt ze.

"Jos (Jozef 'Jos' Broeders, de man van Linda) werd wakker omdat hij glas hoorde breken, en is buiten gaan kijken. Toen hij de gangsters zag, gooide hij de deur meteen weer dicht, maar ze schoten door het hout en de kogel doorboorde zijn maag. Daarna moet hij op handen en voeten naar de slaapkamer gekropen zijn om ons te waarschuwen, terwijl ze hem achtervolgden. In de keuken hebben ze hem afgemaakt. Hij moet nog gevochten hebben, want in zijn hand hebben ze plukken blond haar gevonden (...)."

(...) Een getuige die dat wel had kunnen doen, was Hector Riské, een bejaarde buurman uit de Gasthuisstraat. Hij werd wakker in de nacht van de feiten van het geluid van een draaiende motor (en dus niet van geweerschoten, zoals soms wordt gezegd). Toen hij op de eerste verdieping door het raam keek, zag hij een half op het fietspad geparkeerde auto staan. Hij dacht dat die een defect had, en opende zijn raam om te vragen of hij moest helpen. Beneden stapte een man uit, richtte een riotgun op hem, en begon te vuren.

Lees het hele artikel deze week in Humo!

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

200 (edited by Michiel 30-04-2012 21:28)

Re: Temse: 10 September

Ben wrote:

Hij moet nog gevochten hebben, want in zijn hand hebben ze plukken blond haar gevonden.

Veiliggesteld? DNA? Ken wel een blonde reus.