Re: Achterbank

Ik lees nu pas de quote van 'Merovinger' over die achterbank en de verwijzing naar het archief van 'Het Nieuwsblad' van maandag 10 oktober 1983. De tekst is hier weergegeven maar heeft iemand een foto of scan van het artikel in kwestie of kan men me vertellen hoe ik daar kan aanraken (liefst zonder een bezoek aan de koninklijke bibliotheek en het opvragen van de microfiche)? Het mag geld kosten, dat maakt me niet uit.

Deze kwestie is namelijk niet zonder belang en het verwondert me dat hier niet verder op doorgeboomd werd.

Als het artikel verschenen is op 10 oktober 1983 (dus voordat de bank gevonden werd door de politie) dan heeft die fameuze gemotiveerde getuige ofwel gelijk dat ze er inderdaad net na de overval achtergelaten werd, ofwel is hij medeplichtig. Dat laatste lijkt me een zeer riskante strategie. Als de bank er de avond zelf gedumpt werd impliceert dat meteen dat Hilde Geens er met haar theorie naast zat en dat de rijkswachters die achteraf verklaarden dat ze de bank niet gevonden hebben de avond van de feiten omdat ze er niet lag + dat de getuige niet op de parking was wegens geen vastgestelde ID een onwaarheid verkondigden.

Ik zou daar graag uitsluitsel over kunnen krijgen, al was het enkel voor mezelf.

Stropkens: inderdaad zat niet enkel De Staerke in de gevangenis. Maar geef toe: hij verschijnt een aantal keer in beeld op zeer onfortuinlijke momenten in heel het bendeverhaal. Ik vind de idee van een achterbank die los in die Golf staat bij het aankomen en er dan op de parking uitgekieperd wordt zeer vreemd, om het zacht uit te drukken. Laat de gebruikte wagen (en de achterbank die tot een objectieve, unieke identificatie leidde) nu net het enige stuk zijn dat het verband met de feiten in Ohain aantoont, er is geen ballistische link. De vondst van die bank kwam De Staerke en zijn gezel zeer goed uit. Een vergelijkbaar verhaal is wat gebeurde in Anderlues, maar dan voor een paar borains.

In bovenstaand geval denk ik dat we opgescheept zaten met politiediensten van een dusdanig bedroevend niveau dat het al hopeloos was vanaf dag 1.

92

Re: Achterbank

Facts & figures:

ACHTERGELATEN ITEMS

  • De achterbank van de VW Golf en de rugleuning.

  • Een console. Volgens een getuige blijkt dat toen de zwarte VW Golf-auto op de parkeerplaats aankwam, drie personen van wie de gezichten verborgen waren onder nylonkousen, een carnavalsmasker op hun voorhoofd, de achterbank van de auto en de console verwijderden.

Volgens deze getuige vond een rijkswachtdienst het bankje op 11 oktober 1983, vier dagen na de feiten, op de parking. Wat de console betreft, die was weg.

VRAGEN:

Wanneer is deze getuigenis precies opgetekend en door wie?

  1. Op de avond van de gebeurtenissen zelf (vrijdag 7 oktober na 19u50)?

  2. De volgende dag (zaterdag 8 oktober)?

  3. Twee dagen later (zondag 9 oktober)?

Wanneer werd aan een rijkswachtdienst de opdracht gegeven om deze bank terug te halen?

Het beantwoorden van deze vragen kan een heel ander antwoord geven dan de gebruikelijke speculaties over het waarom en hoe.

93

Re: Achterbank

Xenophon wrote:

De tekst is hier weergegeven maar heeft iemand een foto of scan van het artikel in kwestie of kan men me vertellen hoe ik daar kan aanraken (liefst zonder een bezoek aan de koninklijke bibliotheek en het opvragen van de microfiche)? Het mag geld kosten, dat maakt me niet uit.

Is er een bepaalde reden waarom je het artikel wilt hebben? Merovinger heeft alle relevante informatie overgenomen en foto's staan er ook niet in.

Als je het echt wilt hebben, dan mag je een mail sturen naar info@bendevannijvel.com

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

94

Re: Achterbank

Ben tegen X: "Is er een bepaalde reden waarom je het artikel wilt hebben". Vraag ik mij ook af
en "Als je het echt wilt hebben, dan mag je een mail sturen naar info@bendevannijvel.com"

Ik heb ook een vraag Ben, is er een reden waarom je dit artikel hier niet wil plaatsen?

Dit gezegd zijnde denk ik dat er in dit topic 2 mensen het licht gezien hebben, ten eerste forumlid The End en ten tweede auteur Hilde Geens. Ook Merovinger zijn posts zijn interessant. Zijn dit toevallig allemaal mensen die in het bezit zijn of waren van het dossier of stukken van het dossier vraag ik mij dan af.

Wat de anonieme getuige betreft, is anoniem synoniem van dader ... vraagt iemand zich af? Dat vraag ik mij ook af en ik heb reden om te denken dat hij net als de getuige in Aalst kan gevraagd zijn om vlak na de overval weg te stuiven met een golf. Zich realiserend dat hij gevraagd werd specifiek voor die taak maar misschien niet wist wat er exact ging gebeuren (en zichzelf dus niet beschouwde als mededader) kan hij dat verhaal verzonnen hebben. Het is één van de mogelijke hypothesen die ik nog niet las.

» Forum | Forum

Ik vraag mij af of het relaas van de getuige technisch gezien mogelijk was?

95

Re: Achterbank

fenix wrote:

Ik heb ook een vraag Ben, is er een reden waarom je dit artikel hier niet wil plaatsen?

Omdat Merovinger de belangrijkste zaken uit het artikel hier al gepost heeft. Wil je toch graag het volledige artikel, dan mag je dat altijd vragen aan mij.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Achterbank

Ben wrote:

Is er een bepaalde reden waarom je het artikel wilt hebben? Merovinger heeft alle relevante informatie overgenomen en foto's staan er ook niet in.

Als je het echt wilt hebben, dan mag je een mail sturen naar info@bendevannijvel.com

Eigenlijk omdat ik een grote adept ben van het gezegde 'Trust, but verify'. Let wel, niet dat ik Merovinger niet geloof, zijn analyses en opzoekingen zijn van zeer hoge kwaliteit. Maar copy/paste van een tekst lezen op een scherm is één, een reproductie van het origineel met daarop de datum 10/10/1983 is - voor mij - nog iets anders.

Ik ga alles nog eens rustig op een rij zetten maar feit is dat indien dit op 10/10/83 in de krant verscheen, en bijgevolg vermoedelijk tijdens het weekend ter ore kwam van de journalist, er geen 10000 opties meer zijn.

Ofwel waren deze 2 heren de enige getuigen en dan

  • mag heel de constructie van Hilde Geens en de processen-verbaal van de GP Brussel over die 'anonieme getuige' in de prullenbak. Naast de verklaringen van de rijkswachters die in p.v. verklaarden dat de bank er met zekerheid niet lag de avond van de feiten en de pv's waarin de namen van alle aanwezigen opgelijst werden;

  • of degene(n) die de verklaring aflegden aan de journalist deden dat bewust en hadden daderkennis: de bank moest gevonden worden

Ofwel werd de politie benaderd door nog een andere 'anonieme getuige' maar in diens verklaring staan aantoonbare inconsistenties.

Of de politie las maandagochtend de krant en heeft met een krakende vloek contact opgenomen met de journalist, daarna met de oorspronkelijke getuige en post factum pv gemaakt en de bank 'gevonden'.

Ofwel lazen ze de krant en hebben ze heel de zwik bijeen gefantaseerd en er een 'anonieme getuigenis' van gemaakt, die rammelt in een aantal essentiële details. Waarom een anonieme getuigenis indien de bron dezelfde persoon is die al met initialen in de krant stond?

Ervan uitgaande dat het interview de letterlijke waarheid is stel ik me toch een paar vragen:

  • de getuige(n) wandelden met boodschappen naar hun wagen en hebben de daders gekruist op een paar meter terwijl die laatsten binnenwandelden. Hoe komt het dat ze niet opgemerkt werden?

  • de getuige blijft kijken tot Vermaelen neergeschoten is, dan vlucht hij naar de overkant van de straat in een café, belt de politie maar verliest gigantisch veel tijd terwijl hij vragen beantwoordt. Hij stond aan de telefoon en zag de gangsters buiten lopen. Volgens zijn verklaring werd toen de bank uit de wagen gegooid. OK, het was donker, blijkt uit zijn verklaring. Café zal verlicht geweest zijn, hij keek naar buiten, normaal zie je dan geen biet. Kon hij dat allemaal zien? Werd dat nagekeken? Kan de timeline? Er moeten sporen zijn van die oproep.

Op de oude site van de CWB stond vermeld dat de bank op 10.10.1985 gevonden werd door de politiediensten op aangeven van een getuige.

Hilde Geens is niet Guy Bouten: ze fantaseert er niet op los en zal haar analyse gebaseerd hebben op pv's. De inhoud daarvan is zeer moeilijk (eigenlijk niet) verenigbaar met hetgeen volgt uit dit krantenartikel. Om te beginnen de datum van de vondst is anders.

Tijd om alles nog eens naast elkaar te leggen. Maar ik veronderstel dat het opgelost werd en de CWB ondertussen het antwoord achterhaald heeft, want de nieuwe site vraagt geen info meer over die bank.

Re: Achterbank

Is Mero een politieagent? Dat zou betekenen dat hij censureert.

Re: Achterbank

Ik weet het niet maar afgaande op schrijfstijl denk ik dat als hij politieambtenaar is, hij in elk geval officier is en alleszins een opleiding genoten heeft waar foutloos leren schrijven nog iets was waar belang aan werd gehecht. Zelf heb ik nooit de indruk gekregen dat hij spelletjes speelt, als hij de tekst niet integraal gepost heeft zal dat vermoedelijk zijn omdat het anders te lang werd en de weggelaten delen niet relevant waren. Hij is zowel hier als op het Franstalige forum plots gestopt met posten, reden onbekend maar ik betreur het.

Soit, back to business. Na een nachtje erover slapen vraag ik me af of ik niet te gefixeerd ben op die achterbank-kwestie als spoor:

  • Er was geen rechtstreeks ballistisch verband tussen 'Beersel' en 'Ohain' want andere wapens (cal. 12 van RG1 vs 7.65 mm). Maar wel een onrechtstreeks want beide wapens waren al bij 'bendefeiten' gebruikt. Weliswaar is de GP van Brussel erin geslaagd om de patroonhuls kaliber 12 van 'Beersel' te verliezen... de kroon op het werk. Dus vroeg of laat zou men vermoedelijk de link wel gelegd hebben;

  • Als het de bedoeling was van de daders om de bank achter te laten om de zaken te linken dan was dat een grote gok. Ze werd nu al ternauwernood gevonden. De enige die de link legde en de bank herkende was de dochter van Van Camp, omdat er hondenhaar op hing. Je moet maar weten dat dat zal opgemerkt worden. Het is ook niet zo dat dat model van bank een 1 op 1 link vormde met een rode Golf. Als ze een link hadden willen achterlaten dan hadden ze ook simpelweg de Golf ergens kunnen dumpen.

Wat niet wegneemt dat ik het extreem vreemd vind om zo'n achterbank te demonteren, los te laten staan en daarna, na de overval, uit de wagen te halen om ze te dumpen. Die VW Golf was een 3-deurs, dat kan niet simpel en bliksemsnel geweest zijn om die bank eruit te halen. De enige logische uitleg die ik kan bedenken is dat de bank er bij de heenrit moest instaan omdat het toen nog licht was en 3 man in een wagen zonder achterbank, dat trekt de aandacht. Als ze wegreden was een lege kofferbak een ideale schietpositie.

Toegegeven, het overtuigt niet qua uitleg. Ik zou toch ook die fameuze getuige eens door de molen halen en nagaan of hetgeen verteld werd ook effectief mogelijk was qua timing en observatie + uitzoeken hoe het nu exact zit met die PV's van de GP waarin de timing en de feiten niet sporen. Hopelijk is dat gebeurd.

Re: Achterbank

Bedankt Xeno. Ik denk niet dat Mero aan het censureren is. Ze komt later. Het belangrijkste is misschien niet wat voor ons verborgen is. Misschien moeten we rouwen en een kerstfilm kijken.

100

Re: Achterbank

Wat ik mij ook afvraag, werden er op die achterbank geen vingerafdrukken gevonden aangezien ze manueel uit die auto is gehaald? Of staat het vast dat de daders handschoenen droegen? Tevens is het misschien mogelijk om ander DNA materiaal te vinden dan enkel het hondenhaar, of is dit niet meer mogelijk nu?