Re: Theorie van speurneus

DeadLetterBox, ik stamp niemand de grond in en zo als ik wel vaker heb gemeld, bekijk ik ieder zijn theorie en mening objectief. Ik sluit absoluut niets uit, maar ik verklaar niemand tot persona non grata zoals anderen hier op het forum wel doen. Puur omdat ik een andere mening heb, willen ze niet meer met me praten en beginnen met persoonlijke aanvallen. Dat vind ik niet door de beugel kunnen!

Ik reageer wel eens maar puur omdat personen me daar toe drijven. Ik begin daar nooit mee omdat ik ieder zijn mening respecteer, respect daar gaat het om! Dat iemand het er niet mee eens is fijn geen probleem maar als ik wat feiten opsom dan ben ik een gek die nergens van af weet. De personen waar ik het over heb, weten best wel wat ik bedoel. Stop ermee en ga met respect met elkaar om hoe afwijkend een mening van iemand ook kan zijn.

Ben, mijn mening is dat er wel wat meer moderatie mag zijn. Zie het niet als afkraken maar als positieve kritiek. De site groeit uit zijn voegen. Ik snap best dat je niet 24 uur kan waken, maar misschien is het een optie om een andere moderator erbij te nemen. Het kan mensen ook afschrikken als ze dit allemaal lezen. Dat zijn misschien wel mensen die er meer van weten, dat kan niet de bedoeling zijn.

Het is ook een feit, ook al lees je de dossier 10x door, dat je uiteindelijk een theorie overhoud. Dat geld voor ons maar ook voor de politie. Je leest en gaat denken wat er mogelijk gebeurd is, ook Hilde Geens heeft niet het antwoord op het dossier, alleen een vermoeden. Ik lees alle info die ik lees objectief en vorm dan een beeld.

282

Re: Theorie van speurneus

speurneus wrote:

Het is ook een feit, ook al lees je de dossier 10x door, dat je uiteindelijk een theorie overhoud. Dat geld voor ons maar ook voor de politie. Je leest en gaat denken wat er mogelijk gebeurd is, ook Hilde Geens heeft niet het antwoord op het dossier, alleen een vermoeden. Ik lees alle info die ik lees objectief en vorm dan een beeld.

  1. Ik zeg niet dat Hilde Geens het antwoord heeft. Ik zeg alleen dat dankzij haar boek (waarvan ik hoop dat iedereen het ondertussen al gelezen heeft) er weer tal van nieuwe elementen zijn opgedoken. Die nieuwe gegevens schetsen een beeld. Maar klopt alle informatie en op welke manier kunnen we deze gegevens interpreteren met de informatie die wij al hebben?

  2. Wij hebben geen toegang tot het dossier. Wij hebben enkel toegang tot boeken, artikels, dossiers, verslagen en bepaalde pv's. Net omdat die toegang er niet is (of zeer beperkt), kunnen wij nooit een goede theorie maken omdat wij niet beschikken over alle gegevens. Iedere theorie die je nu maakt, is niet meer dan een gok. Een gok die je maakt met de schaarse informatie die je hebt. En veel van die informatie is waarschijnlijk fout of desinformatie (en dus zo goed als waardeloos). Daarom kunnen wij enkel proberen de beschikbare gegevens te verzamelen en te controleren (dubbel checken). De harde feiten vinden, daar draait het om. Daarom is een theorie maken een bezigheid voor een regenachtige zondagmiddag. (PS: Ik weet dat dit niet uw mening is, dus je hoeft hier niet nogmaals op te reageren.)

speurneus wrote:

Ben, mijn mening is dat er wel wat meer moderatie mag zijn. Zie het niet als afkraken maar als positieve kritiek.

Alle feedback is altijd welkom maar zoals ik al vaak heb gezegd, kan je zo'n zaken beter via mail zeggen. Anders raakt het verloren en het is een persoonlijkere aanpak om problemen op te lossen of uit te praten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

283

Re: Theorie van speurneus

Ben, een terechte keuze in verband met DeadLetterBox, beiden proficiat!

speurneus, het modereren van een forum, en zeker een forum zoals het onze, is een moeilijke zaak. De moderator dient een dagdagelijkse zuivering van de geposte gegevens door te nemen, naar waarde in te schatten en te corrigeren. Ik vermoed dat dit voor ons forum een grote hap is uit de vrije tijd van de moderator. Meer nog, je kan de moderatie niet overlaten aan derden, zoniet verlies je de controle.
Zelf ben ik moderator op een (.nl) website over oorlogen in de 20ste eeuw. Gelukkig kunnen we daar beschikken over verschillende moderators i.v.m. de bedoelde topics (tanks, luchtmacht, zeemacht, ...) wat het werk lichter maakt.

Dit kan hier echter niet. Je kan geen moderator aanstellen voor bv. Bouhouche, De Staerke, Borains. Het forum zou een wirwar worden van welles-nietes. Daarom graag alle respect voor Ben aub!

Beste kerst- en nieuwjaarswensen aan allen die in de loop van het voorbije jaar hun positieve mening hebben geventileerd, discussies zijn aangegaan en tijd hebben vrijgemaakt om hun mening te staven. Dat het jullie goed gaat in 2014. smile

Re: Theorie van speurneus

Ben, als je me een beetje kent weet je dat ik wel ga reageren, sorry hiervoor. Het kan zijn dat je me niet helemaal snapt. Ik zeg niet dat we een exacte theorie kunnen maken, dat zeker niet. We kunnen het op zijn minst proberen naar aanleiding van de informatie die wij wel hebben uit stukjes dossiers, boeken en andere info. Ik juich het absoluut toe dat er mensen zijn die hun theorie delen. Iedereen hier op het forum doet een gok, zelfs Hilde Geens doet een gok. Wij persoonlijk pakken eruit wat ons het meest waarschijnlijk lijkt. Het zal me niet verbazen dat de politie ook niet meer weet waar te zoeken, dit zal waarschijnlijk komen omdat er wel info in de dossiers staat maar lang niet altijd de goede. Dit komt ook door het verleden, het dossier keer op keer verplaatsen, stukken raken zoek, ... Dit is trouwens van alle tijden het gebeurt nog steeds wel eens. Ik zal in het vervolg mailen bij klachten.

LEO, ik heb al vaak aangegeven dat ik veel respect voor Ben heb in meerdere post want de intentie van deze site is meer dan oke! Nee, ik snap best dat je niet op ieder onderwerp een moderator kan zetten maar gewoon 1 mannetje meer voor het hele forum moet kunnen.

Beste wensen voor iedereen. Ik ben namelijk van mening dat iedereen hier een positieve bijdrage geeft aan het forum, ook al komt het er misschien soms rot uit. Dat kan beter in 2014.

285

Re: Theorie van speurneus

Ik denk dat termen als "dat is bull shit" niet echt een vruchtbare bijdrage leveren om tot een oplossing te komen. Als in het onderzoeksteam ook op een soortgelijke manier met elkaar werd en mogelijk nog steeds wordt gecommuniceerd, dan verbaasd het mij niks dat de zaak niet is opgelost. We zijn een vrij land, iedereen mag zijn mening ventileren. Of het woord "marginalen" wel of niet gebruikelijk is, doet er niet veel toe. Het is nog kwalijker als iemand monddood wordt gemaakt. Een bekende misdaadverslaggever heeft een bijzondere hekel aan complot denkers. Peter R. de Vries niet de minste, heeft verschillende zware delicten opgelost, meervoudige moorden etc. Hij is niet echt mijn type, maar hij is een zekere kei in opsporing. En heeft in Nederland en ook internationaal zijn naam gemaakt.

Ik ben ook niet dol op het complot denken, tenzij het tegendeel kan worden aangetoond. Daarnaast ben ik van mening dat veel dingen door elkaar worden gehaald, corrigeer me als ik het verkeerd heb. Maar op een bericht van mij werd ook merkwaardig commentaar gegeven in relatie tot het natrekken van "indirect bewijs", zoals de abonneehouders van een wapenblad zinloos zou zijn. Het zou beter zijn geweest om het DNA na te trekken volgens degene die commentaar gaf. Ik heb zelf behoorlijk veel ervaring in de opsporing. En zie meteen dat er dingen door elkaar worden gehaald. Want DNA is in feite ook "indirect bewijs". smile

Wat ik wil zeggen is dat ik bang ben dat op deze manier we toch nergens komen. Bepaalde mensen weten het blijkbaar veel beter dan anderen, als dat zo is, waarom is de zaak dan nog niet opgelost. Heel veel dingen zijn niet eens bewezen, of het nou gaat om surveillance technieken, radio contacten e.d. Hoe wil je uberhaupt zaken gaan toetsen aan info uit boeken e.d. Hoe weet je wat er in de boeken staat juist is? Of in een artikel? Ik ben ook van mening dat Ben vanuit zijn beheer rol, berichten waar word gesproken in termen als "bull shit" ook moet laten zien dat dit niet kan. Leden van het forum kunnen mogelijk onterecht gaan denken dat er een soort "vriendjespolitiek" heerst. Als beheerder moet je dergelijke taal niet dulden, tenzij je wilt dat het forum zijn waarde gaat verliezen. Dan moet je het gewoon laten zoals hoe het nu gaat.

Ik moet namelijk ook toegeven dat ik een tijdje mijn interesse in het forum ben verloren, vanwege de gang van zaken. Ik ben bang dat ik niet de enige ben. Ik denk wat de zaak zelf betreft, het beter is om het te laten verjaren. Net zo onprofessioneel als er hier wordt gecommuniceerd door bepaalde leden, geschiedt dit ook door het huidige onderzoeksteam. Modder gooien naar het vorige team en dit breed in de pers bekend maken, zegt meer dan genoeg. Een vrolijke kerst toegewenst en ga vredevol met elkaar om.

286

Re: Theorie van speurneus

Informatie verzamelen en checken, een theorie lanceren en alle andere activiteiten op dit forum hebben altijd een belangrijke beperking. We kunnen er namelijk niets mee aanvangen. Het zijn alleen maar de speurders die met de info een theorie kunnen checken door oa mensen te ondervragen. Toch is het forum (en de verzamelde info en theorieën) niet nutteloos. De speurders lezen ook mee. Zo werd Bely pas ondervraagd na zijn getuigenis op het forum.

Re: Theorie van speurneus

DeadLetterBox wrote:

Kom he noorderling, ik ben altijd al vrij diplomatisch geweest en respect getoond voor ieders mening op het forum. Misschien moeten we gewoon allemaal net iets meer open staan voor commentaar en tegelijk onze eigen commentaar net iets meer filteren voor we die ventileren, net als die zin hierboven, die anders aanstoot geeft en een slechte nasmaak laat hangen bij de mensen. En dat vergeet men niet snel. En bijgevolg zal je volgende post ook wat kritischer ontvangen worden.

Mijn excuses dat ik Belgen heb gestigmatiseerd. Ik deed het eigenlijk expres en meende het niet. Het was om de aandacht even te trekken dat ik het echt raar vind dat speurneus persoonlijk wordt aangevallen of min of meer voor gek wordt verklaard, zonder dat iemand daar voor op komt. Daardoor liet ik me even gaan, en voor alle duidelijkheid, alle Belgen die ik ooit ontmoet heb, waren hartverwarmend aardig of gewoon vriendelijk en beleefd. Ik heb zelfs mijn Belgische vlaggen al in huis voor het komende WK in het geval Nederland er vroegtijdig uit ligt.  Vive la Belgique !

Re: Theorie van speurneus

Ben, merci voor de prijs, is er ook een biermand ofzo bij? smile

Noorderling, ik begrijp wat je bedoelt. Maar besef, en dit gaat op voor elk forumlid, dat wanneer je iets schrijft met een bepaalde intentie of in een bepaalde context die jij zelf op dat moment voor ogen hebt, deze zelfde context niet altijd kan worden aangevoeld door de lezer en bijgevolg kunnen sommige geschreven statements heel verkeerd worden opgevat.

Sommige mensen zullen sneller reageren dan anderen, ook weer iets persoonlijks dat bij een gematigd mens dan weer als een 'persoonlijke aanval' kan worden ervaren terwijl dat misschien niet zo zeer het geval is als wel een emotionele reactie.

Zowel de indrukken die speurneus beschrijft als de indrukken die anderen beschrijft zijn niet noodzakelijk de echte situatie, maar een vervorming van ieders opvatting van de geschreven tekst. We kennen niet elk de context of gedachte of bedoeling die achter een zin kan schuilen.

Net daarom moet iedereen proberen rekening houden met die misverstanden en reacties. We moeten soms eens elkaar het voordeel van de twijfel durven geven of een uitspraak laten bezinken alvoorens te antwoorden.

Servo per Amikeco

289

Re: Theorie van speurneus

noorderling wrote:

Daardoor liet ik me even gaan, en voor alle duidelijkheid, alle Belgen die ik ooit ontmoet heb, waren hartverwarmend aardig of gewoon vriendelijk en beleefd.

Dan hebt ge mij nog niet ontmoet. big_smile

Re: Theorie van speurneus

DLB en geronimo, dank voor de bijval (lees vergiffenis), wel jammer dat dit moet komen van twee mensen die reeds uitmunten in verdraagzaamheid. Ik hoop echt dat we het op de Belg... pardon, op-de-man-spelen voortaan achterwege kunnen laten en aanvaarden dat inhoudelijke kritiek de basis is van iedere totstandkoming.