491

Re: Temse: 10 September

Toch niet Taxis Verts?

492

Re: Temse: 10 September

Kees BK wrote:

[Dat is een beetje van de gekke. Een politiebeambte die ontslag neemt omdat hij in de lucht gevuurd heeft. Zo een man moet een lintje krijgen, geen ontslag. Waarom zou hij er problemen mee gehad hebben?

Omdat vuurwapengebruik onderworpen is aan de evenredigheid van de wettige zelfverdediging.

Bely wrote:

Vooral de aanwezigheid van een dame in het gezelschap was toch opmerkelijk.

Gewoon ter informatie. De ex-partner van Basri Bajrami was ook een blond harige dame die met hem meewerkte bij o.a. de feiten in Metz.

493

Re: Temse: 10 September

Ben wrote:

Hieronder nog wat informatie over Willy Acke:

Collega-magistraat: "Willy heeft dat vaak gezegd: 'Daar, helemaal in het begin, in Temse, ligt de sleutel.' Bekijk de context: tot aan die eerste grote raid in Nijvel zie je vooral wapendiefstallen en geïsoleerde moordpartijen. Midden 1983 is de Bende zich nog aan het bewapenen, met het oog op het echte werk. Pas na Temse beginnen ze de politie uit te dagen en op agenten te schieten." Temse ligt ook in het arrondissement Dendermonde, maar het onderzoek naar de roofmoord is in 1984 overgeheveld naar Nijvel. Als het dossier eind 1985 terugkeert, moet Acke tot zijn afgrijzen vaststellen dat men in Nijvel geen klap heeft uitgevoerd. Er is niet één onderzoeksdaad gesteld."

Bron: Humo | Douglas De Coninck | Juni 2006

Geen enkele onderzoeksdaad in Nijvel! Dit is verdacht weinig.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

494

Re: Temse: 10 September

the end wrote:

Geen enkele onderzoeksdaad in Nijvel! Dit is verdacht weinig.

Ik vraag me af als dit een gegeven is welke de journalist er zelf heeft uit willen afleiden of als dit gegeven een feit is. Een magistraat zal zo'n uitspraak niet snel doen want deze weet hoe snel een "onderzoeksdaad" gesteld kan zijn.

Non semper ea sunt quae videntur

495

Re: Temse: 10 September

Dit is niet weinig maar het onderzoek is volledig nihil geweest door onderzoeksrechter Pierre Hennuy. Het dossier kwam terug zonder enige opdracht noch kantschrift dat is uitgeschreven door deze onderzoeksrechter.

Re: Temse: 10 September

FreCR wrote:

Ik vraag me af als dit een gegeven is welke de journalist er zelf heeft uit willen afleiden of als dit gegeven een feit is. Een magistraat zal zo'n uitspraak niet snel doen want deze weet hoe snel een "onderzoeksdaad" gesteld kan zijn.

Het antwoord op je vraag, FreCR, staat in het verslag van de Tweede Bendecommissie:

Een belangrijk teken van deze neergang van het onderzoek is het feit dat het dossier betreffende de overval op het textielbedrijf Wittock-Van Landeghem dat begin 1985 door het parket van Dendermonde werd overgemaakt aan dat van Nijvel, in september 1985 naar Dendermonde terugkeerde zonder dat er écht iets mee was gedaan. Geen wonder dat een (anonieme) politiecommissaris in november 1986 De Standaard meedeelde dat het "een regelrechte ramp" zou zijn, wanneer het onderzoek van Dendermonde zou worden overgeheveld naar Nijvel. (241)

(241) DS, 10-11 november 1986; PD, 41, 72-73; GI, 72-73.

497

Re: Temse: 10 September

Blond haar aangetroffen in de handpalm van de heer Broeders. Wat betekent dat hij zich heeft verzet met één der daders. Als ik me verder niet vergis is er ook blond haar aangetroffen op de achterbank van de Saab Turbo.

498

Re: Temse: 10 September

luk paard wrote:

Wat die getuigenis betreft:

Dit maakt alleszins duidelijk dat het geen professionele opgeleide commando is geweest!
Geen enkele opgeleide commando zou zich op deze manier in de kijker willen werken...ook op geen andere manier overigens!
(geloof mij vrij)
Indien zij niet gestopt waren en teruggekeerd om de fotograaf "af te dreigen " zou er geen haan naar gekraaid hebben en waren zij allicht gewoon deel geweest van een hele verzameling foto's die dag op die plek genomen door de jonge fotograaf in functie van zijn schoolwerk!
Kortom deze actie was totaal fout...uit hoofde/in hoofde van een professioneel! Dus dat waren zij dus zeker niet!

Dat het ook geen "politiemensen" waren uit eender welke streek/regio dan ook mag ook duidelijk zijn want ook die zouden zich niet op die manier gedragen.

Waren het criminelen? Ja allicht wel...of alleszins'n stel hufters! Hufters/criminelen die zich uitermate onaantastbaar voelden...of zich helemaal "de man/vrouw voelden"...en dus eventjes verhaal gingen halen omdat ze merkten dat ze werden vastgelegd op foto!
Dat had dus zoiets van overmoed...en ook zich op dat moment belangrijk voelen...belangrijk in de zin van " wij zijn hier stoere mannen/vrouw en zullen eventjes de spierballen rollen!
Een geheel amateuristische houding dus...of mogelijk ook een houding van "een onaantastbaarheid en arrogantie gevoel of althans zo willen voorkomen".
Dus wie weet wel een stel zotten...maar of zij iets met het voorval een week later hebben vandoen is zeer de vraag!

Dat de politie/RW er niet veel mee gedaan heeft kan aan velerlei zaken liggen maar zeker niet aan het feit te Temse een week later want daar had niemand op dat moment enige weet van. Dat kan ook niet want er bestaat geen glazen bol!

Kortom deze getuigenis laat niemand een beetje verder op schieten.

Maar misschien waren ze gedrogeerd? (volgens mij zijn er wel meerdere bendefeiten gerelateerd aan drugsgebruik).

Re: Temse: 10 September

ele9 wrote:

Maar misschien waren ze gedrogeerd? (Volgens mij zijn er wel meerdere bendefeiten gerelateerd aan drugsgebruik.)

Dat de bendeleden drugs gebruikten lijkt me zeker niet onwaarschijnlijk, maar ik denk dat als het rijkswachters waren die de inbraak pleegden, zoals weleens gesuggereerd wordt, dan zouden ze de voorbereiding vermoedelijk toch wel enigszins nuchter hebben gedaan. En ze zouden vooral niet gestopt zijn om een fotograaf te bedreigen.

We weten natuurlijk niet of dit incident iets met de bende te maken had, maar als het zo is, kan ik Luk wel bijtreden. Het is niet het gedrag van een militair gedrild commando. Het incident toont verder aan dat, áls dit de bende was, er iemand in hun midden was met een zeer kort lontje. Iets wat past bij de manier waarop de bende bij haar overvallen optrad.

Een vrouw meenemen tijdens een verkenning is onder criminelen niet ongewoon, omdat je met een vrouw in het gezelschap al snel betrouwbaarder overkomt, wist iemand uit het milieu mij eens te vertellen.

500

Re: Temse: 10 September

Bij Lekeu zouden vesten en wapens terecht gekomen zijn. Onderstaand is ook interessant » Forum

Baugniet is een heel interessante schakel tussen Waver en de omgeving van De Staerke en Temse.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.