Re: Theorie van speurneus

Ik denk dat het eerder andersom gegaan is. De marginalen piste kreeg men nooit rond, dus is het logisch dat andere theorieën erbij gehaald werden. Verder is het heel normaal dat bij onopgeloste moorden wereldwijd er vanzelf complottheorieën ontstaan. Sterker nog, zonder de aandacht van complotaanhangers zou dit forum dood zijn. Ik hou ze dus liever te vriend.

En ik sluit niks uit. Ik wacht op de dag dat er een bewijs komt voor een Bendecomplot. Liefst met Bouhouche erin. Ik ben dan de eerste om Dim, The End, Ben en vele anderen te feliciteren met hun juiste visie.

Tot die tijd, kijk ik vooral naar wat er wel ligt. En dat is marginaal en wijst naast marginalen.

Re: Theorie van speurneus

Dat de uitvoerders zich aan de rand van of zelfs ver buiten de rand van van de maatschappij leefden is duidelijk. Maar wat winnen die randfiguren met het stelen van ultra geheime kogelvrije vesten op zo'n gewelddadige manier en hoe komen ze aan die info?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Theorie van speurneus

the end wrote:

Dat de uitvoerders zich aan de rand van of zelfs ver buiten de rand van van de maatschappij leefden is duidelijk. Maar wat winnen die randfiguren met het stelen van ultra geheime kogelvrije vesten op zo'n gewelddadige manier en hoe komen ze aan die info?

Het kan net zo goed van een tip komen uit het middenkader. Die vesten leken vooral bedoeld voor eigen gebruik. Er zou ook een complot achter kunnen zitten. Geen van beide theorieën is aangetoond. Geen valt uit te sluiten.

Re: Theorie van speurneus

the end wrote:

Dat de uitvoerders zich aan de rand van of zelfs ver buiten de rand van van de maatschappij leefden is duidelijk. Maar wat winnen die randfiguren met het stelen van ultra geheime kogelvrije vesten op zo'n gewelddadige manier en hoe komen ze aan die info?

Info kregen ze van de rotte appels binnen het politie apparaat waar ze - zoals ik al eerder schreef - denk ik contact mee hadden. Die vesten konden ze goed gebruiken. Ja ze waren geheim, maar relatief makkelijk te pakken. Dat wisten ze. Ze wilden vesten en deze geheime vesten waren  het makkelijkst te pakken en risico's durfden deze bende te nemen moorden was geen probleem. Als het huurlingen waren geweest dan hadden er zeker vesten klaar gelegen, gewoon standaard. Dat was genoeg, ze zouden ze zelf echt niet gaan lopen stelen. Deze vesten hadden ze nodig denk ik omdat ze wisten dat ze voor enkele confrontaties zouden kunnen komen te staan met de politie.

35

Re: Theorie van speurneus

noorderling wrote:

Het kan net zo goed van een tip komen uit het middenkader. Die vesten leken vooral bedoeld voor eigen gebruik.

En als ze nu eens werden gemaakt op bestelling?

Re: Theorie van speurneus

the end wrote:

Dat de uitvoerders zich aan de rand van of zelfs ver buiten de rand van van de maatschappij leefden is duidelijk. Maar wat winnen die randfiguren met het stelen van ultra geheime kogelvrije vesten op zo'n gewelddadige manier en hoe komen ze aan die info?


Dat ultrageheim moet je met een korrel zout nemen. Dat is een fabel, opgeklopt door de pers. Hoeveel arbeiders werkten in die fabriek? Wisten die er niet van? Daniël Van Cutsem, autodief en vriend van Kapllan, werd op foto herkend als een van de mannen die kort voor de raid in Temse de kogelvrije vesten gaan bekijken is. Los van het feit of hij het was of niet: blijkbaar konden "gewone" mensen de fabriek binnen om de catalogus te gaan bekijken.

Dat het bestaan van de vesten ultrageheim was past in de complottheorieën. Dat er niet zo veel ultrageheim aan was wijst er op dat de complottheorieën zichzelf in de loop der jaren versterken met termen als "in militaire commandostijl", "zone de repli, zone de confort" e.d. die een bepaalde sfeer oproepen maar eigenlijk nietszeggend zijn. Natuurlijk had de Bende van Nijvel een comfortzone, men noemt dat ook schuilplaats. Natuurlijk had het iets militair, ze beschikten immers over wapens. Dat gaat allemaal op voor elke gewelddadige overval.

Re: Theorie van speurneus

Sorry Werner, dat snap ik even niet. Bedoel je misschien 'gestolen' ipv 'gemaakt'? Ik wilde zeggen, de Bende leek die vesten nodig te hebben voor zichzelf. Dat is niet echt een groot complot. Je kan je alleen nog afvragen waar de tip vandaan kwam. Dat zou ook uit het middenkader van ordediensten of uit de fabriek zelf kunnen komen. Dus zonder hoge pieten als opdrachtgever.

38

Re: Theorie van speurneus

noorderling wrote:

Sorry Werner, dat snap ik even niet. Bedoel je misschien 'gestolen' ipv 'gemaakt'?

Misschien beide, meer ga ik daar nu niet over zeggen. De vezels werden gemaakt bij TIS dacht ik, en de vest bij Wittock.

Re: Theorie van speurneus

Punt is waarom deze vesten op die manier, en waarom de week erna Nijvel met toch wel opvallende slachtoffers. dit met dezelfde wapens, zeer opzichtig. Er waren kogelvrije vesten genoeg in die tijd. Waarom steel je prototypes van een bevriend buurland? De daders moeten ook weten dat ze daarmee op gevoelige tenen trapten. En dat die vesten zo gemakkelijk te stelen waren blijkt niet uit het geen daar gebeurt is.

Philippe De Staerke kon in 83 amper zijn veters knopen als het op overvallen ging, zonder Salesse was hij niks waard. De overvallers in Nijvel waren van een ander kaliber. En in verband met Aalst als men Philippe De Staerke verdenkt moet men toch ook Baugniet en Julien De Staerke erbij betrekken, en waar komt men dan uit?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Theorie van speurneus

DeadLetterBox wrote:

Je zal wel weten dat ik je hypothese niet deel. Wat mij betreft zijn er veel te veel aanwijzingen en zelfs bewijzen van een prof-aanpak.

Goedemorgen DLB. Jij kan je hart luchten bij het laatste Humo-artikel. Ik citeer over de Colruyt-inbraak te Nijvel:

Alle drie de slachtoffers werden van dichtbij geëxecuteerd, koudbloedig en professioneel.

Na die overval vestigde de Bende ook haar bijna paramilitaire reputatie door tijdens de vlucht voor een achtervolgende Golf van de rijkswacht de twee vluchtwagens langs beide kanten van de weg te parkeren en de Golf van de rijkswacht met kruisvuur te bestoken.

Heel professioneel om nog wel de olie en koffie in te laden. Heel professioneel om de witte Mercedes van Fourez mee te nemen. Heel professioneel om vlak voor de inbraak een brandsnijder te gaan stelen. Heel professioneel om een agent in leven te laten. Heel professioneel om turbo op te blazen. Enz.