241

Re: Temse: 10 September

Om zeker te zijn (want de syntax loopt wat vreemd), bedoel je: "aangesproken werd met majoor"? Maar aangesproken door wie? Misschien die werknemer eens wat foto's voorleggen van rijkswachters of majoren, inclusief majoor-je-weet-wel-wie?

Re: Temse: 10 September

Een rijkswachter met zwart haar en een zwarte snor ... tja dat kunnen er veel geweest zijn. Ik twijfel er zelf niet aan dat de Rijkswacht op de hoogte was van de confectie van kogelwerende vesten in Temse. Ook bewakingsfirma's zullen dit wel geweten hebben.

Re: Temse: 10 September

Ben wrote:

Het koppel Broeders-Van Huffelen bezat een Toyota. Alle vier de banden van deze wagen werden door de gangsters kapot geschoten.

Enig idee wanneer de gangsters dit gedaan hebben? Vóór of na de inbraak?

Als het vóór de inbraak is geweest kan dit een voorzorgsmaatregel geweest zijn van de gangsters. Ze vermoedden/wisten dat de fabriek bewoond was en wilden met het kapotschieten van de banden vermijden dat de bewoner van de fabriek de achtervolging zou inzetten. Maar in dat geval moet toch die hond van Broeders wakker geschoten zijn en beginnen blaffen zijn? Tenzij de gangster de banden beschoten hebben met een wapen met geluidsdemper.

Als de gangsters pas ná de inbraak de banden kapot gemaakt hebben, dan kan dit niet meer een voorzorgsmaatregel geweest zijn. De gangsters hadden nl. de bewoners al in de fabriek uitgeschakeld. Dan wijst dit eerder op het feit dat de daders wilden dat de buurt geweerschoten zouden horen en dat het hun bedoeling was de inbraak de nodige ruchtbaarheid te geven. Is Hector Riské opgestaan door het horen van de geweerschoten op de banden en is hij daarom door het raam gaan kijken waarna hij vanop de straat onder vuur werd genomen? We komen in dat geval toch eerder in de mogelijke theorie dat het gebruik van vuurwapens, het uitzonderlijke (en onnodige) geweld en bloedvergieten ervoor moesten zorgen dat de inbraak zeker en vast in het nieuws zou komen.

244

Re: Temse: 10 September

Op pagina 22 van volgend document duikt ook de naam Mafca SA op als onderdeel van de TIS groep. Weet iemand of dit ook al zo was in 1983? » bib.kuleuven.be

245

Re: Temse: 10 September

dolorean wrote:

Als ik laatst op locatiebezoek ben geweest, stelde ik mij volgende vragen:

- Waarom een vluchtwagen op 2 minuten wandelen stationair laten draaien van plaats van inbraak?

Ik ben zelf niet ter plekke geweest, maar als ik de foto's zie hier op de site, dan lijkt het mij een vrij smalle weg.

Misschien wilden ze niet het risico lopen vastgereden te worden wanneer de politie sneller dan verwacht zou opdagen? Als die 'lange smalle steeg' (zo wordt het omschreven) zo smal is, kan dit wel een plausibele uitleg zijn. Jij bent daar geweest, was die steeg smal genoeg om eventueel af te zetten door een/twee auto's dwars te zetten?

Re: Temse: 10 September

Omdat je altijd moet zorgen dat je vluchtopties in orde zijn. Een auto starten met een achtervolgingsposse op je hielen is geen goed idee. Je wilt dan geen tijd verliezen met een startprobleem of zo.

Servo per Amikeco

247

Re: Temse: 10 September

voor Temse is deze tekst zeer interessant. Los van wie de tipgevers zijn is de voorkennis door de daders overduidelijk en mogelijke hoek waaruit die kennis kan komen is groter dan de rijkswacht alleen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

248

Re: Temse: 10 September

RubenK wrote:

Jij bent daar geweest, was die steeg smal genoeg om eventueel af te zetten door een/twee auto's dwars te zetten?

Steeg is inderdaad smal genoeg om met één wagen af te zetten.

Re: Temse: 10 September

fipilip wrote:

Als je ziet hoe afgelegen die fabriek is: waarom maken inbrekers zoveel lawaai op straat dat ze moeten schieten naar wakker geworden buurtbewoners?

Het valt op deze luchtfoto inderdaad op hoe ver het labo en de concièregewoning van de straat gelegen was. Ook is de rondweg te zien rond de fabriek en een mogelijke doorsteek naar de Van Raemdonkstraat.

Het is dan ook raar dat ze de Saab in de Gasthuisstraat hebben laten staan en daar veel lawaai gemaakt hebben. Zijn de daders dan zo ver te voet gestapt naar de fabriek en weer te voet teruggekomen naar de Gasthuisstraat terwijl ze zeven (?) kogelwerende vesten moesten dragen? Dat neemt toch allemaal extra tijd en onnodige risico's met zich mee. 'Normale' inbrekers doen dit niet. Die trachten om zo weining mogelijk lawaai te maken, niet gezien te worden en de klus zo snel als mogelijk te klaren. Hier is precies het omgekeerde gebeurd. Vandaar dat ik denk dat de daders zoveel mogelijk ruchtbaarheid wilden geven aan hun diefstal.

250

Re: Temse: 10 September

De afstand tussen de de plaats waar ze hun wagen parkeerden (op de stoep in de Gasthuisstraat) en het lab bedraagt 180 meter. Ze schoten de ruit van het lab stuk en sloegen het glas eruit met een koevoet. Vervolgens klommen ze naar binnen.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube