Re: Theorie van speurneus

Je begrijpt de essentie toch wel neem ik aan? Het geweld wat de bende van Nijvel gebruikte, is voor de jaren 70 of 80 misschien ongezien, maar als je kijkt naar het verleden dan zie je dat er van tijd tot tijd groepen ontstaan - vooral binnen het marginale - die extreem ontsporen en veel geweld gaan gebruiken. Het hoeft dus niet altijd goed georganiseerd te zijn, er hoeven niet altijd meester breinen achter te zitten. Gewone simpele marginale criminelen kunnen hier ook tot in staat zijn, zie de Bende van Nijvel en zie bijvoorbeeld ook de bende van Venlo. Ook de bende van Venlo waren marginalen simpele zielen die steeds meer ontspoorden.

Maar dit alles maakt de zaak zeker niet minder erg of eng. Ook al zijn het marginalen, onderschat niet waar toe deze lieden in staat zijn ze deinzen voor niets terug. Ze zijn op hun manier zeker van zichzelf, ze doen wat hun nodig achten inclusief moorden!

Re: Theorie van speurneus

noorderling wrote:

Het zal niemand verbazen, ook ik deel de mening van speurneus, een zienswijze die ik hier al jaren uitdraag. Er zijn wel wat misten en maren.

1. Ik ben er niet zeker van dat het ook geldt voor 1985;
2. Ik sluit ook niet geheel uit dat er mollen of agenten zijdelings al betrokken waren in '82/'83.

Voor de rest kan ik me er geheel in vinden. Vooral omdat zoveel acties van de Bende op improvisaties lijken. Ik heb nog geen rode draad ontdekt in de eerste reeks anders dan vooral ontspoorden die het doen voor de kick. Echter zolang de marginalen-piste niet is bewezen, sluit ik niks helemaal uit. Het wachten is al decennia op de missing link.


Ook voor 1985 denk ik aan marginalen. Het zou kunnen dat er enkelen afgehaakt waren of een lager profiel aannamen maar die zijn zeker vervangen door personen die ook in deze groep actief waren.Misschien hebben ze wel wat gewisseld, leden die bijvoorbeeld moorden pleegden voor 1985 zijn nu uitkijk of chauffeur en leden die uitkijk en chauffeur waren voor 1985 doen nu actief mee aan de overvallen en moorden. Het kan natuurlijk zijn dat sommige leden niet verder wensten te gaan en deze vervangen werden maar praten doen deze lui niet, dat past niet in de wereld van de Bende van Nijvel.

Ik denk ook dat er rotte appels binnen de politie al vanaf het begin betrokken waren, het kan ook de 22 maanden stilte verklaren misschien hebben de rotte appels wel doorgegeven dat de goedwilde agenten op een heet spoor waren. Ze raden ze aan om een laag profiel aan te nemen zodat zij bijvoorbeeld de tijd kregen om wat tegenwerking te plegen zodat ze weer uit de wind zaten.

Waarom zijn ze dan gestopt na 1985? Dat is een goede vraag. Het zou er mee te maken kunnen hebben dat ze uiteindelijk gewoon vonden dat het niet genoeg opleverden of dat het toch op hun zenuwen ging werken iets dat ik trouwens niet geloof. Het risico werd misschien toen toch echt te groot aangezien iedereen alert was en zelf het leger op straat kwam, ze wisten dat als ze door gingen ze vroeg of laat gepakt gingen worden. Betekend dat dat de leden niet meer crimineel verder gingen? Nee, dat zeker niet ze zijn overgegaan op andere dingen dat kan zomaar weer een simpele inbraak zijn het profiel is dan weer laag en je zit weer uit de wind.

23

Re: Theorie van speurneus

Ik begrijp de essentie waar je op aanstuurt wel, alleen zou ik het zo niet naar een vergelijking zoeken, want een dergelijke stelling kan ik ook omdraaien. Enkele jaren geleden heeft een rebellenbeweging in Congo gedurende 4 dagen een dorp gegijzeld. In die enkele dagen werden meer dan 300 mannen en vrouwen, baby's en bejaarden meermaals gewelddadig verkracht terwijl VN soldaten ook in dat dorp gepasseerd zijn.

Men heeft dit achteraf onderzocht en men is tot een zeer spijtige conclusie gekomen. Die rebellenbeweging heeft dit uitgevoerd zodat men bij de toenmalige onderhandelingen met hen zou rekening houden. Die verkrachtingen werden dus niet uitgevoerd omwille van seksuele driften. Ik kan u verzekeren dat die rebellen zeer marginaal leven en dat zij zeer extreem geweld kunnen toepassen.

Re: Theorie van speurneus

Werner wrote:

Persoonlijk zou ik niet een profiel van de misdadigers opstellen aan de hand van de gebeurtenissen in een verzamelde context. De rede dat het geweld van de Bende van Nijvel als extreem werd bekeken, ligt in het feit dat het geweld op dat moment in België ongezien was.


In 1980 wordt er een moord gepleegd op een juwelier in Sint-Genesius-Rode. Enkele weken later in zijn achtertuin worden drie Fransen vermoord met hetzelfde vuurwapen en een tiental messteken per man. Tussendoor werd in Lennik gewezen cafébazin Sofie Verpeuten vermoord voor wat klein geld door dezelfde daders. Een Griek die in haar straat woonde is waarschijnlijk ook vermoord, hoewel men hier spreekt van zelfmoord.

Vijf of zes doden, bijna evenveel als de Bende van Nijvel in 1982-1983; zeer gewelddadige werkwijze; geen of weinig buit; nutteloos geweld buiten proportie; moordwapen nooit teruggevonden; de verdachten van deze moorden zwegen als vermoord; ze gingen vrijuit; ze hadden geen politiek motief.

Re: Theorie van speurneus

Werner wrote:

Ik begrijp de essentie waar je op aanstuurt wel, alleen zou ik het zo niet naar een vergelijking zoeken, want een dergelijke stelling kan ik ook omdraaien. Enkele jaren geleden heeft een rebellenbeweging in Congo gedurende 4 dagen een dorp gegijzeld. In die enkele dagen werden meer dan 300 mannen en vrouwen, baby's en bejaarden meermaals gewelddadig verkracht terwijl VN soldaten ook in dat dorp gepasseerd zijn.

Men heeft dit achteraf onderzocht en men is tot een zeer spijtige conclusie gekomen. Die rebellenbeweging heeft dit uitgevoerd zodat men bij de toenmalige onderhandelingen met hen zou rekening houden. Die verkrachtingen werden dus niet uitgevoerd omwille van seksuele driften. Ik kan u verzekeren dat die rebellen zeer marginaal leven en dat zij zeer extreem geweld kunnen toepassen.


Dat is toch anders. Men wist wie de rebellen waren, die hadden na de verkrachtingen dus een positie. Men wist niet wie de Bende van Nijvel was ze waren niet bekend en gaven dus ook geen teken wat ze wilden, ze hadden geen positie te verdedigen die rebellen wel. Als je de Bende van Nijvel onderzoekt kom je nergens echt uit. Bijvoorbeeld de hypothese dat de CCC het verlengde was van de Bende van Nijvel omdat die acties plaats vonden tijdens de stilte van de Bende van Nijvel. Draai het dan om: CCC is het verlengstuk van de Bende van Nijvel, zo kom je in complotten die er eigenlijk niet zijn. In mijn opinie duid alles op marginalen die gewoon niets te verliezen hadden die uit een milieu kwamen waar geweld, alcohol, drugs gewoon waren evenals de omgang met wapens.

Re: Theorie van speurneus

speurneus wrote:

Ook voor 1985 denk ik aan marginalen  het zou kunnen dat er enkelen afgehaakt waren of een lager profiel aannamen maar die zijn zeker vervangen door personen die ook in deze groep actief waren.

Ikzelf vind de overgang van moordlustig naar een soort massamoord best wel groot. Tegelijkertijd zou dit ook het stoppen van de Bende kunnen verklaren. Men was te ver gegaan.

Re: Theorie van speurneus

noorderling wrote:

Ikzelf vind de overgang van moordlustig naar een soort massamoord best wel groot. Tegelijkertijd zou dit ook het stoppen van de Bende kunnen verklaren. Men was te ver gegaan.

Groot ja, onverklaarbaar niet. Het werden in de loop der tijd steeds meer moorden. Zo begon de bende van Venlo ook. Het kan inderdaad ook verklaren waarom ze stopten ze waren nu echt te ver gegaan. Er werd meer en meer op hen gejaagd, zelfs het leger was op straat. Dan is het niet meer te houden, bij zowat iedere supermarkt word je opgewacht. Geen ontsnappen meer aan, stoppen is de enige optie.

28

Re: Theorie van speurneus

fipilip, wat je aanhaalt is zeer erg, maar zonder de gebeurtenissen te kennen, heb ik de indruk dat die misdaden veel discreter zijn uitgevoerd dan de Bende van Nijvel.

speurneus, aangezien wij de Bende van Nijvel niet kennen, noch hun motieven, kunnen we ook niet oordelen waarom zij gestopt zijn. In sommige daden sluit ik uw theorie niet uit, maar het is niet overal toepasbaar. De vraag blijft dan hoe je dit in sociale wetenschappen en criminologie moet gaan toetsen. Al die theorieën waarbij de CIA en CCC en noem maar op, zou verband houden, laat ik er gewoon buiten.

Re: Theorie van speurneus

Er wijst veel naar marginalen. Voor mij steken er 3 momenten echt uit:

  1. Het gedrag in de Auberge te Beersel met eten en drank, voor of na de moord op VDE. Wie doet zoiets?

  2. Het gedrag in Maubeuge. De daders zijn geheel gefocust op de champagne wijn en thee. Nemen veel risico om deze op dat moment te bemachtigen. Terwijl 1 of 2 daders  de boodschappen uit de winkel halen, is de Bende uiterst kwetsbaar. Wie doet zoiets?

  3. De Colruyt in Nijvel. In het boek van Finné, wordt melding gemaakt van het stelen door de Bende van een lasbrander vlak voor ze hun slag slaan bij de Colruyt. Zou een goed voorbereide bende een geplande actie zo uitvoeren? Nee dus. Onmogelijk.

Re: Theorie van speurneus

Werner, nee we kennen ze niet. We proberen een uitleg te vinden voor de daden van deze bende, dus ook een mogelijke verklaring voor het stoppen van de bende. Die genoemde voorbeelden kunnen de oorzaak zijn van het stoppen. Ik vind dat de marginalen piste onderbelicht is te veel focus op complotten.

noordeling, dit zijn inderdaad goede voorbeelden voor het marginale gedrag van de bende. Een huurling begint hier nog geen eens aan.