91

Re: Nijvel: 17 September

Bedankt K& voor het artikel, ik weet dat oude tweetaktmotoren soms nog met lederen afdichtingen uitgerust zijn, en hiervoor is de plantaardige olie nodig. Maar als ik in een colruyt inbreek neem ik waardevoller spullen mee. Als je sigaretten, parfum, ...  steelt is dat te begrijpen, maar grote bussen olie?

Re: Nijvel: 17 September

Inderdaad, een andere mogelijke verklaring voor het gebruik van die olie, maar op zich blijft het volslagen idioot om daar mee te gaan sleuren. Olie wordt bij mijn weten niet gebruikt bij productie van drugs of explosieven, dat zou namelijk wel een goeie verklaring zijn, waarom je die olie zou gaan stelen. Napalm maak je met benzine en nitraatbommen worden ook gemaakt met benzine.

Ik heb nog een toepassing gevonden voor die olie, maar ze zal hier wel totaal niet toe doen:

Castor oil is known to have been used as an instrument of coercion by the paramilitary Blackshirts under the regime of Italian dictator Benito Mussolini. Dissidents and regime opponents were forced to ingest the oil in large amounts, triggering severe diarrhoea and dehydration, which could ultimately cause death. This punishment method was originally thought of by Gabriele D'Annunzio, the Italian poet and Fascist supporter, during the First World War.

Bron: Wikipedia.

93

Re: Nijvel: 17 September

De laatste tijd is er op het franstalige forum discussie over het feit dat de bende al of niet toevallig voor de Diable gestopt is. Het forumlid Wolf meld dat er een politiecombi met brandende zwaailichten op het kruispunt "Cosmos" stond. Verleden nacht ben ik van het kruispunt "Allard", dit is het punt waar de rijkswacht de achtervolging inzette naar de Diable gereden.

Eerst loopt de weg een stuk omhoog, vervolgens naar beneden, om een 200 meter voor de Diable opnieuw omhoog te lopen. Van zodra je omhoog begint te rijden zie je de verkeerslichten van "Cosmos". Vanaf dat punt is dus een zwaailicht te herkennen, de wagen zelf zie je net niet. Men had dus eerder kunnen stoppen. Volgens mij is die stopplaats net voor de Diable dus geen toeval.

94

Re: Nijvel: 17 September

Raf wrote:

Volgens mij is die stopplaats net voor de diable dus geen toeval.

Die mening deel ik ook, ook als je het verhaal leest over o.a. die nep-flikkenwagen. Toeval bestaat maar dit is een dossier waar de toevalligheden uit de lucht vallen.

Re: Nijvel: 17 September

Raf wrote:

Eerst loopt de weg een stuk omhoog, vervolgens naar beneden, om een 200 meter voor de diable opnieuw omhoog te lopen. Van zodra je omhoog begint te rijden zie je de verkeerslichten van "cosmos". Vanaf dat punt is dus een zwaailicht te herkennen, de wagen zelf zie je net niet. Men had dus eerder kunnen stoppen. Volgens mij is die stopplaats net voor de diable dus geen toeval.

Men had vroeger kunnen stoppen zeg je, maar was daar ook plaats voor 2 wagens te parkeren en hoe was het zicht naar achter op die plaats? Als je zicht naar achter slecht is, (bv. aan voet van een helling) is dit geen goeie plaats voor een hinderlaag. Waren er zijwegetjes in de buurt waar ze wel gestop zijn, misschien hebben ze hun hinderlaag gelegd op een plaats, waar ze makkelijk weg konden. De Diable hadden ze kunnen gebruiken als verschansing bv. in geval de eerste techniek faalde. 

Kan goed zijn dat er in de Diable meer aan de hand was, (steun, extra vluchtvoertuig, bekenden, ... ) maar het kan ook zijn dat het het een handige second line of defense vormde. We hebben hier met pro's te doen die stoppen niet eender waar,  het was misschien de bedoeling het poltievoertuig  in de val te lokken,  die plaats langs de weg was misschien op voorhand gekozen, maar dat kan verschillende redenen hebben.

Misschien kwam de combi echt wel roet in het eten gooien en was het de bedoeling geweest om op het kruispunt zelf de golf in de val te lokken, dan weg te komen met een ander voertuig? Of wilden ze de golf pakken omdat dat het makkelijkste slachtoffer was en zagen ze het niet zitten om de combi aan te pakken. Allemaal mogelijkheden, een achtervolging gaat snel, hoeveel minuten hadden ze voor ze boven waren en boven op die combi gingen botsen, waarvan de rijkswachters misschien gewapend waren met UZI's.

96

Re: Nijvel: 17 September

Men kan over de ganse lengte van de weg stoppen aan beide zijden. Het is een rechte weg en het zicht naar achter is uitstekend. Verlichting 's nachts is niet echt schitterend. Het kruispunt waar de golf stond geeft aan 1 kant uit op de oprit naar de snelweg, zeer strategische plaats voor de rijkswacht. Er zijn zijweggetjes, onder andere de brug over de snelweg die ze gebruikt hebben om aan de ferme de goumont te geraken.

97 (edited by Raf 10-09-2009 12:32)

Re: Nijvel: 17 September

Her Flick, hier zie je de bewuste steenweg, de bende kwam vanuit dezelfde richting als de wagen op de foto (Nijvel ligt voor ons), achternagezeten door de rijkswacht. Ik sta hier voor de Diable, ze zijn dus op dezelfde plaats gestopt. De helling waarvan sprake is ook goed te herkennen.

http://i83.servimg.com/u/f83/09/03/15/13/0810.jpg

Dit is het 'carrefour Cosmos'. Hier stond volgens 'Wolf' een rijkswachtcombi met brandend zwaailicht. Het verkeerslicht is al van ver te herkennen, de zwaailichten in de nacht dus ook. Hoop dat ik wat meer duidelijkheid heb kunnen brengen.

http://i83.servimg.com/u/f83/09/03/15/13/1010.jpg

De Diable is eigenlijk een bijzonder goede strategische plaats. Je hebt op zeer korte afstand: 2 opritten naar de grote ring rond Brussel, rond punt in Braine met vertakkingen: chaussee de Louvain-leuven, chaussee de Charleroi, chaussee de Bruxelles, chaussee de Nivelles. Er zijn geen overburen, alles zit netjes verstopt achter een haag, geen pottenkijkers. Wie geloofde hier weer in 'toeval'?

98

Re: Nijvel: 17 September

Een reden te meer om aan militair getrainde killers te denken!

99

Re: Nijvel: 17 September

Raf wrote:

Wie geloofde hier weer in 'toeval'?

Die mannen waren profs, in Nijvel, Aalst, Eigenbrakel en Overijse is er duidelijk spraken van een strategie. Van toeval is er absoluut geen sprake, het waren profs die wisten hoe ze moesten handelen in extreme situaties. Wat niet wil zeggen dat ze geen fouten kunnen maken.

100

Re: Nijvel: 17 September

Die parkeerstroken zijn van veel recentere datum. In 1983 waren ze er volgens mij nog niet. Vanaf het moment dat je de helling oprijd (ter hoogte van de wagen op de foto) zie je de verkeerslichten. Men had daar dus al kunnen stoppen.