361

Re: Theorie van speurneus

Sorry maar ik vind toch niet dat het meestal om een kleine buit ging zoals dikwijls in de media wordt beweerd. Inderdaad in de beginjaren wel maar in Delhaize Genval 692.000bef,  Delhaize Ukkel 600.000bef, Colruyt Halle 704.077, GB Houdeng-Goegnies 800.000bef, Delhaize Beersel 1.3 miljoen bef, Overijse 991.000bef, Aalst 937.000 bef. Je moet rekenen dat je in die tijd voor 300.000 al een mooie auto kocht. Ik vermoed dat er wel een paar mee deden voor het geld en anderen zoals de schutters omdat ze psychopaat waren en het systeem voor schut wilden zetten.

Re: Theorie van speurneus

howitzer wrote:

Sorry maar ik vind toch niet dat het meestal om een kleine buit ging zoals dikwijls in de media wordt beweerd. Inderdaad in de beginjaren wel maar in Delhaize Genval 692.000bef,  Delhaize Ukkel 600.000bef, Colruyt Halle 704.077, GB Houdeng-Goegnies 800.000bef, Delhaize Beersel 1.3 miljoen bef, Overijse 991.000bef, Aalst 937.000 bef. Je moet rekenen dat je in die tijd voor 300.000 al een mooie auto kocht. Ik vermoed dat er wel een paar mee deden voor het geld en anderen zoals de schutters omdat ze psychopaat waren en het systeem voor schut wilden zetten.

Formlid Boemerang heeft een mooi overzicht geplaatst over het verschil tussen B.V.N. en Haemers terug te vinden onder buit. De minimalen buit van Haemers was 7 miljoen frank. Nu waren de B.V.N. leden zoals speurneus stelt marginalen? Ik denk zelf van niet, zo'n geoliede machine pakt dan wel een bankje mee voor het geld. Daar integen heeft formlid Noordeling wel eens voorbeelden geplaats waar door je het niet kan uitsluiten.

Bende van Venlo: escalerend geweld, heel veel feiten, maar toch een gebrek aan goed bewijs, getuigen/mededaders die niets zeggen.

Bende van Leerdam (even googelen) jaren '90. Groep die tal van misdaden pleegden en lang hun gang konden gaan. Die geweld, afpersing en zelfs moord niet schuwden. Specialiteit van de bende van Leerdam was het overvallen van supermarkten.

Ab Abbenhuis overvalt eind jaren 80/ begin jaren '90 supermarkten. Bij 1 van de deze overvallen worden 2 personeelsleden koelbloedig geexecuteerd. Een derde raakt invalide door kogels in de rug.

363

Re: Theorie van speurneus

We weten wel dat sommige leden van d.b.v.n. extreem trigger happy waren en direct het vuur openden ook wanneer het niet nodig was.
Zie de inbraak bij de kruidernier van Maubeuge, de overval op Dekaise, de inbraak in Temse, of de overval op Au Trois Canards. Hier kunnen we toch wel zeker zijn dat het om blind geweld gaat er dat er niet specifieke personen geliquideerd moesten worden.
Ik kan me voorstellen dat er bij de schutters gestoorde personen waren die zeer getraind waren in de omgang met wapens, bij de rijkswacht of in de schietclub, en die graag hun training eens in praktijk wilde omzetten. Chris B past hier ook in het plaatje van getraind, geweldadig en trigger happy. Na zijn ontslag uit Diane wat zijn droomjob was moet hij wel geweten hebben dat hij als gewone rijkswachter zijn speciale training nooit meer zou kunnen gebruiken binnen het wettelijke kader.

Ik lees hier dat de totale buit tussen 6 en 7 miljoen bef moet geweest zijn.
http://bendevannijvel.com/atlas/samenvatting/
Als ik dit omzet naar euro's is dit 175.000€. Als ik hier de inflatie berekenaar op loslaat kom ik uit rond de 750.000€ uit in hedendaags waarde.

Re: Theorie van speurneus

Dat de bende allereerst uit krapuul bestond en dat motieven als extreem-rechts en bewuste destabilisatie er met de haren bij getrokken zijn, wordt bevestigd door het uitstekende artikel van Hilde Geens in Humo van deze week. Eindelijk een stuk dat de bende feitelijk en nuchter benadert, geschreven door een van de weinige mensen die het dossier echt van binnen kent. Een aanrader.

365

Re: Theorie van speurneus

Die zal ik  zeker kopen.  Als ik naar de gebruikte wapens kijk dan vraag ik me ook wel af of we wel van één bende kunnen spreken. Bij de eerste golf werden toch vooral lichte wapens gebruikt zoals een long rifle of dat gestolen 7,65mm pistool, of die diefstal van een kaliber 12 in Dinant. Niet echt de keuze van een professional.
In 1985 was het allemaal wel professioneler met zware wapens en aangepaste gti's.

366

Re: Theorie van speurneus

Ik lees nu al 10 jaar over de vermeende Bende van Nijvel en mijn opinie:  We zijn 32 jaar verder en weten helemaal niks, het merendeel van wat geschreven is, is niet meer controleerbaar of staat vol fouten? Wat en wie moeten we nog geloven? De meest bruikbare bewijsstukken zijn al lang vernietigd? De reconstructie-video die pas in 2010 uitkomt en blijkbaar ook niet klopt? Boeken die 100 potentiële daders aangeven, van de mossad tot de cia. Robotfoto's pas 13 jaar later gepubliceerd? Ik denk niet dat er nu plots verandering gaat komen, 9 speurders extra? Vroeger waren er blijkbaar 100? Sporen zijn al lang vernietigd en sowieso is een vals spoor rap gelegd, beetje vanalles samen in het water gooien en je hebt mist.

Mijn mening: terug gaan naar het punt waar er vordering was ( Troch) en opnieuw beginnen.

Hoewel ik die vorderingen ook maar uit de krant heb gehaald. Zo stond het in de krant: overheveling = ondergang onderzoek, is dat waar of niet? Ik weet het niet meer. Wat moet ik nog geloven?

Re: Theorie van speurneus

Het onderzoek terugbrengen naar Dendermonde is ook geen oplossing. Dat mag dan Dendermonde zijn, zoals bij Troch, maar hoeveel speurders van toen zijn er nog? Het gros is met pensioen of dood. Dus moet je weer nieuwe speurders inwerken. Dat kost jaren. Dan maakt het ook geen verschil waar dat gebeurt. In Charleroi zitten tenminste een paar mensen die er al een aantal jaren op werken en tenminste een deel van het dossier goed zullen kennen. Kortom, het is te laat om nog iets over te hevelen. De tijd die het inwerken van nieuwe speurders kost wordt bovendien altijd weer uitgelegd als "in de doofpot stoppen", wat de zaak ook niet vooruithelpt.

Re: Theorie van speurneus

CleverTrevor wrote:

Het onderzoek terugbrengen naar Dendermonde is ook geen oplossing. Dat mag dan Dendermonde zijn, zoals bij Troch, maar hoeveel speurders van toen zijn er nog? Het gros is met pensioen of dood. Dus moet je weer nieuwe speurders inwerken. Dat kost jaren. Dan maakt het ook geen verschil waar dat gebeurt. In Charleroi zitten tenminste een paar mensen die er al een aantal jaren op werken en tenminste een deel van het dossier goed zullen kennen. Kortom, het is te laat om nog iets over te hevelen. De tijd die het inwerken van nieuwe speurders kost wordt bovendien altijd weer uitgelegd als "in de doofpot stoppen", wat de zaak ook niet vooruithelpt.

Ben ik het absoluut mee eens C.T. Het dossier is zo omvangrijk geworden dat het overzicht totaal kwijt is. Je ziet het nu ook in America met dossier Kennedy, wordt vrij gegeven en niets. Ben met Hugo Coveliers in ter zake eens, stop ermee geef het in handen van academici enz in kader van waarheidsvinding. Tenzij er iemand op zijn sterfbed opbiecht.

369

Re: Theorie van speurneus

CleverTrevor wrote:

Het onderzoek terugbrengen naar Dendermonde is ook geen oplossing. Dat mag dan Dendermonde zijn, zoals bij Troch, maar hoeveel speurders van toen zijn er nog? Het gros is met pensioen of dood. Dus moet je weer nieuwe speurders inwerken. Dat kost jaren.

Ik herinner mij toch een onderzoek in de VS alwaar een op rust gesteld speurder opnieuw de politionele bevoegdheid werd gegeven om opnieuw zijn vorig opsporingswerk te hervatten in een moordonderzoek waarin hij voordien als speurder werkte. Juist omwille van zijn enorme kennis en ervaringen in dat omvangrijk dossier. Was trouwens ook van harte welkom bij de jongere generatie van speurders die verder gelast werden met dat onderzoek. Wat mij betreft, een mooi initiatief om alsnog de zaak een kans te geven tot een definitieve oplossing.

370

Re: Theorie van speurneus

We zullen het binnenkort weten, Vermassen heeft het opgelost. Kuch kuch. » Nieuws