Re: Willy Van Cutsem

Op blz 49 van Beetgenomen heeft Hilde Geens het over Hendrik Rauwens, bijnaam Davra. De info staat schijnbaar wat verloren tussen het verhaal van Vandeuren. Er wordt geen link aangetoond tussen Rauwens en De Pomp. Nochtans is die belangrijk. Bij Rauwens' huis in Hoeilaart zou de Santana gestaan hebben na Dekaise. Zou er een verband kunnen zijn tussen Rauwens en De Pomp? Onmogelijk is het niet, want Rauwens was van Evere en via de Haachtsesteenweg is men van daar 3km verwijderd van De Pomp. Zou Willy Van Cutsem ook Rauwens onder zijn klanten geteld kunnen hebben?

Re: Willy Van Cutsem

Inderdaad dim, als ik mijn vader over Bruno hoorde praten kreeg ik altijd de indruk dat hij (Bruno) wat naïef was en zich gemakkelijk liet meesleuren in allerlei avonturen. Wat ik me ook nog herinner is dat mijn vader wel meerdere malen verhoord is ook betreffende Bende van Nijvel, ik weet nog dat hij toen tegen me zei: Nu denken de gendarmen toch net iets teveel over mij hoor, daar zit ik voor niets tussen.

Ik denk dat de rijskwacht dat ook wel geloofde want sinds 1985 lieten ze hem wel met rust, enkel als hij het vliegtuig nam voor op vakantie te gaan werd hij wel meer onderzocht dan andere en heeft zelfs is het vliegtuig gemist daar de rijskwacht het te lang trok. Daarom ook de haat van mijn vader tegen de rijskwacht; they had a chip on their shoulder.

De Jacky waar ik over praat was meer het type, "enforcer", nachtportier aan De Mustang, in een van de Brusselse rand gemeenten, weet niet juist meer waar. Jacky was zeker +1.90 groot en blond. Die kwam nog wel is later in het Binnenhof iets drinken maar ik merkte dat mijn vader hem liever kwijt dan rijk was. Mijn vader zei altijd; dat is een echte gangster heeft nog nooit in zijn leven een dag eerlijk werk verricht.

Wel nee spijtig genoeg zeggen de robotfotos mij niets, heb ze al is aandachtig bekeken en proberen te vergelijken met koppen die ik me nog herinner but it doesn't ring a bell. Volgens mij waren mannen zoals mijn vader en Bruno en waarschijnlijk nog enkele andere dus inderdaad door het type clienteel dat in De Pomp kwam zo eigenlijk in dingen zijn terechtgekomen dat hun kopje te boven gingen.

Als ik terug denk aan Kapllan, leek me dat altijd een gentleman-gangster, volgens mijn vader ook iemand die graag vlug veel geld wilde en daarvoor allerlei diefstallen pleegde, maar meedoen aan zware overvallen. Volgens mijn vader toen was dat niet de modus operandi van Kapllan. Heb de laatste dagen veel gelezen op dit forum want vind het best interresant. Zou het niet kunnen dat de Bende van Nijvel een groep "rogue" rijkswachters was? Was het zo niet dat de rijkswacht pas na de overvallen eigenlijk pas werd uitgerust met degelijk materiaal?

Re: Willy Van Cutsem

Kwestie die reis naar Joegoeslavie: eerst dacht ik dat Beijer daar bij was, maar na fotos van hem te zien ben ik daar niet zo zeker van. Volgens mij heb ik beide Bouhouche en Beijer wel is in De Pomp gezien maar het is niet zo dat ze daar dagelijks over de vloer kwamen. Bruno, Jacky, Kapllan en andere zware jongens van het Diegemse en Haren die kwamen veel vaker en behoorde tot de dichte vriendenkring van vader, Bouhouche en Beijer denk ik bij nader inzicht niet daar mijn vader een echte haat had tegen alles wat ook maar op politie of rijkswacht leek.

Kapllan die was er wel bij dat herinner ik me nog heel goed daar dat voor mij als jonge kerel "ne plezante" was. Waarom Joegoeslavije, wel Conny mijn vader zijn maitresse toen, die was getrouwd met een Joegoslaaf en zo zijn wij daar op vakantie gegaan. 2 wagens een een speedboot, dat weet ik nog heel goed. Mijn vader heeft toen de hele vakantie niet kunnen uitdoen daar hij nieuws kreeg dat er een bende De Pomp kort en klein had geslagen, mijn vader dus sito presto terug naar huis; to take care of business!

Ik weet dat De Pomp een slechte naam had door de motorbendes destijds die er herrie kwamen schoppen, en mijn vader wou een wapen om zich te beschermen tegen het gespuis dat bij hem over de vloer kwam toen. Het was een ruige kroeg hoor, Van Lierde Wim waar ik het over had die is ook is opgepakt en veroordeeld voor diefstallen of overval (niet zeker) op de luchthaven, hij was ook vast klant in De Pomp en heeft er ook een tijdje als portier gewerkt. De meeste klanten waren eigenlijk local zware jongens uit Diegem, Machelen, Vilvoorde, Haren en het Brusselse.

Ik herinner me nog wel dat de BOB toen mijn vader werd opgepakt huiszoekingen hebben verricht bij iedereen, dus mijn echte moeder en haar ouders, onze woonst, De Pomp, mijn vader zijn ouders, overal werd huiszoeking gedaan, tot zelfs tussen het speelgoed van mijn broer en mij. Wat ik me ook nog herinner is dat mijn vader steeds zei  De bende dat is geen modus operandi van een bende uit op geld. Daarom dat ik er steevast van overtuigd ben dat mijn vader en Bruno enzo daar niets mee te maken hadden daar deze jongens enkel 1 ding wilden; money and lots of it without having to hurt others.

Re: Willy Van Cutsem

Ben het geval De Staerke aan het lezen, lijkt me dat er toch wat meer in de richting moet gespeurd worden. Deze waren geen vrienden of klanten van De Pomp volgens mij. Then again, zoals ik al vaker zei ik was zeer jong en ook niet altijd daar. Wat mij vreemd lijkt is dat Bouhouche, Beijer en gang (wie dat ook mag zijn) me toch niet marginale types lijken te zijn zoals De Staerke en de Borains, ze lijken me heel andere persoonlijkheden met waarschijnlijk ook andere doeleinden?

Re: Willy Van Cutsem

jvc1971 wrote:

Was het zo niet dat de rijkswacht pas na de overvallen eigenlijk pas werd uitgerust met degelijk materiaal?

Eigenlijk is de rijkswacht verdwenen omdat sinds de jaren tachtig onder politici steeds meer kritiek werd geuit op het niet efficiënte dubbele politiesysteem. Na de zaak Dutroux werden knopen doorgehakt maar de twijfel aan dat inefficiënte systeem rijpte al veel langer, mede door het geklungel in de zaak Bende van Nijvel. Dus als rijkswachters de bedoeling hadden machtiger te worden door aanslagen te plegen zijn ze jammerlijk mislukt.

66

Re: Willy Van Cutsem

dim: Bruno Vandeuren 'centraal' stellen is inderdaad te zwaar uitgedrukt. Ik zie hem als een aanknopingspunt, maar meer ook niet. Maar dat hij bij Dekaise was, lijkt toch wel vast te staan. En daar begint het verhaal. Meer heb ik niet willen zeggen.

johan: herken jij Bruno in de robotfoto?

Re: Willy Van Cutsem

jvc1971 wrote:

Waarom Joegoeslavije, wel Conny mijn vader zijn maitresse toen, die was getrouwd met een Joegoslaaf en zo zijn wij daar op vakantie gegaan. 2 wagens een een speedboot, dat weet ik nog heel goed. Mijn vader heeft toen de hele vakantie niet kunnen uitdoen daar hij nieuws kreeg dat er een bende De Pomp kort en klein had geslagen, mijn vader dus sito presto terug naar huis; to take care of business!

Zou het kunnen dat de Joegoeslavische man van Conny een vriend was van Kapllan en dat je vader op die manier Kapllan heeft leren kennen?

Re: Willy Van Cutsem

Zijn naam was Radovan Gvozdenovic.

Re: Willy Van Cutsem

Belangrijke namen in het dossier Dekaise zijn o.a. Willy De Schepper ('autohandelaar' die zou Bruno Vandeuren in contact hebben gebracht met Jean Vandenabeele uit Oostende, de man die Bruno als laatste levend heeft gezien).

Ook Hendrik Rauwens (autohandelaar) bij wie de Santana na Dekaise zou gestaan hebben en die in Evere en Schaarbeek opereerde (ook regio van Kapllan Murat).

Omdat de Santana direct gelinkt is met de overval in Maubeuge denk ik ook aan Robert Becker, die door een agent herkend werd na de overval op Dekaise. De bende Van Binst (met Vincent Louvaert) pleegde overvallen op postkantoren in de streek Vilvoorde-Zemst, wie weet waren ook zij bezoekers van De Pomp.

70

Re: Willy Van Cutsem

Ik heb ook een andere (niet publieke) bron vernomen dat er een portier van een nachtclub/café was in het Brusselse die wel eens de reus zou kunnen zijn. Heb er nooit lang bij stilgestaan, maar moet het misschien eens herbekijken nu. Denk wel dat het in Brussel zelf was en niet in de rand.