Re: Theorie van speurneus

the end wrote:

Punt is waarom deze vesten op die manier, en waarom de week erna Nijvel met toch wel opvallende slachtoffers. dit met dezelfde wapens, zeer opzichtig. Er waren kogelvrije vesten genoeg in die tijd. Waarom steel je prototypes van een bevriend buurland? De daders moeten ook weten dat ze daarmee op gevoelige tenen trapten. En dat die vesten zo gemakkelijk te stelen waren blijkt niet uit het geen daar gebeurt is.

Met vrij makkelijk bedoel ik dat het voor de bende niet moeilijk was daar zij altijd risico's namen, was het voor hun geen enkel probleem. De slachtoffer ook al waren ze opzichtig, zijn gewoon toevallig gevallen ook zij moesten bijvoorbeeld boodschappen doen of tanken. Je kan geen personen lokken naar bepaalde plekken omdat de kans groot is dat ze te laat zijn door wat dan ook nooit precies op tijd, ze moeten dan door iemand daar heen gezonden worden precies op tijd.

Dat is niet te doen, ze schieten dan voor de afleiding nog even wat mensen af om niet op te vallen. Ook dat gaat niet op omdat de eventuele linken tussen de personen toch wel gelegd worden. Alleen was hij misschien niks maar in een groep is alles anders je hoeft je veters niet goed te kunnen strikken om wel goed te kunnen schieten. Marginalen zijn vaak niet bijster slim maar specifieke dingen kunnen ze dikwijls goed: omgang met auto's, wapens, ...

Re: Theorie van speurneus

noorderling wrote:

Goedemorgen DLB. Jij kan je hart luchten bij het laatste Humo-artikel. Ik citeer over de Colruyt-inbraak te Nijvel:

Alle drie de slachtoffers werden van dichtbij geëxecuteerd, koudbloedig en professioneel.

Na die overval vestigde de Bende ook haar bijna paramilitaire reputatie door tijdens de vlucht voor een achtervolgende Golf van de rijkswacht de twee vluchtwagens langs beide kanten van de weg te parkeren en de Golf van de rijkswacht met kruisvuur te bestoken.

Voor leken is een gewapende actie al snel militair omdat mensen dit soort dingen eigenlijk alleen kennen van politie of leger. Met een beetje lezen in boeken en oefenen kan iedereen een kruisvuur leggen op een politieauto, zeker met de juiste wapens heeft de politie daar moeite mee. Hoe je het ook wend of keert, sommige acties van de bende waren gewoon dom en vol risico's echt iets voor marginalen.

43

Re: Theorie van speurneus

speurneus wrote:

noordeling, dit zijn inderdaad goede voorbeelden voor het marginale gedrag van de bende. Een huurling begint hier nog geen eens aan.

Een "marginaal" kan ook ingezet worden als huurling, zonder dat hij of zij het misschien zelf weet.

Het probleem met je aanpak is dat je alle feiten van de Bende wil klasseren binnen één theorie of motief. Het is beter om iedere gebeurtenis apart te bekijken en aan de hand van de feiten (of hypothesen) te zoeken naar het motief van die overval of moord. Zie bv. dit topic » Feiten en hun motief

Ga er ook van uit dat de "Bende" niet bestaat en ga ook van de mogelijkheid uit dat iedere overval werd uitgevoerd door andere groep mensen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

44

Re: Theorie van speurneus

Ben wrote:

Een "marginaal" kan ook ingezet worden als huurling, zonder dat hij of zij het misschien zelf weet.

Inderdaad, ik vind deze hele topic dan ook een non-discussie (het gebruik van "amateurs" was net een heel professionele zet). En nu weer over tot de orde van de dag. De piste De Pomp bijvoorbeeld, dat lijkt toch wel behoorlijk concreet te worden, ondermeer dankzij Geens en de heropflakkerende belangstelling in Vandeuren (tiens, een marginaal, maar wel één met geheime diensten en wapenhandelaars in zijn nek).

Re: Theorie van speurneus

Een beetje respect mag wel dim, net zo goed als de jouwe, zijn theorieën van anderen ook waardevol. Om deze zomaar te kwalificeren als een non-discussie ben je jezelf onterecht aan het ophemelen.

En Ben, ik sluit het niet uit dat er meer aan de hand is. Maar zolang er geen bewijzen zijn van aansturing uit hogerhand van marginalen, blijf ik vooral naar kijken naar wat er wel is. En dat is bv de uitvoering van de Bendefeiten. Dat is hun handtekening. Als ik dan per gebeurtenis kijk naar wat er plaats vond, bv Maubeuge, dan zie ik alleen een stel gekken die champagne willen, die daar heel veel risico's voor nemen. Eerst tevergeefs aan de achterkant inbreken, dan maar aan de voorkant, de winkel in lopen om precies te halen wat ze zoeken. Onderwijl had de gene die op wacht stond al finaal afgeknald kunnen zijn of de banden lek van hun auto. Dan stonden ze daar met wat flessen wijn in hun hand. Met alle goede wil van de wereld kan ik daar geen aangestuurde Bende in zien. Alles wijst op improvisatie en gewelddadige kicks. Iig tot het tegendeel bewezen is.

Re: Theorie van speurneus

dim wrote:

Inderdaad, ik vind deze hele topic dan ook een non-discussie (het gebruik van "amateurs" was net een heel professionele zet). En nu weer over tot de orde van de dag. De piste De Pomp bijvoorbeeld, dat lijkt toch wel behoorlijk concreet te worden, ondermeer dankzij Geens en de heropflakkerende belangstelling in Vandeuren (tiens, een marginaal, maar wel één met geheime diensten en wapenhandelaars in zijn nek).

Misschien moet je dan niet deelnemen aan deze discussie. Wat respect voor een mening of gedachte van een ander mag wel dim. Ik zeg niet dat er geen andere mogelijkheden zijn maar marginalen is in mijn opinie het meest waarschijnlijke. Huurlingen die ingehuurd werden zonder dat ze het zelf weten, gaat mij wat te ver. In de loop der jaren maakten mensen dit dossier te ingewikkeld huurlingen, meester breinen, ...

Het is een feit dat er bijna altijd 3 personen altijd gezien werden: de killer, de reus en de oude. Dat zegt genoeg, dat ze daar niet veel in wisselden. Dus ik denk geen verschillende groepen, de 3 waren er eigenlijk altijd. Ze hadden een groep helpers, die ook uit die groep marginalen kwamen die bijvoorbeeld uitkeken verkenden auto's in orde maakten, ... Deze lui waren misschien wel familie of vrienden. Dat kan ook de reden zijn dat er weinig gepraat word.

Ik zie geen enkel bewijs dat dit huurlingen waren. Je kunt je doel niet bereiken door geen duidelijke boodschap achter te laten over wat je doelen zijn. De strategie van de spanning is maar een theorie. Ik zie hem niet echt bewezen. Dat er misschien rijkswachters aan hebben deelgenomen kan, maar deze rijkswachter waren eigenlijk ook marginaal: hoeren, drugs, sexfuiven. Dat er personen uit het extreem rechtse milieu aan hebben deelgenomen, kan ook maar ook veel van die lui waren marginaal waren uit op kick, sensatie, gewin, ... Dat er misschien enkele wapenfreaks van afwisten kan ook. Deze mensen kicken vaak op het gebruik van wapens, al deze mensen ontmoeten elkaar in bijvoorbeeld cafe's. Als je al die marginalen, freaks, gekken, geflipten bij elkaar hebt kan er een raar groepje ontstaan die lak aan alles heeft.

Als er al een opdrachtgever zou zijn geweest, had hij het zeker niet geaccepteerd dat de bende even wat pralines jatten en nog even een asbak en radio uit de auto haalden omdat als je marginale huurlingen dan gepakt werden ze een probleem hadden en zouden kunnen gaan praten, dan zouden ze uit komen bij een tussenpersoon die dan misschien ook weer zal gaan praten had deze tussenpersoon dan ook weer een tussenpersoon? Als je zo gaat denken dan kom je nergens uit dan kom je uit bij het onwaarschijnlijke.

Dit is slechts mijn mening. Kijk naar wat we wel hebben, kijk niet alleen naar de dingen die wij bijvoorbeeld heel slim vinden van de bende. Kijk ook naar en ik zou zeggen vooral naar de domme acties van de bende dan kom je sneller achter de waarheid, en die kan wel eens heel simpel zijn.

Re: Theorie van speurneus

Correctie, de groep van 2 moest 3 zijn.

48

Re: Theorie van speurneus

speurneus wrote:

Huurlingen die ingehuurd werden zonder dat ze het zelf weten, gaat mij wat te ver.

Je moet wel durven opstaan voor zo'n pistes. Zie bv. naar Nijvel. Wat weten de Borains echt? Welke Borains waren aanwezig in Nijvel? Waarom waren zij daar? Wat hebben ze over hun aanwezigheid te zeggen? Hetzelfde met De Staerke in Aalst: was hij daar vanwege zijn persoonlijke interesse in het warenhuis of hebben bepaalde personen hem gemanipuleerd om eens in Aalst te gaan kijken?

speurneus wrote:

Het is een feit dat er bijna altijd 3 personen altijd gezien werden: de killer, de reus en de oude.

Is dat echt zo?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Theorie van speurneus

De overval op de Colruyt bijvoorbeeld bracht omgerekend ongeveer 30.000 euro op. Dat is gewoon veel voor een overval en zeker voor deze lui. Ze zouden het niet verdienen als simpele arbeider, nee ze hebben geen miljoenen euro's buitgemaakt maar toch zeker wel wat meer dan een ton aan euro's. Dat is veel voor een marginaal. Je kunt er aardig wat mee doen, zo moet je het bekijken denk ik. Reken de inflatie er bij en je komt dan uit op een bedrag dat misschien wel hoger is.

Het ging deze lieden om geld, spullen en kick. Ieder die in de weg stond werd afgeknald, ze schepten genoegen in uit te dagen en kijken of ze ermee weg konden komen. Moorden die je eigenlijk bij Jose van de Eynde nog even zijn beurs leegmaken dit zijn aanwijzingen, ook was er op het kasteel volgens het boek Beetgenomen niet op een profwijze ingebroken, ze jatten oa handdoeken en dweilen. Wat moet je er mee als huurling? Waarom neem je zo een risico?

Re: Theorie van speurneus

Ben wrote:

Je moet wel durven opstaan voor zo'n pistes. Zie bv. naar Nijvel. Wat weten de Borains echt? Welke Borains waren aanwezig in Nijvel? Waarom waren zij daar? Wat hebben ze over hun aanwezigheid te zeggen? Hetzelfde met De Staerke in Aalst: was hij daar vanwege zijn persoonlijke interesse in het warenhuis of hebben bepaalde personen hem gemanipuleerd om eens in Aalst te gaan kijken?

Wat je leest wel, de personen tonen veel gelijkenissen. Is het dan ook zo? Waarschijnlijk wel. 100% weet je het nooit! Het is niet uitgesloten dat hij gestuurd is, absoluut niet. Maar dit kan ook gebeurt zijn in samenspraak met een simpele groep marginalen of onder dwang van hen. Het is niet slim om je daar net voor een overval te vertonen maar als je kijkt in de geschiedenis van de bende zie je wel meer niet heel erg slimme dingen.