Re: Temse: 10 September

FreCR wrote:

Ik vraag me af als dit een gegeven is welke de journalist er zelf heeft uit willen afleiden of als dit gegeven een feit is. Een magistraat zal zo'n uitspraak niet snel doen want deze weet hoe snel een "onderzoeksdaad" gesteld kan zijn.

Het antwoord op je vraag, FreCR, staat in het verslag van de Tweede Bendecommissie:

Een belangrijk teken van deze neergang van het onderzoek is het feit dat het dossier betreffende de overval op het textielbedrijf Wittock-Van Landeghem dat begin 1985 door het parket van Dendermonde werd overgemaakt aan dat van Nijvel, in september 1985 naar Dendermonde terugkeerde zonder dat er écht iets mee was gedaan. Geen wonder dat een (anonieme) politiecommissaris in november 1986 De Standaard meedeelde dat het "een regelrechte ramp" zou zijn, wanneer het onderzoek van Dendermonde zou worden overgeheveld naar Nijvel. (241)

(241) DS, 10-11 november 1986; PD, 41, 72-73; GI, 72-73.

492

Blond haar aangetroffen in de handpalm van de heer Broeders. Wat betekent dat hij zich heeft verzet met één der daders. Als ik me verder niet vergis is er ook blond haar aangetroffen op de achterbank van de Saab Turbo.

493

luk paard wrote:

Wat die getuigenis betreft:

Dit maakt alleszins duidelijk dat het geen professionele opgeleide commando is geweest!
Geen enkele opgeleide commando zou zich op deze manier in de kijker willen werken...ook op geen andere manier overigens!
(geloof mij vrij)
Indien zij niet gestopt waren en teruggekeerd om de fotograaf "af te dreigen " zou er geen haan naar gekraaid hebben en waren zij allicht gewoon deel geweest van een hele verzameling foto's die dag op die plek genomen door de jonge fotograaf in functie van zijn schoolwerk!
Kortom deze actie was totaal fout...uit hoofde/in hoofde van een professioneel! Dus dat waren zij dus zeker niet!

Dat het ook geen "politiemensen" waren uit eender welke streek/regio dan ook mag ook duidelijk zijn want ook die zouden zich niet op die manier gedragen.

Waren het criminelen? Ja allicht wel...of alleszins'n stel hufters! Hufters/criminelen die zich uitermate onaantastbaar voelden...of zich helemaal "de man/vrouw voelden"...en dus eventjes verhaal gingen halen omdat ze merkten dat ze werden vastgelegd op foto!
Dat had dus zoiets van overmoed...en ook zich op dat moment belangrijk voelen...belangrijk in de zin van " wij zijn hier stoere mannen/vrouw en zullen eventjes de spierballen rollen!
Een geheel amateuristische houding dus...of mogelijk ook een houding van "een onaantastbaarheid en arrogantie gevoel of althans zo willen voorkomen".
Dus wie weet wel een stel zotten...maar of zij iets met het voorval een week later hebben vandoen is zeer de vraag!

Dat de politie/RW er niet veel mee gedaan heeft kan aan velerlei zaken liggen maar zeker niet aan het feit te Temse een week later want daar had niemand op dat moment enige weet van. Dat kan ook niet want er bestaat geen glazen bol!

Kortom deze getuigenis laat niemand een beetje verder op schieten.

Maar misschien waren ze gedrogeerd? (volgens mij zijn er wel meerdere bendefeiten gerelateerd aan drugsgebruik).

ele9 wrote:

Maar misschien waren ze gedrogeerd? (Volgens mij zijn er wel meerdere bendefeiten gerelateerd aan drugsgebruik.)

Dat de bendeleden drugs gebruikten lijkt me zeker niet onwaarschijnlijk, maar ik denk dat als het rijkswachters waren die de inbraak pleegden, zoals weleens gesuggereerd wordt, dan zouden ze de voorbereiding vermoedelijk toch wel enigszins nuchter hebben gedaan. En ze zouden vooral niet gestopt zijn om een fotograaf te bedreigen.

We weten natuurlijk niet of dit incident iets met de bende te maken had, maar als het zo is, kan ik Luk wel bijtreden. Het is niet het gedrag van een militair gedrild commando. Het incident toont verder aan dat, áls dit de bende was, er iemand in hun midden was met een zeer kort lontje. Iets wat past bij de manier waarop de bende bij haar overvallen optrad.

Een vrouw meenemen tijdens een verkenning is onder criminelen niet ongewoon, omdat je met een vrouw in het gezelschap al snel betrouwbaarder overkomt, wist iemand uit het milieu mij eens te vertellen.

495

Bij Lekeu zouden vesten en wapens terecht gekomen zijn. Onderstaand is ook interessant » Forum

Baugniet is een heel interessante schakel tussen Waver en de omgeving van De Staerke en Temse.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Ben wrote:

Anonieme getuige: "Oog in oog gestaan met Bende van Nijvel én nummerplaat doorgegeven"

Ik heb oog in oog gestaan met de Bende van Nijvel. Dat vertelt een man anoniem aan de redactie van TV Oost Nieuws. Onze getuige heeft het over de overvallers die toesloegen bij weverij Wittock-Van Landeghem begin jaren tachtig in Temse. Bij die overval viel toen één dode, de concierge. Een week voor de overval zou onze getuige de gangsters per toeval hebben betrapt toen ze de buurt aan het verkennen waren. Hij kon de nummerplaat van hun auto noteren. Die bleek op naam van een Griek te staan.

Bekijk hier het interview » www.tvoost.be

Federaal parket over nieuwe Bende-onthulling: "Elke tip ernstig onderzocht"

Elke tip die over de Bende van Nijvel binnenkomt, wordt ernstig onderzocht. Dat zegt het federaal parket over de anonieme getuige die gisteren zijn verhaal deed in het TV Oost Nieuws. De man vertelt in de reportage dat hij oog in oog heeft gestaan met de Bende, kort voor ze de overval bij textiel-fabriek Wittock-Van Landeghem pleegde in 1983. De daders zouden toen op verkenning zijn geweest. De man kon de nummerplaat van hun wagen noteren en gaf die door aan de rijkswacht in Sint-Niklaas. Maar volgens de getuige is er toen niets met die informatie gebeurd. Het federaal parket laat aan onze redactie weten dat het geen details kan geven over het onderzoek. Maar de tip wordt, net zoals alle tips over de Bende, ernstig onderzocht, klinkt het.

Bron: TV Oost

497

Elke tip is destijds ernstig onderzocht, zo luidt het impliciet. Het jammere van de hele zaak is de notie 'geheim van het onderzoek' - en dat loopt nog altijd en zal nog wel even blijven lopen. Vanuit de hoek van de magistratuur valt weinig nieuws te rapen, lijkt me. Het feit dat die getuige wist dat de nummerplaat op naam stond van een Griek, vind ik toch wat vreemd. Normaal gezien kan/mag hij dat toch niet weten, want wellicht betrof het een Belgische nummerplaat en de politie kan die getuige niet zomaar vertellen van wie die nummerplaat was. Meer zelfs: Men heeft hem een (lange) naam medegedeeld. Ik weet niet wat ik hier van moet denken, te meer omdat de overval in Temse een van de cruciale bendefeiten moet geweest zijn.

498

Ik vind de getuige wel geloofwaardig en in de jaren 80 gebeurde nog heel via zendapparatuur dat altijd luid stond    Als de getuige op het commissariaat zat kan het perfect dat hij alles hoorde.  Dit bewijst alleen maar dat het deksel op de doofpot moet blijven

499

Kortom gesteld : met dat verhaal van die fotograaf in St Niklaas kun je helemaal niets aanvangen.  Dat kan vanalles en nogwat geweest zijn en niet meer traceerbaar.

500

Aubanel wrote:

Het feit dat die getuige wist dat de nummerplaat op naam stond van een Griek, vind ik toch wat vreemd. Normaal gezien kan/mag hij dat toch niet weten, want wellicht betrof het een Belgische nummerplaat en de politie kan die getuige niet zomaar vertellen van wie die nummerplaat was. Meer zelfs: Men heeft hem een (lange) naam medegedeeld.

En daarbij nog eens de vraag: stond de kentekenplaat op een Griek of stond het op iemand met een Grieks-klinkende naam. Dat is ook een niet onbelangrijk detail.

Aubanel wrote:

Ik weet niet wat ik hier van moet denken, te meer omdat de overval in Temse een van de cruciale bendefeiten moet geweest zijn.

idem

Non semper ea sunt quae videntur