241

Re: Theorie van speurneus

Ik was eind jaren tachtig actief bij de Volksunie en werkte er op de studiedienst. Jaak Gabriëls was euforisch omdat de partij in de peilingen 12% haalde. Vlaams Blok en Agalev haalden amper een verkozene. De rest was voor de traditionele partijen, CVP, PVV, SP. En dat was al sinds de laatste oorlog zo. Willy Claes, leider van de meest linkse partij van Vlaanderen was een echte pro-Amerikaan en werd benoemd tot Navo-leider.

Een meer makke bevolking kan je je toch niet wensen? De laatste communist verdween hier kort na de oorlog uit het parlement. Dat er (al bij al makke) rakettendemonstraties waren zoals die ook in Amerika zelf voorkwamen belette niet dat onze regering in Kleine Brogel atoomwapens liet installeren, waar tot op vandaag kleine demonstraties tegen worden gehouden waar 99% zich niet druk om maakt. Sorry, maar dit soort volgzaamheid is optimaal en elke actie die je zou ondernemen kan het alleen maar verslechteren. Dat de bevolking 'weer in het gareel moest' als reden voor de aanslagen van de Bende van Nijvel mag je uitsluiten.

242

Re: Theorie van speurneus

fipilip wrote:

Ik was eind jaren tachtig actief bij de Volksunie en werkte er op de studiedienst. Jaak Gabriëls was euforisch omdat de partij in de peilingen 12% haalde.

Bij de verkiezingen van 91 zal de euforie wel bekoeld zijn vermoed ik daar de VU was terug gevallen op 6%.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

243

Re: Theorie van speurneus

fipilip wrote:

Een meer makke bevolking kan je je toch niet wensen?

Kan wel zijn (het leek hier in niets op Italië, Griekenland en Frankrijk met hun strijdlustige communistische partijen) maar dat neemt niet weg dat de perceptie bij kerels als Close of Bougerol wel van die aard was. Dat waren paranoïde fanatici, een beetje zoals die militair in Dr. Strangelove.

Re: Theorie van speurneus

Goed na een paar dagen rust ben ik er weer. Ik ga eens kijken of het nu wel normaal kan. De volgende keer ben ik definitief weg. Op een nieuw begin en vruchtbare discussies.

Re: Theorie van speurneus

Welkom terug speurneus. Ik denk dat uw dreiging andersom meer indruk zal maken: Als het niet normaal gaat, dan blijf ik definitief.

Ikzelf volg het forum al sinds eind 2007. Mensen die komen en gaan, hebben we al genoeg gezien. Ik hoop dat u duurzaam een bijdrage kan leveren. Wees bereid om uw gedachte bij te schaven, uw inzichten te verrijken, uw kennis te vernieuwen, maar vooral kritisch te blijven.

Re: Theorie van speurneus

Noordeling, ik zal uw advies zeker in mijn gedachten houden, er zit wel wat in.

247

Re: Theorie van speurneus

Dat durft ge niet zeggen speurneus. big_smile

248

Re: Theorie van speurneus

noorderling wrote:

Welkom terug speurneus. Ik denk dat uw dreiging andersom meer indruk zal maken: Als het niet normaal gaat, dan blijf ik definitief.

Das een goeie. smile

249

Re: Theorie van speurneus

Hallo, ik volg het onderzoek sinds de publicatie van het eerste echte "Bendeboek" van Hugo Gijsels in 1990. Ik heb met interesse de verschillende theorieën en discussies op dit forum gevolgd, maar ik heb nooit echt willen reageren omdat er zo veel verschillen pistes en hypotheses bestaan (u kent het verhaal van het bos en de bomen). De theorie van Speurneus vond ik interessant genoeg om mij te registreren en om mijn bescheiden mening te delen met het forum:

- Het gaat hier zeker niet om professionals of commando's
- Het gaat zeker om meer dan 3 personen
- De daders zijn een samenraapsel van ordinaire gangsters die een versnelling hoger geschakeld hebben en wellicht zit er één persoon tussen die ooit een miltaire opleiding heeft gevolgd en die zijn kennis aan de andere heeft trachten over te brengen
- Een deel van de daders komt zeker uit het zigeunermilieu
- Er zijn een aantal bewezen feiten die bovengenoemde veronderstelling plausibel maken.

Een korte motivatie.

Waarom geen professionals:
- In de voorgaande berichten werden als voldoende voorbeelden gegeven, gaande van bijna fatale fouten (bv. het kruisvuur) tot de aard van de buit en de verhouding geweld/opbrengst.
- Vermomming: echte pro's zouden niet wisselen tussen carnavalsmaskers, bivakmutsen, ...
- Uitrusting: bij de overval in Aalst getuigt David Van De Steen dat één van de overvallers cowboylaarzen droeg. Wij draagt er nu cowboylaarzen als de kans bestaat dat je snel moet weglopen op een gladde winkelvloer? ie ook verder ...

Waarom ordinaire gangsters:
- Evolutie van de buit: van koffie tot cash
- Vluchtwagen en chauffeur: in één ding zijn ze wel zeer goed, nl het stelen opdrijven en ombouwen van wagens en er mij rijden met de politie op de hielen. De Mossad wordt hier ook voor opgeleid, maar in het criminele milieu is dit ook een handige skill.

Waarom het zigeunermilieu:
- De groep rond de De Staerkes is iets te prominent aanwezig in zowat alle hypotheses. Alibili's rammelen en blijken vervalst en de link met de plaats van heel wat misdrijven is zo vaak aanwezig dat toeval uit te sluiten is.
- Robotfoto's: Vergelijk nr 4 (killer) met Robert Becker en nr 23 (Oude) met Léon De Staerke. Toeval?
- Zowat alle kenners zijn het er over eens dat Johnny De Staerke er bij was. Hij ging op verkenning in Aalst, hij begroef een koffer met wapens vlak na de overval, werd herkend, ...

Link:

Een heel vage link: In Humo (artikel Annemie Bulté) verscheen ettelijke jaren geleden de getuigenis van een frituuruitbater die in de nacht na Aalst een 4-tal over de vloer kreeg waarvan hij duidelijk Philippe en Léon De Staerke herkende. Toeval of niet, maar hij stelt heel duidelijk dat Léon De Staerke cowboylaarzen droeg.  Ze waren zeer zenuwachtig en zaten allemaal onder de modder. Resten van het Bois de la Houssière?

Re: Theorie van speurneus

Stelvio wrote:

bij de overval in Aalst getuigt David Van De Steen dat één van de overvallers cowboylaarzen droeg. Wij draagt er nu cowboylaarzen als de kans bestaat dat je snel moet weglopen op een gladde winkelvloer ?

Waar en wanneer heeft David Van De Steen het over die cowboylaarzen gehad? Ik vind het niet onmiddellijk terug.