Re: Theorie van speurneus

Je kan ook eens kijken naar andere misdaden. Bv. de moord op Sofie Verpeuten. Hoeveel buit? Het geweld staat hier zeker niet in verhouding tot de buit. Het gaat hier dan nog om een oude vrouw: hoeveel weerstand heeft dat mens geboden? Kan zo'n wanverhouding tussen het gebruikte geweld en de op het eerste gezicht onbelangrijke Sofie Verpeuten wel normaal zijn?

Nu vraag ik: welk complot zit hier achter? Welk dubbelleven leidde Sofie Verpeuten? Zou het kunnen dat zij veel meer is dan een oud cafébazin? De moord op haar was professioneel want nooit opgehelderd. Is het zo dat de daders marginalen waren die als huurling in opdracht werkten zonder dat zij het wisten, met een tussenpersoon zodat zij de echte opdrachtgevers niet konden kennen?

Wat is het motief van deze wandaad? Kan je gewoon afkomen met: eigenlijk is er geen motief te bedenken voor zulke onnozele moord net zomin als er een evenwichtig motief is voor de moord op drie Franse inbrekers in de achtertuin van juwelier Valcke. Hier: messteken bovenop kogelschoten, het nemen van een ongelooflijk risico, drie dieven doden in het donker, terwijl alles er op wijst dat ze aan het vluchten waren en je riskeert om er minstens een te missen en tenzij je met zes bent ook riskeert om zelf een messteek te krijgen en ondertussen achtervolgd te worden door buren of politie. Bovendien heeft een van de daders ruzie met een van de slachtoffers. Bovendien in de tuin van een man die eerder al werd vermoord met hetzelfde wapen. Hoe dom of stoutmoedig kan iemand zijn? Daar moet meer achter zitten of niet?

Re: Theorie van speurneus

De opvatting dat het "marginalen" waren werd ook gedeeld door Canadese profilers die zich een jaar of tien geleden over het dossier bogen. Zij kenden de vele complottheorieën rond de Bende van Nijvel niet en wisten weinig van het onderzoek toen ze aan hun analyse begonnen. Die analyse werd dan ook geheel gebaseerd op de werkwijze van de Bende van Nijvel. Er heeft destijds in De Morgen een lang artikel over hun bevindingen gestaan (ik weet niet of dit op de site is terug te vinden, Ben?).

Voor de goede orde: dit was een ander rapport dan dat van Zucker.

Het aardige van de Canadese profilers was dat hun analyse betrokkenheid van de De Staerke-clan niet uitsloot. Want de familie De Staerke representeerde precies het milieu waar de profilers de daders in zagen: een zeer gesloten cultuur waarin een omerta bestaat.

De marginalentheorie geeft geen antwoord op een aantal veronderstellingen die bijvoorbeeld Hilde Geens in haar boek oppert. Zo ziet zij sterke verbanden tussen de Bende van Nijvel, Bouhouche en (via de wapens) Mendez. Maar eerlijk is eerlijk: die verbanden zijn niet keihard bewezen en kunnen dus constructies van onze gedachten zijn.

Er is een misdrijf dat ik moeilijk kan plaatsen in de marginalentheorie: de overval op de juwelier in Anderlues. In Anderlues kwamen de daders schijnbaar puur om te doden volgens de beschrijving van Geens. Aan de andere kant: de enige getuigen van die overval waren kinderen en die zijn op zijn minst zwaar getraumatiseerd, dus hoe betrouwbaar zijn hun verhalen?

Hang ik de theorie van Speurneus aan? Ik weet het niet. Ze is op zijn minst niet zo onwaarschijnlijk als sommigen zullen beweren. De marginalentheorie kan namelijk een heleboel verklaren.

Re: Theorie van speurneus

Mooie bijdrage! De overval kan je denk ik ook in de marginaalen theorie plaatsen het waren van origine kruimel dieven ze hadden waarschijnlijk nog wat tegoed van hem ze kenden de beste man misschien wel uit het verleden ze besloten nu de zaak recht te zetten niet zozeer voor geld maar puur vergelding de heren van de Bende van Nijvel waren niet vies van moorden nu dus ook niet,dat het niet erg prof was lees je ook in het boek van Geens de daders zouden erg zenuwachtig geweest zijn dit was vrij vroeg in het bestaan van de bende dus het zou goed kunnen dat het allemaal nog niet zo gesmeerd liep. In mijn opinie hoeft de moord op de juwelier dus echt niet te gaan om een grote zaak ze moorden zelfs voor wat pralines!

Re: Theorie van speurneus

Ik kan u zeker ook de oudere stukken van Clevor Trevor aanraden. Ik ben hier al jaren fan van hem. Altijd gefundeerd, altijd nuchter.

Re: Theorie van speurneus

noorderling wrote:

Ik kan u zeker ook de oudere stukken van Clevor Trevor aanraden. Ik ben hier al jaren fan van hem. Altijd gefundeerd, altijd nuchter.

Ik heb al wat gelezen van hem en het beviel me inderdaad wel.

Re: Theorie van speurneus

Zoals ik al eerder schreef, moeten we de boel in de juiste volgorde zien. De piste met marginalen, ofschoon voor-de-hand-liggend, is nooit bewezen, dus vind ik het zeker en vast terecht dat anderen daarna aan de beurt zijn om alternatieve pistes aan te tonen.

Ik lees het forum inmiddels al vele jaren, maar een complot is ook nooit aangetoond of aannemelijk gemaakt. Er blijven verschillende scenario's leven. Er is er niet 1 die overheerst. Of een nieuwe parlementaire enquete iets zou uithalen, betwijfel ik.

Rest ons niets anders dan het huidige onderzoek van de Cel Waals Brabant. Daar heb ik absoluut geen vertrouwen meer in. En is de cirkel rond en kom je weer op dit forum uit.

57

Re: Theorie van speurneus

fipilip wrote:

Je kan ook eens kijken naar andere misdaden.

Als je dan toch bezig bent, bekijk dan ook eens de moord op Francesca Arcoulin en Alfons Vandermeulen, of Juan Mendez of François Ertryckx of Paul Latinus of Jules Montel of Bruno Vandeuren, ... en al die andere die misschien te veel wisten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Theorie van speurneus

the end wrote:

Philippe De Staerke kon in 83 amper zijn veters knopen als het op overvallen ging, zonder Salesse was hij niks waard. De overvallers in Nijvel waren van een ander kaliber.

Als ex-legionair zal hij zeker wel weten hoe je embuscades legt. Als ik hier 5 namen moet noemen van mannen die ik capabel acht om zulke overvallen te doen staat hij in mijn top 3.

Re: Theorie van speurneus

Ben wrote:

Als je dan toch bezig bent, bekijk dan ook eens de moord op Francesca Arcoulin en Alfons Vandermeulen, of Juan Mendez of François Ertryckx of Paul Latinus of Jules Montel of Bruno Vandeuren, ... en al die andere die misschien te veel wisten.


Het milieu waarin deze mensen verkeerden bied natuurlijk van naturen een grote kans op een onnatuurlijke dood die niet noodzakelijk in verband met de Bende van Nijvel hoeft te staan, veel van deze figuren hadden zaakjes die het daglicht niet kan of kon verdragen.

Re: Theorie van speurneus

Ben wrote:

Als je dan toch bezig bent, bekijk dan ook eens de moord op Francesca Arcoulin en Alfons Vandermeulen, of Juan Mendez of François Ertryckx of Paul Latinus of Jules Montel of Bruno Vandeuren, ... en al die andere die misschien te veel wisten.


Inderdaad. Deze moorden lijken veel minder op Bendemoorden.

Paul Latinus: goed gecamoufleerde moord.
Mendez, Ertryckx: dood in hun auto, ze zaten er als het ware uren in eer iemand het door had.
Jules Montel: zijn geld bleef liggen bij zijn lijk.
Bruno Vandeuren: niet in zijn auto, maar alweer geen getuigen.
Herdersliedstraat: zelfs de onderburen, eigenaars van het pand, hadden niet door dat er een moord was gebeurd. Bij de Bende waren zij ongetwijfeld mee vermoord geweest.

Kijk ook naar Cams, Zwarts...

Dat zijn moorden van een ander type. Typische afrekeningen. De Bende steelt en moordt in een drukke winkelstraat met eenrichtingsverkeer. (Dinant, Wavre, Anderlues, ...) Ze graaien handtassen mee, nepjuwelen, portefeuilles. Ze breken in voor onnozele dingen. Ze verspillen onnodig veel kogels. Ze maken veel te veel lawaai. Het lijkt er op dat ze de confrontatie met de politie zoeken maar het is eerder een combinatie van niet bang zijn en niet nadenken. Dat gaat niet op voor bovenstaande afrekeningen.

De moord op de drie Fransen in Rode, hoogstwaarschijnlijk gepleegd door de De Staerkeclan, is wel zo'n domme moord. Wie doet dat nu in open lucht? Waarom wachtten ze niet tot ze bij Valcke binnen waren om de Fransen daar in een gesloten kamer af te maken? Nee, ze doen het in een open veld. Ze gebruiken hetzelfde wapen als bij Valcke.

Bij Valcke werd dagen na de moord nog brand gesticht. Zijn ze zo dom/stoutmoedig om nog terug te gaan? Waarschijnlijk. Zoals de Bende van Nijvel terug ging naar Beersel met een achterbank. Tussen deze moorden en die op Sofie Verpeuten kan een verband worden gelegd door de politie. Dat is bij al die bovenstaande, professionelere moorden niet het geval. Die lijken op zichzelf te staan hoewel sommige ongetwijfeld gepleegd door dezelfde daders, om niet te zeggen door Bouhouche of Lammers.