91

Re: Manipulaties

Verbaast me niks... En zijn voorgangers-ministers van Justitie?

92

Re: Manipulaties

Pff, nog meer zaken aanvoeren zonder bewijs, zelfs geen aanwijsbaar motief, smijt het maar bij de overige 3 miljoen pagina's van dat. Hoeveel zitten er zo wel in dat groot complot?

93

Re: Manipulaties

bkv wrote:

Ik ken daar dus niets van maar is dit ballistisch onderzoek later nog eens opnieuw gedaan en beschouwt men nu ondertussen de technieken van toen nog steeds als 'onfeilbaar'? Het lijkt er alleszins op dat deze expert er twee keer naast zat maar ondertussen wel per se Bouhouche wou vrijpleiten en de Borains laten veroordelen.

Welnu, de aanslag op Vernaillen was in 1981. Het proces van Bouhouche & Beijer was (begonnen) in 1994. Als de bewijzen niet al te groot of hard te maken zijn, en je "hoofdbewijs" als Openbaar Ministerie/speurders/slachtoffers is opgebouwd rond een (in dit geval) ballistische expertise. Als diegene die deze expertise deed dan 13 jaar na de aanslag als getuige op het proces zegt dat het expertiseverslag toch niet juist is, dan kan je het resultaat wel al raden vermoed ik.

De gevonden kogels/kogelhulzen zullen wel verdwenen, omgewisseld, of nooit gematcht hebben wellicht waardoor een nieuwe expertise als uitkomst ook geen match zal geven. Dat de expert tot in de rechtszaal gewacht heeft om daarmee af te komen, dat lijkt me toch wel in de richting van manipulatie te gaan. Als beschuldigde (Bouhouche & Beijer dus) weet je overigens wellicht zelf wel dat het de juiste kogelhulzen niet waren, en dan ga je niet uw veroordeling gaan afwachten maar dan laat je een tegen-expertise doen. Dat maakt het nog wat meer verdacht.

Het zou dus wel eens goed kunnen zijn dat de expert onder druk stond om dit alles te doen.

Conclusie: onmiddellijk verschillende expertises uitvoeren had geen kwaad gekund. Het is ook zo dat als men bijvoorbeeld kogelhulzen vindt die een match geven, men als speurder wellicht niet "nog wat meer kogelhulzen op andere locaties/bergplaatsen" zal gaan zoeken.

Hoe het allemaal precies is gelopen tot in detail, dat weet ik niet, maar bovenstaand zal waarschijnlijk wel dicht in de buurt komen.

Dat voor het geval rond de bijlage in deze open brief. Blijkbaar zijn er daar bovenop nog veel andere zaken die niet pluis waren. Erg om te zeggen, maar dit zal ook geen alleenstaand geval geweest zijn.

bkv wrote:

Pff, nog meer zaken aanvoeren zonder bewijs, zelfs geen aanwijsbaar motief, smijt het maar bij de overige 3 miljoen pagina's van dat. Hoeveel zitten er zo wel in dat groot complot?

Ik wil niet als de grote pessimist overkomen, maar dat dossier is zodanig complex en zodanig groot, dat zelfs moest men geen enkele manipulatie in het dossier hebben, dat dit gigantisch moeilijk zou worden moest men schuldigen vinden. Kijk alleen maar al eens naar onnozele PV's van verkeersinbreuken. Van de pakweg 10 PV's zal er wel eentje tussen zitten met fouten waardoor het betwistbaar is. Daarvoor hoef je zelfs geen ervaren en slinkse advocaat te hebben.

Een lichtpuntje is misschien wel de verklaring van minister Geens, dat de daders van manipulatie van bewijsmateriaal (dus niet noodzakelijk "de daders" maar eerder de schuldigen aan het mislukken), als mededaderschap kan gezien worden. Ik heb veel te weinig juridische kennis om dit naar waarde te kunnen inschatten, maar misschien is dat iets wat er mogelijks nog kan inzitten om te halen voor het allemaal finaal verjaard is. Iemand enig idee?

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Manipulaties

Ex-magistraat vreest sabotage in Bende-onderzoek

Edwig Steppé, een voormalig magistraat bij het Brusselse parket, moest – naar eigen zeggen – van het parket-generaal in Brussel begin jaren 90 zijn onderzoek rond de rol van veiligheidsdiensten bij de golf van zware misdaden in de periode 1982-1985 stopzetten. Dat heeft hij in een brief aan de partijvoorzitters en het federale parket aangeklaagd.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

95

Re: Manipulaties

Ik vrees dat we met die uitlatingen van Edwig Steppé niet veel kunnen aanvangen; tenzij er een stevig bewijs kan voorgelegd worden. Daarover wordt echter met geen woord gerept. Daarnaast lijkt het me veel opportuner om verder naar de daders te zoeken. Wie zich gaat verdiepen in de kleine en grote manipulaties zal snel verstrikt raken in het gesponnen web van politici en magistratuur die het dossier al hebben verziekt. De nog in leven zijnde daders (?) zullen dat graag zien gebeuren.

Re: Manipulaties

Een probleem is ook dat dit een "zou kunnen"-verhaal is. Schijnbaar wilde hij - zoals ook Troch - kijken OF er koppelingen waren tussen het Bendedossier en een aantal andere dossiers. Dit betekent niet dat die links er ook zeker waren. Een weigering van anderen om dit te onderzoeken, is hiervoor geen bewijs. De reden kan ook banaal zijn: magistraten die willen scoren en spectaculaire dossiers daarom graag voor zichzelf houden. Dat mechanisme hebben we vroeger meer dan eens gezien.

97

Re: Manipulaties

Reden kan ook zijn dat alle activiteiten van de Staatsveiligheid simpelweg afgeschermd worden, zonder dat dat wil zeggen dat ze iets te maken hebben met de bende.

Re: Manipulaties

Edwig Steppé heeft het niet alleen over dat ballistisch verslag van de aanslag op Vernaillen maar ook over het feit dat de gevonden carnavalsmaskers in het onderzoek naar Haemers niet geëxpertiseerd werden.

https://i69.servimg.com/u/f69/15/00/61/71/es310.jpg

Re: Manipulaties

Blijkbaar hebben de oversten van Steppé collectief last van geheugenverlies en staat de man dus alleen met zijn verhaal » www.youtube.com

Re: Manipulaties

Ze krijgen het bij de cel op hun heupen met die oude verhalen en met bepaalde tipgevers die koppig hun eigen theorie maar blijven verdedigen. Deze tipgevers riskeren de doodsteek te geven aan het onderzoek. Alles wat al eens onderzocht werd moet nu telkens weer opnieuw onderzocht worden.

"Dans les couloirs de la justice, on indiquait hier que "certains donneurs de tuyaux qui restent accrochés de façon têtue à leur propre théorie risquent de donner le coup de grâce à l’enquête. On doit chaque fois recommencer à enquêter sur ce qu’on a déjà enquêté. On donne sinon l’impression de vouloir couvrir des choses, alors qu’il n’en est rien"

Bron: La Dernière Heure | 16 november 2018